Sida 1 av 1

Fördelare

Postat: ons apr 25, 2007 7:19
av BÄCKIS
Jag plockade bort fördelaren för att byta axeln som var sliten.
Det gick skitbra ända fram till återmonteringen av hela enheten på blocket.
Jag glömde bort att kolla hur rotorn var placerad när jag lyfte bort fördelaren.
Nu till problemet-om jag placerar fördelaren fel i blocket så kan den ev. hamna 180 grader fel,vilket i sin tur innebär att jag ej kommer att kunna starta motorn.
Hur skall jag på lättaste sätt få fördelare att hamna rätt.
Är det att ställa rotorn så att den pekar på cylinder 1 och kolla så att cylinder 1 är i topp?

Bäckis

Postat: ons apr 25, 2007 7:45
av ornet
av med ventilkåpan och se att både avgas samt insug ventilerna är stängda på ettan när ettan cyl är i topp

Re: Fördelare

Postat: ons apr 25, 2007 19:56
av arilau
BÄCKIS skrev:Jag plockade bort fördelaren för att byta axeln som var sliten.
Det gick skitbra ända fram till återmonteringen av hela enheten på blocket.
Jag glömde bort att kolla hur rotorn var placerad när jag lyfte bort fördelaren.
Nu till problemet-om jag placerar fördelaren fel i blocket så kan den ev. hamna 180 grader fel,vilket i sin tur innebär att jag ej kommer att kunna starta motorn.
Hur skall jag på lättaste sätt få fördelare att hamna rätt.
Är det att ställa rotorn så att den pekar på cylinder 1 och kolla så att cylinder 1 är i topp?

Bäckis
jag lyckades placera den 180 grader fel .försökte starta vilken jävla skott allt rost lossnade från avgas system .

Postat: ons apr 25, 2007 20:07
av ornet
Du är inte ensam arilau :oops:
Men den smällen var inget emot den gången när jag av tankspriddhet tryckte på knappen till Lustgasen ett flertal gånger och fyllde motorn med No2 och bensin.
Sedan startade jag. :twisted:
Spjällen i förgasaren vek sig 90 grader rakt upp och eldklot ur sidepipsen:lol:

Postat: ons apr 25, 2007 20:09
av Keller
ornet skrev:Du är inte ensam arilau :oops:
Men den smällen var inget emot den gången när jag av tankspriddhet tryckte på knappen till Lustgasen ett flertal gånger och fyllde motorn med No2 och bensin.
Sedan startade jag. :twisted:
Spjällen i förgasaren vek sig 90 grader rakt upp och eldklot ur sidepipsen:lol:

coolt, det får du göra om och filma :)

Postat: ons apr 25, 2007 20:13
av ornet
Äsch. Nybörjarfel.
Men håll koll på Frisk, han lär väl få fullt upp med lustgasen i år :)

Å Bäckis är nog lite nervös innan han startat idag :)
Men det är kul när det smäller.

Postat: ons apr 25, 2007 21:42
av frisk
Kommer du ner i år Ornet? Eller tar garaget all tid?

Postat: ons apr 25, 2007 22:01
av ornet
Är absolut tänkt så men det får bli med NO2 fylld orginal.

Postat: tor apr 26, 2007 6:55
av BÄCKIS
Först en smäll i avgassystemet-sedan efter justering så small det i förgasaren istället.
Står tändningen mycket för tidigt eller?
Man kan ju undra om besiktningsjävulen har satt sig väggarna.
Skall reg.bes. nästa vecka och det återstår en hel del.
Och nu en massa strul med.

Bäckis

Postat: tor apr 26, 2007 17:02
av Målarn59
coolt eldklot ur piporna...haha en annan får väl köra med tomtebloss.. :twisted:

Postat: tor apr 26, 2007 22:08
av ornet
Synd Bäckis, att det inte gick bra.
Vet inte vad att göra mer än vrida fördelaren lite fram och tillbaka.
Är allt rätt ställt skall den puttra igång.
Taskigt om det är nåt man missat.
Nån mer som har tips?
ex Björn Leidelöf är ju en guru i det mesta.

Postat: fre apr 27, 2007 6:52
av BÄCKIS
Hittade felet.
När jag plockade bort fördelare så följde axeltappen som går ner i oljepumpen med runt en bit.
Fördelaren stod ca. 60 grader fel.
Efter att jag vred runt axeltappen med en lång skruvmejsel så hittade jag rätt punkt.Efter återmontering så hoppade motorn igång ,MEN efter avgassmällen så märkte jag vilken kraft det är i en sådan smäll.
Avgassystemet hade delat på sig på två ställen,men det var bara att montera ihop igen.
Nu går motorn bättre än förväntat.

Tack för hjälpen.

Bäckis

Postat: fre apr 27, 2007 11:04
av ornet
Gött :D