vaccum problem!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast

vaccum problem!

Inlägg av Fredriksson »

Hej...
har bekymmer med luckan som åker upp när man sätter på vindrutetorkarna... så fort jag startar bilen åker den upp å sen får jag trycka ner den när jag stängt av bilen.
Nån som har haft samma dilemma?
när jag trycker ner den pyser det under höger framskärm i nån vaccumventil eller vad det nu är... sen funkar bara torkarna ett varv när jag "stänger av" tändningen... helt dött när tändningen är igång.... mysko :(

nån som har kunskap/erfarenhet av detta, mkt tacksam för hjälp
Mvh Magnus
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Luckan åker kanske upp för att någon av vakuumslangarna har lossnat. Det finns slangförgreningar under rattstången som man kan råka dra isär om man är där under och pillar. De går till de tre manuella reglagen som sitter på undersidan av rattstången. Sen löper slangarna lite här och där bakom innerpanelen. Bland annat under panelen precis nedanför vindrutan. Du bör kunna höra ett konstant pysande där slangen har lossnat/läcker, om du lyssnar lite. Det skall vara såpass högt att man kan höra det när motorn är igång. Testa att sätta dig i kupen och försöka lyssna efter det. Om det är så att pysandet kommer underifrån någon panel så är det tyvärr bara att börja lossa inredningen där det kommer ifrån.

Det kan ju vara så att det är någon vakuumklocka som har slutat fungera, eller ventil, men om det kom väldigt plötsligt så är det mycket möjligt att det bara är en slang som har lossnat.

De glappande vindrutetorkarna kan bero på att det lilla manuella reläet som man slår på dem med har börjat krångla. Det är möjigt att det finns någon liten switch som hindrar dem från att gå när luckan är nere, som har börjat glappa också.
Bosse
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse »

Hej!
Luckan har jag haft samma problem med.
Kan bero på att torkararmarna inte går ner tillräckligt när du har stängt av dem. Sitter en liten tryckkontakt under luckan på högersidan. Den står i förbindelse med den stora vacumklockan inne i motorrummet.
Torkarna måste alltså gå ner tillräckligt så de trycker in vacumkontakten som stänger luckan
Prova att med motorn igång försiktigt trycka ner torkarna lite extra.
Om det är det jag tror så går luckan ner. Akta fingrarna!
Mvh Bosse
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Fredriksson »

tack för tipsen!

mvh Magnus
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det vanligaste felet när luckan går upp när du startar är att en av de små ventilerna som sitter förbundet med insuget är trasig, det är en liten vit med en/utgång, samt en i aluminium, lika liten men med 3 anslutningar, om jag inte missminner mig helt. När denna går sönder så blockerar den inte vacuumsuget och därför far luckan upp. Det är inte säkert att den går ner när du stänger den. Under skärmen, på samma sida som vacuumklockan, den stora, sitter så har du tre utgångar, den största av dessa, kommer inte ihåg vilken sida den sitter på, den tar du loss och pluggar med en bult eller något. Om du har valt rätt och luckan INTE går upp när du startar, då vet du att det är den lilla ventilen, till 98% chans.

/tommy
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Den första lilla närmast insuget e en backventil och den efter e ett filter. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar