Remskiva

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Peter sp2000
Rookie
Rookie
Inlägg: 93
Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
Ort: Göteborg

Remskiva

Inlägg av Peter sp2000 »

Hej på er!
Har några frågor ang. demontering av remskivan på vevaxeln. (LT1 -92a)
Sitter denna skiva fast med en kil?
Lossar man centrumbulten + de tre andra bultarn genom att vrida dom moturs eller är dom gängade åt fel håll?
Behövs det avdragare för att få loss remskivan?
Tackar på förhand!
Peter GBG
Corvette Cab-92-Aut
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

Hej,
I min Chilton repair manual ser det ut som den sitter med tre bult i triangel samt en centrumbult. Rekommenderar att du skaffar en instruktionsbok för remskiva och "balancer" - detta är väl en svängningsdämpare ? - verkar vara ett och samma och det är mycket noga med märkning och återmonteringen!
Kan ha fel men så ser det ut!
1993 coupé, manuell, medlem 2436
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

På min camaro med tpi som jag hade , så tog man bort 3 bultar och sen centrumbulten , det är svängdämparen som sitter med kil innanför som man måste ha en avdragare eller så gör man sig lätt en egen avdragare.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Peter sp2000
Rookie
Rookie
Inlägg: 93
Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Peter sp2000 »

Äntligen !
Nu är allt fixat
Nya packboxar och ny packning!
Men att få tillbaka kåpan och gummitätningen som tätar mellan bröst kåpan och oljetråget var ju ganska knepigt (jag och min bror höll på att få ett mindre nervsammanbrott).
Skulle varit ganska kul ovh höra om någon har något bra tips på hur man underlättar denna montering med gummitätningen!
MVH Peter GBG
Senast redigerad av Peter sp2000 den sön sep 30, 2007 18:44, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette Cab-92-Aut
greenwood
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 14, 2007 19:54
Ort: norrköping

Inlägg av greenwood »

jag fick lossa lite på oljetråget för att få dit den där gummiläppen.
föresten satt remskivan med kil?. eller var den konisk som på min
jag har hört olika om det där. en del har kil o en del har konisk.
Användarens profilbild
Peter sp2000
Rookie
Rookie
Inlägg: 93
Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Peter sp2000 »

greenwood skrev:jag fick lossa lite på oljetråget för att få dit den där gummiläppen.
föresten satt remskivan med kil?. eller var den konisk som på min
jag har hört olika om det där. en del har kil o en del har konisk.
Den satt inte med någon kil.men det fanns ett kil spår i vevaxeln
Corvette Cab-92-Aut
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Nej remskivan sitter inte med kil men däremot svängdämparen innanför.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Peter sp2000
Rookie
Rookie
Inlägg: 93
Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Peter sp2000 »

Scania skrev:Nej remskivan sitter inte med kil men däremot svängdämparen innanför.
Var lite för snabb med svaret.
Svängningsdämparen bakom rem skivan var på min -92 på pressad på vevaxeln utan kil,men därimot
fanns det ett kilspår i vevaxeln.
Rem skivan är påpressad på svängningsdämparen utan kil men skruvad med 3st bultar.
MVH Peter GBG
Corvette Cab-92-Aut
Skriv svar