Startmotorn drar inte runt, fel på tändningsswitchen ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Startmotorn drar inte runt, fel på tändningsswitchen ?

Inlägg av Hagge »

Jaha, var å besiktade i onsdags, fick nedslag på handbromsen :evil: , kom hem, stängde av motorn. Öppnade garagedörrarna för att köra ned kärran, tillbaka i bilen för att starta motorn, men då är den bara heldöd. Jag får ström till instrument etc men startmotorn drar inte runt (ny ministarter som har funkat kanon hittills).
Vet att gbak hade probs med tändnings"racket" och trodde till att börja med att jag råkat ur för samma sak. Har nu konstaterat att själva tändningslåset verkar vara OK, nyckeln fjädrar tillbaka efter startförsök och inget kärvar. När bilen hade stått i flera timmar så drog startmotorn runt igen för att sedan vara lika död som innan.
Testade idag igen men startmotorn är fortfarande död vid startförsök.

Misstänker nu att det är strömbrytaren för tändningen som har pajat (den som sitter på rattstången under instrumentpanelen).
Är det ngn som känner igen symptomen och som i sånt fall har bytt strömbrytaren och blev det då bra efter bytet ??

Glad påsk !

//Hagge
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Jag känner igen det där med "intermitent" funktion. Mitt problem var dålig jordkabel. Ibland drog stratern ibland inte.... Mät och kolla om det är den enkla lösningen som gäller. (Det var jordkabeln mellan ramen och blocket son var dålig)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kolla först om strömbrytaren(Neutralswitch) har havererat. Har du manuellt så sitter den kopplad till kopplingspedalen och om du har automat så borde den sitta under konsollen,kanske?
Om den inte funkar får startmotorn inge ström men resten funkar.
Kasta inte bäver i trähus.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Tack för svar ! Ska kolla neutralswitchen spökar, är inte helt otroligt att felet ligger där. Har i vilket fall beställt en ny tändningsswitch, kostade bara 20 USD på Corvette Central.

Återkommer när jag forskat vidare.

//Hagge
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

I min gamla bil Toyota Celica hade jag nåt liknande problem ibland, vilket visade sig vara en dåligt ansluten kabelsko på batteriet.
Allt funkade utom startmotorn, dvs när strömmen rusade genom batterikablarna så blev det glappkontakt på nåt skummt sätt.
Testa att "gnugga" fast polanslutningarna ordentligt, har du tur så är det ett liknande fel som jag en gång hade.

Tändracklet som jag hade trassel med tidigare märker du knappt av, förutom att du startmotorn inte slår till.
Det är då aluminium sectorn som gått av på mitten.
Du hittar mer info i min gamla tråd.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
TC
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av TC »

1974 convertible
1947 Harley old school bobber.
1928 Ford Coupe
1928 Ford roadster.

One day at a time
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Jaha, har kollat neutralswitchen och den är OK. Väntar fortfarande på ny tändningsswitch från CorvetteCentral, tror att det är den som är boven i det hela.

//Hagge
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Nu sitter jag fast !

Fick hem den nya switchen i förrgår (tog väldigt lång tid att få den från Corvette Central). Har monterat dit den nya men lik fö...nnat så drar inte startmotorn runt vid start.
Testade att strömmata solenoiden direkt från batteriet och då snurrar startmotorn på hur perfekt som helst..... :shock:

Samtidigt som problemet med startmotorn började så la ventilationsfläkten av. Har kollat den också, funkar med direkt spänningsmatning från batteriet.

All övrig el i bilen fungerar som den ska, även spänning till tändspolen, hur mystiskt som helst !

Efter dessa tester så har jag kommit fram till att jag inte får fram 12V till solenoiden via tändningen, klart konstigt.

Någon som har nån bra idé ???

Efter att ha gått igenom elschemat så verkar det inte heller finnas ngt startrelä utan spänningen till solenoiden matas direkt från batteri till solenoiden via startswitchen.

Ska felsöka vidare, funkar det inte får jag väl göra ngn nödkoppling för att dra runt startern.

//Hagge
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

du har ju en smältsäkring på kabeln till startmotorn har du kollat den?
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Vett74, OK, men var sitter den i så fall ? Förmodar att du menar en sån säkring som sitter "inbyggd" i ledningen? Den måste i så fall avsäkra ström till solenoiden om jag fattar det rätt ?? Förmodligen även matningen till fläkten eftersom det är ström till fläkt och solenoid som saknas.

