Sida 1 av 1
Motorolja
Postat: fre okt 13, 2006 10:35
av 502"
Jag har en -68 med en 502" byggd av Autoshop i USA. Vilken viskositet på motoroljan bör jag ha? För närvarande har jag en mineralolja 15w-40 men mitt oljetryck på tomgång är väldigt lågt. Nu vet jag i och för sig inte om oljetrycksmätaren är helt tillförlitlig.
Motorn byggdes 1997 och lär inte ha gått så många mil så att det är dags för något lagerbyte.
Postat: fre okt 13, 2006 12:06
av frisk
Hur lågt e väldigt lågt?
Själv har jag 15-40 mineralolja.
Postat: fre okt 13, 2006 12:12
av 502"
I princip 0 enligt mätaren vid 600-700 rpm
Postat: fre okt 13, 2006 12:32
av Peter
Skulle,per omgående,kolla upp trycket med en annan mätare.
Postat: fre okt 13, 2006 16:43
av Björn Leidelöf
Jag håller med...kolla mätaren! 15-40 är helt ok för din motorn och det spelar inte så stor roll vilken viskositet du har beträffande oljetrycket. Det är inte oljan som är problemet (ja, om du nu inte har dåligt med olja i motorn!) om du har så lågt tryck.
Mvh, Björn
Postat: fre okt 13, 2006 20:10
av Bosse
Jag har bytt till 20-50. På min höjdes i varje fall trycket en aning.
På tomgång efter riktig varmkörning ca 800 varv ligger mätaren drygt mittemellan 0 och 3,5 psi.
Vad har ni för tryck i era maskiner?
Postat: fre okt 13, 2006 22:02
av frisk
Varm motor och ca 600 varv 15-20, 900-1000varv 35 nästan allt annat 70!
Postat: fre okt 13, 2006 23:20
av Kai P
Hej Folks.
Jojojo...Stoppa i fetare olja är ingen lösning, eller STP!
Förr eller tidigare rasar det. Kolla ist vad problemet är, sparar säkert
lite av motorn.
Vette Rockar™
Kai P™ Utan vetskap....¿
Postat: lör okt 14, 2006 0:21
av vett74
frisk skrev:Varm motor och ca 600 varv 15-20, 900-1000varv 35 nästan allt annat 70!
jag ligger på cirka 30 på tomgång går upp till 45-50 på 3000 varv ungefär
Postat: lör okt 14, 2006 8:22
av StingrayRacing
Kör med Pennzoil 20w-50. Har ca 35 vid tomgång, annars mätaren i toppen.
//Lasse
Postat: sön okt 15, 2006 22:28
av Bosse
Några av er verkar få mätaren i topp när ni ökar varvet.
Min ligger på ca 40 när jag ligger i 90 km/h och motorn är riktigt varm.
Är det kanske snart dags att byta ut 350-spisen?
Annars den går fint på alla varvtal. Inget oljud eller annat som gör mej misstänksam. Nyligen taget kompprov ligger på ca 13 +- någon tiondel på alla cylindrar.
Det är en smogmotor med mussetoppar och 300 hästars kam.
Postat: sön okt 15, 2006 22:31
av ornet
Troligen ligger de inne med högvolymspumpar.
Annars är det väl ok tryck du har.
Postat: sön okt 15, 2006 22:41
av Bosse
Tack Ornet!
Tänkte inte på det.
Postat: sön okt 15, 2006 22:44
av gbak
Jag har en std pump och har 40 vid tomgångsvarv (900 rpm) och går i botten redan vid 1500-2000 rpm.
Fast att använda std pump har ju redan blivit utdömt här i en annan tråd på forumet

Postat: sön okt 15, 2006 23:15
av Bosse
Ok
Trycket får väl va som det är tills det eventuellt rasar.
Då får man väl ha någon att pressa i en ny 572-a + lite annat smått o gott.
Så kanske man inte hinner kolla oljetrycket på högre varv. O det man inte vet har man ju inte ont av

Postat: mån okt 23, 2006 16:24
av 502"
Tack för hjälpen!
Jag ska kolla trycket direkt på motorn. Skönt med så många engagerade fanatiker
