Är de den nya högvolympumpen eller vad kan de mer bero på
Dåligt oljetryck ?
Dåligt oljetryck ?
Efter renovering har jag lite dåligt oljetryck kall motor ca 70psi i tryck på alla varv men när den blir varm så är oljetrycket ca 40 psi vid 1000rpm vilket kanske är tillräckligt? men vid högre varv kan trycket sjunka under 30psi. Tycker de är lite konstigt att trycket sjunker ju mer man varvar.
Huvudregeln säger 10Psi per 1000rpm. Och du ligger ju bra mycket över det. Tror du kan sova gott. 
Att den tappar tryck vid varv kan ju bero på att den kanske,vilket låter lite ovanligt,suger torrt i tråget eller att pumpen kaviterar och således tappar "fästet" om oljan. Kan ju även vara så att Pickupen ligger för nära botten på tråget och vid högre varv så hinner det inte rinna till ordentligt.
Kan ju även tryckregulatorn på pumpen som konstrar sig.
Ere en Bigblock eller smallblock. Hur mycket varvas det när detta sker?
Att den tappar tryck vid varv kan ju bero på att den kanske,vilket låter lite ovanligt,suger torrt i tråget eller att pumpen kaviterar och således tappar "fästet" om oljan. Kan ju även vara så att Pickupen ligger för nära botten på tråget och vid högre varv så hinner det inte rinna till ordentligt.
Kan ju även tryckregulatorn på pumpen som konstrar sig.
Ere en Bigblock eller smallblock. Hur mycket varvas det när detta sker?
Kasta inte bäver i trähus.
Hej e ju lite lekman på det här men om jag inte missat ngt när folk pratat o så e det ju kugg som pressar fram oljan och e det slitet mellan gods o slitna kugg o oljan blir varm"tunnare" så pressas oljan fram sämmre
så kanske sliten oljepump som e problemet?
så kanske sliten oljepump som e problemet?
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Hur mycket har du renoverat och bytt ut ?
/ Mr. Beam
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Hade ner oljetråget i kväll. fjädern till tryckregleringen var 8mm kortare än den på min gamla pump tror dock inte de var de som var felet. pickupen låg 15mm över trågbotten vilket väl är bra? ivart fall flyttade jag upp den till 20mm. men själva felet var nog pickupen som var lite ihoptryckt såg väldigt trångt ut för oljan att komma in där iallafall så jag tryckte ut väggen lite. så nu har jag 55psi vid 1000rpm och 70psi vid 6000rpm med varm motor
tack för tipsen