Byta från mekanisk till elektrisk varvräknare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Byta från mekanisk till elektrisk varvräknare

Inlägg av joasol »

Har en 73:a med en del bytt i motorn, bland annat sitter det ett brytarlöst tändsystem utan mekanisk utgång till varvräknaren. Vajern till varvräknaren är bortplockad.

Kan jag på något sätt få igång varvräknaren, eller finns det elektriska varvräknare som passar en 73:a?
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Sb74
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons nov 22, 2006 9:27
Ort: Högdalen
Kontakt:

Inlägg av Sb74 »

jag har samma problem och undrar samma sak, skulle vara bra att ha en varvräknare =)
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Om jag inte kommer ihåg helt fel är det elektronisk varvräknare from 75:års modell på corvetterna. Så det är bara att leta efter en beg. eller köpa en ny från CC, Paragon, Zip mfl. Vad jag vet är att kretskorten går sönder ibland men det finns nya att köpa + att man behöver ett motstånd. Finns nog någon gammal tråd om detta här på forumet. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Problemet är att få tag i en elektronisk begagnad varvräknare, jag lyckades inte i vart fall ,dessa tillverkas inte längre. Mekaninska finns ju å köpa. Enklast är om man vill behålla den elektroniska tändningen att köpa en ny fördelare ála HEI med mekaniskt uttag och stoppa dit en ny vajer till befintlig varvräknare.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Håller med Antos. Behåll varvräknaren
Om du har ett MSD system
http://www.msdignition.com/dist_10.htm
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Ok, har en HEI fördelare liggandes. Är det bara att byta fördelaren och behålla resten, eller är det beroende på vad som sitter? Har för mig att det står Delco någonting på fyrkantiga locket.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag behöll min gamla fördelare när jag satte i min 502:a just för att det va en elektronisk varvräknaruttag på den nya fördelarn. Funkar kanon ändå.
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Inlägg av BB »

Jag plockade isär min varvräknare och tog bort den mekaniska delen, köpte en elektrisk som jag också moterade isär och satt dit den i det gamla varvräknarhuset så att jag kunde ha original mätartavla och även använda original visaren.
OBS du måste ha en tag i varvräknare som går från 0-7000 rpm för att originalskalan ska stämma.

Det ser helt original ut utifrån, ett alternativ om man inte vill förstöra bilen med stora varvräknare.
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Det är ju ett alternativ som slagit mig. Vart hittade du din elektroniska räknare?
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Inlägg av BB »

Jag köpte den på Löven´s i Nyköping,
Det är en VDO mätare det var den enda som jag hittade som hade rätt skala 0-7000 rpm annars så hittade jag bara mätare med 0-8000 rpm.
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

ok, ska kolla upp det om jag inte löser det med en ny fördelare. Men stämmer ändlägena på den elektroniska, annars stämmer det ändå inte...
Om orginalet har en båge på 300 grader (gissar bara) och den nya på något annat, blir det väl fel?
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Inlägg av BB »

Det stämmer inte till 100%, jag hade en gammal elektrisk varvräknare som jag kopplade in samtidigt med den nya som jag hade byggt.
På den nya det fanns en kalibreringsskruv så att jag kunde justera in skalan.
Jag varvade upp bilen till 1000 rpm enligt den gammla och justerade sedan in den nya så att den visade 1000 rpm, kollade sedan på olika varvtal och det skiljer lite på högre varvtal, tror att den visade ca 200 rpm mindre vid ca 4000 rpm.
(Men vid det varvtalet så kan man knappt se varvräknaren ändå, för huvudet är som fastklistrat vid nackstödet :D .)
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Skriv svar