Jag skall kolla så att tändläget är korrekt liksom att förställningen fungerar.
Eftersom jag är ny på V8´or så vet jag inte nur jag skall nyttja markeringarna på svägningsdämparen mot motorns fasta markering.
Kan någon tipsa mig, lämpligen med en illustrerad sajt eller något?
Gärna även vilka förtändningsvärden som gäller för en standard (tror jag) 350, på tomgång och med fullt utslagen tändförställning.
Skall vakuumledningen pluggas ur vid grundinställningen på dessa snurror?
Hur tolka tändinställningsmarkeringarna?
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Enligt min Chiltomanual så skall en 73:a ha 12, 8 eller 10 grader BTDC vid tomgång beroende på om du har 190, 250 eller 270-hästarsmotorn.
När du kopplar in stroboskoplampan så ser du graderingen ganska tydligt. Har för mig att den är graderad 0, 4 och 8 grader eller något sådant, och sen är det taggar som motsvarar övriga gradantal (eller menar du att det inte är några siffror på din skala?)
Om du nu skall ha 8 grader är det bara att koppla lampan till 1:ans cylinder, lysa med lampan och vrida på fördelaren tills du har 8 grader (eller vad det nu skall vara).
Vacuumledningen skall vara pluggad.
Skall du ställa tändningen vid högre varv så blir det väl lite krångligare eftersom skalan på svängningsdämparen inte går så långt.
Här har du en bra artikel:
http://www.corvettefaq.com/c3/HowToSetTiming2.doc
När du kopplar in stroboskoplampan så ser du graderingen ganska tydligt. Har för mig att den är graderad 0, 4 och 8 grader eller något sådant, och sen är det taggar som motsvarar övriga gradantal (eller menar du att det inte är några siffror på din skala?)
Om du nu skall ha 8 grader är det bara att koppla lampan till 1:ans cylinder, lysa med lampan och vrida på fördelaren tills du har 8 grader (eller vad det nu skall vara).
Vacuumledningen skall vara pluggad.
Skall du ställa tändningen vid högre varv så blir det väl lite krångligare eftersom skalan på svängningsdämparen inte går så långt.
Här har du en bra artikel:
http://www.corvettefaq.com/c3/HowToSetTiming2.doc