Tack för uppslaget, ska testa med lite mer systematisk felsökning imorgon, hittills har jag kört med lite uteslutningsmetod. Ska kolla om jag har spänning för matning före tändningsswitchen, har jag det så vet jag att det finns ett avbrott på vägen efter switchen mot solenoiden.

Och jag som bara hade tänkt trycka på knappen och glida denna sommar......

Nåja, kärran är ju 30 år så helt problemfritt finns ju inte på kartan :?

//Hagge
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Sitter på matningsledningen strax innan startmotorn om ja inte minns helt fel
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Vett74, tack, helt korrekt, de sitter där.
Har kollat och båda smältsäkringarna är hela så felet ligger ngn annanstans....
Hade faktiskt hoppats på att en smältsäkring hade gått.

//Hagge, med hela huvet fullt av myror :roll:
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

har du kollat så jordningen till motorn är hel? kan ju ligga löst,brukar ju bli konstiga fel när jorden är lite glapp
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Ja, jag sa ju kolla jordningen först. Ibland kan det faktiskt vara de enkla :lol: felen!
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Ska kolla jordningen. Det konstiga är ju att startmotorn drar runt när jag strömmatar solenoiden direkt från batteriet. Borde väl inte funka om jordningen mellan block och ram är dålig ??

Eller tänker jag fel, :roll:

//Hagge
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Jo du tänker helt rätt :shock: . Men praktiken kan se väldigt märklig ut ibland :? . Jag kom ihåg att när jag mätte på min -75:a med samma problem så hade jag ibland 8 Volt till startmotorn ibland 12 ibland 10 o.s.v. UTAN att någonting hände mellan mätningarna. Jag felsökte hela skiten och hittade inget fel förrän jag kom till jordningen. Bytte mellan batteri och ram samt mellan ram och motor. Sen hände det aldrig någon fler gång. :lol:
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej igen boys !

Tack för alla hyggliga tips ! Nu har det löst sig efter att ha rivit isär halva inredningen, helt i onödan desutom :evil:
Nåja man lär sig alltid ngt nytt om vad man inte ska göra...

Felet var säkringen för radion och solenoiden. Jag började från allra första början med att kolla igenom säkringarna, dels visuellt och dels med en "beeper". Alla såg ut att vara hela. Började fatta vad som var fel när jag såg att jag hade kopplat fläkten till originalradions strömmatning (jag gjorde det när jag renoverade inredning och el för ca 3 år sedan).

Med batteriet inkopplat så mätte jag på säkringen för radio/solenoid och konstaterade att på ena sidan glasrörssäkringen kunde jag mäta upp 12V och på den andra sidan 0V (trots att säkringstråden var hel och att "beepern" tjöt när jag ansöt på var sin sida om glasröret.

Köpte ny säkring på Biltema och nu funkar starten eftyer lite justering av den nya tändningsswitchen :D

Varför gjorde jag inte detta från början, dvs mätte spänningen över säkringarna ?? Jo, jag är alltid lite "harig" med att ha spänning på när jag river runt i detta ormbo av kablar. Om man kortsluter två kablar eller jordar på fel ställe av misstag så brinner kabelisoleringen fortare än kvickt och då är det risk för att få såna där bestående elfel, typ det tutar när man slår på blinkersen eller att motorn stannar först då man slår av lysena. Och då är det bara att byta ut hela kabelhärvan för att vara på säkra sidan.

Knäppt, men nu är man på banan igen 8)

Ha det //Hagge
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

:D Var och besiktade kärran idag och den gick igenom efter att jag spänt upp handbromsvajern :D

:( Efter allt micklande med elen för att felsöka varför startmotorn inte drog så har båda elfönsterhissarna lagt av, så nu är det bara till att ta fram multimetern igen och leta borttappad ström :(

//Hagge
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Grattis till besiktningen :lol: :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Tackar Sandberg, känns klart bra !

HAr fått ordning på elfönsterhissarna också, hade lyckats dra ur kabeln för spänningsmatning till PW-reläet när jag grävde runt i kabelhärvan...

//Hagge
Skriv svar