Sida 1 av 1

Byta från mekanisk till elektrisk varvräknare

Postat: tis apr 17, 2007 22:07
av joasol
Har en 73:a med en del bytt i motorn, bland annat sitter det ett brytarlöst tändsystem utan mekanisk utgång till varvräknaren. Vajern till varvräknaren är bortplockad.

Kan jag på något sätt få igång varvräknaren, eller finns det elektriska varvräknare som passar en 73:a?

Postat: ons apr 18, 2007 0:07
av Sb74
jag har samma problem och undrar samma sak, skulle vara bra att ha en varvräknare =)

Postat: ons apr 18, 2007 7:30
av Don Tomaso
Om jag inte kommer ihåg helt fel är det elektronisk varvräknare from 75:års modell på corvetterna. Så det är bara att leta efter en beg. eller köpa en ny från CC, Paragon, Zip mfl. Vad jag vet är att kretskorten går sönder ibland men det finns nya att köpa + att man behöver ett motstånd. Finns nog någon gammal tråd om detta här på forumet. 8)

Postat: ons apr 18, 2007 9:46
av antos
Problemet är att få tag i en elektronisk begagnad varvräknare, jag lyckades inte i vart fall ,dessa tillverkas inte längre. Mekaninska finns ju å köpa. Enklast är om man vill behålla den elektroniska tändningen att köpa en ny fördelare ála HEI med mekaniskt uttag och stoppa dit en ny vajer till befintlig varvräknare.

Postat: ons apr 18, 2007 11:27
av ornet
Håller med Antos. Behåll varvräknaren
Om du har ett MSD system
http://www.msdignition.com/dist_10.htm

Postat: ons apr 18, 2007 14:21
av joasol
Ok, har en HEI fördelare liggandes. Är det bara att byta fördelaren och behålla resten, eller är det beroende på vad som sitter? Har för mig att det står Delco någonting på fyrkantiga locket.

Postat: ons apr 18, 2007 15:22
av frisk
Jag behöll min gamla fördelare när jag satte i min 502:a just för att det va en elektronisk varvräknaruttag på den nya fördelarn. Funkar kanon ändå.

Postat: ons apr 18, 2007 19:06
av BB
Jag plockade isär min varvräknare och tog bort den mekaniska delen, köpte en elektrisk som jag också moterade isär och satt dit den i det gamla varvräknarhuset så att jag kunde ha original mätartavla och även använda original visaren.
OBS du måste ha en tag i varvräknare som går från 0-7000 rpm för att originalskalan ska stämma.

Det ser helt original ut utifrån, ett alternativ om man inte vill förstöra bilen med stora varvräknare.

Postat: ons apr 18, 2007 20:06
av joasol
Det är ju ett alternativ som slagit mig. Vart hittade du din elektroniska räknare?

Postat: ons apr 18, 2007 20:26
av BB
Jag köpte den på Löven´s i Nyköping,
Det är en VDO mätare det var den enda som jag hittade som hade rätt skala 0-7000 rpm annars så hittade jag bara mätare med 0-8000 rpm.

Postat: ons apr 18, 2007 20:30
av joasol
ok, ska kolla upp det om jag inte löser det med en ny fördelare. Men stämmer ändlägena på den elektroniska, annars stämmer det ändå inte...
Om orginalet har en båge på 300 grader (gissar bara) och den nya på något annat, blir det väl fel?

Postat: ons apr 18, 2007 22:23
av BB
Det stämmer inte till 100%, jag hade en gammal elektrisk varvräknare som jag kopplade in samtidigt med den nya som jag hade byggt.
På den nya det fanns en kalibreringsskruv så att jag kunde justera in skalan.
Jag varvade upp bilen till 1000 rpm enligt den gammla och justerade sedan in den nya så att den visade 1000 rpm, kollade sedan på olika varvtal och det skiljer lite på högre varvtal, tror att den visade ca 200 rpm mindre vid ca 4000 rpm.
(Men vid det varvtalet så kan man knappt se varvräknaren ändå, för huvudet är som fastklistrat vid nackstödet :D .)