Byta från mekanisk till elektrisk varvräknare
Byta från mekanisk till elektrisk varvräknare
Har en 73:a med en del bytt i motorn, bland annat sitter det ett brytarlöst tändsystem utan mekanisk utgång till varvräknaren. Vajern till varvräknaren är bortplockad.
Kan jag på något sätt få igång varvräknaren, eller finns det elektriska varvräknare som passar en 73:a?
Kan jag på något sätt få igång varvräknaren, eller finns det elektriska varvräknare som passar en 73:a?
- Don Tomaso
- Corvetteälskare

- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Om jag inte kommer ihåg helt fel är det elektronisk varvräknare from 75:års modell på corvetterna. Så det är bara att leta efter en beg. eller köpa en ny från CC, Paragon, Zip mfl. Vad jag vet är att kretskorten går sönder ibland men det finns nya att köpa + att man behöver ett motstånd. Finns nog någon gammal tråd om detta här på forumet. 
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Problemet är att få tag i en elektronisk begagnad varvräknare, jag lyckades inte i vart fall ,dessa tillverkas inte längre. Mekaninska finns ju å köpa. Enklast är om man vill behålla den elektroniska tändningen att köpa en ny fördelare ála HEI med mekaniskt uttag och stoppa dit en ny vajer till befintlig varvräknare.
Håller med Antos. Behåll varvräknaren
Om du har ett MSD system
http://www.msdignition.com/dist_10.htm
Om du har ett MSD system
http://www.msdignition.com/dist_10.htm
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Jag plockade isär min varvräknare och tog bort den mekaniska delen, köpte en elektrisk som jag också moterade isär och satt dit den i det gamla varvräknarhuset så att jag kunde ha original mätartavla och även använda original visaren.
OBS du måste ha en tag i varvräknare som går från 0-7000 rpm för att originalskalan ska stämma.
Det ser helt original ut utifrån, ett alternativ om man inte vill förstöra bilen med stora varvräknare.
OBS du måste ha en tag i varvräknare som går från 0-7000 rpm för att originalskalan ska stämma.
Det ser helt original ut utifrån, ett alternativ om man inte vill förstöra bilen med stora varvräknare.
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Jag köpte den på Löven´s i Nyköping,
Det är en VDO mätare det var den enda som jag hittade som hade rätt skala 0-7000 rpm annars så hittade jag bara mätare med 0-8000 rpm.
Det är en VDO mätare det var den enda som jag hittade som hade rätt skala 0-7000 rpm annars så hittade jag bara mätare med 0-8000 rpm.
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Det stämmer inte till 100%, jag hade en gammal elektrisk varvräknare som jag kopplade in samtidigt med den nya som jag hade byggt.
På den nya det fanns en kalibreringsskruv så att jag kunde justera in skalan.
Jag varvade upp bilen till 1000 rpm enligt den gammla och justerade sedan in den nya så att den visade 1000 rpm, kollade sedan på olika varvtal och det skiljer lite på högre varvtal, tror att den visade ca 200 rpm mindre vid ca 4000 rpm.
(Men vid det varvtalet så kan man knappt se varvräknaren ändå, för huvudet är som fastklistrat vid nackstödet
.)
På den nya det fanns en kalibreringsskruv så att jag kunde justera in skalan.
Jag varvade upp bilen till 1000 rpm enligt den gammla och justerade sedan in den nya så att den visade 1000 rpm, kollade sedan på olika varvtal och det skiljer lite på högre varvtal, tror att den visade ca 200 rpm mindre vid ca 4000 rpm.
(Men vid det varvtalet så kan man knappt se varvräknaren ändå, för huvudet är som fastklistrat vid nackstödet
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se


