Hej igen boys !
Tack för alla hyggliga tips ! Nu har det löst sig efter att ha rivit isär halva inredningen, helt i onödan desutom
Nåja man lär sig alltid ngt nytt om vad man inte ska göra...
Felet var säkringen för radion och solenoiden. Jag började från allra första början med att kolla igenom säkringarna, dels visuellt och dels med en "beeper". Alla såg ut att vara hela. Började fatta vad som var fel när jag såg att jag hade kopplat fläkten till originalradions strömmatning (jag gjorde det när jag renoverade inredning och el för ca 3 år sedan).
Med batteriet inkopplat så mätte jag på säkringen för radio/solenoid och konstaterade att på ena sidan glasrörssäkringen kunde jag mäta upp 12V och på den andra sidan 0V (trots att säkringstråden var hel och att "beepern" tjöt när jag ansöt på var sin sida om glasröret.
Köpte ny säkring på Biltema och nu funkar starten eftyer lite justering av den nya tändningsswitchen
Varför gjorde jag inte detta från början, dvs mätte spänningen över säkringarna ?? Jo, jag är alltid lite "harig" med att ha spänning på när jag river runt i detta ormbo av kablar. Om man kortsluter två kablar eller jordar på fel ställe av misstag så brinner kabelisoleringen fortare än kvickt och då är det risk för att få såna där bestående elfel, typ det tutar när man slår på blinkersen eller att motorn stannar först då man slår av lysena. Och då är det bara att byta ut hela kabelhärvan för att vara på säkra sidan.
Knäppt, men nu är man på banan igen
Ha det //Hagge