Nu kom hon äntligen hem!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Nu kom hon äntligen hem!

Inlägg av DeffeDefect »

Efter en lång och blöt färd från Skåneland till Gbg lasta jag på henne på släpet… Den ”nya” lacken såg ut att vara gjord av amatör men går att fix… Ska bara får bort färgen från inredning, insidan av dörrarna och slipa ner apelsinskal och rinningar!!! :cry:

Tog henne på en liten provtur innan jag lasta upp henne och kunde konstatera att missljudet i motorn var värre än jag hade hoppats på (polarna som testa motorn rapporterade detta innan köp) men mer om det senare. Hon svarade fint och växlade lika så. Lite svampig broms dock. Inredningen var ok. Lite invändig tvätt så blir hon som ny. Alla instrument funkade som de skulle…

For iväg till Jönköping där jag och en polare skulle inspektera henne lite mer samt plocka bort katarna och bygga nytt system. Fick onda aningar när jag fann oljestickan samt hållaren i skuffen och mycket riktigt, den saknades på motorn. Paniken började sprida sig… Dock var där gott om olja. Filtret var ganska nytt och oljan var ok, även till automaten. Avgas systemet skulle vara nytt… men vid koll så var det bara burkarna som var bytta… man hade bytt delar av rören, 2” !!! :? , och inte allt. Gör dock inget då det ska på headers och nya rör. Någon som vet om x-pipe gör någon skillnad?.

Såg också läckage vid servostyrningen. Det var slangarna mellan styrcylinder och kontroll regulator samt att p-bromsen inte tog. Dessutom kom inte höger belysning upp som den skulle. Det var det vi han med innan jag får hem till Skåneland. Tänkte ta den till reg.bes. och få en dom innan jag kastar mig över alla problem men nedan har jag lite frågor som någon kanske vet svaren till…

- Höger belysning går inte upp automatiskt (inget tryck). Pysande ljud vid Acorator när man för belysningen upp och ner men kan inte hitta läckan. Tipps för att fixa?
- Läckande slangar till servostyrnings pumpen (a och b på bil). Vad heter dessa slangar och var kan man hitta dem?
- Bromspaket bytta runt om men ingen verkan på p-broms. Kunde inte plock av hjulen då jag inte fick med lås bulten. Ska inte dessa vara själv justerande eller kan man justera vid oken? Var i botten på huvud linan (innan den delar sig till hjulen).
- Värst av allt… ett klonkande ljud i motorn innan den blir varm. Misstänkt vevstaks lager… :( Tipps för att kontrollera eller måste jag montera ner motorn? Kan jag köra utan den rasar?

Fortsättning följer…

Mvh/
Deffe Defect (som vetten)

Bilder:
Bild
Hon ser fin ut på håll :)
Bild
Hon ligger i baken på mig...
Bild
Nu är de borta... :)
Bild

Bild
Vad heter slangarna?
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Oj,låter som om du får ta och starta en Projekttråd här i Garageavdelningen. :(
Hoppas att allt löser sig till det bästa. 8) Tycker den ser bra ut på bilderna iaf.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Peter skrev:Oj,låter som om du får ta och starta en Projekttråd här i Garageavdelningen. :(
Hoppas att allt löser sig till det bästa. 8) Tycker den ser bra ut på bilderna iaf.
Låter som en bra idé... Sätter upp en nu...
Tack1

/Deffe
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Klonkande ljud, låter det metalliskt? Kan du höra om det är på den ena eller andra sidan? Dessa oljud som kan skrämma slag på en behöver inte va någon katasrof :lol: Nu skulle du ju byta hela avgassytemet och om jag fattat rätt har den inte headers nu...eller? Annars kan dom mest fantastiska metalliska ljud uppstå om du har en något otät övergång mellan toppen och flänsen till headersen (oftast packningen som är dålig då, eller att flänsen på något sätt är skev). När sedan hela paketet värms upp och expanderar=tätar så försvinner oljudet. Jag tror det låter värst ju mer tunnväggiga headers man har. Jag hade xakt detta problem på min tidigare C3:a. Nya headers och ny packning botade problemet.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Hej,
Tack för tippset men orginal "hornen"sitter fortfarande på. Har inte hinnit få på mina headers... Det låter metalliskt å "#¤" så svårt att höra vart ljudet kommer ifrån...
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Skriv svar