Motorolja
Motorolja
Jag har en -68 med en 502" byggd av Autoshop i USA. Vilken viskositet på motoroljan bör jag ha? För närvarande har jag en mineralolja 15w-40 men mitt oljetryck på tomgång är väldigt lågt. Nu vet jag i och för sig inte om oljetrycksmätaren är helt tillförlitlig.
Motorn byggdes 1997 och lär inte ha gått så många mil så att det är dags för något lagerbyte.
Motorn byggdes 1997 och lär inte ha gått så många mil så att det är dags för något lagerbyte.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Kör med Pennzoil 20w-50. Har ca 35 vid tomgång, annars mätaren i toppen.
//Lasse

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Några av er verkar få mätaren i topp när ni ökar varvet.
Min ligger på ca 40 när jag ligger i 90 km/h och motorn är riktigt varm.
Är det kanske snart dags att byta ut 350-spisen?
Annars den går fint på alla varvtal. Inget oljud eller annat som gör mej misstänksam. Nyligen taget kompprov ligger på ca 13 +- någon tiondel på alla cylindrar.
Det är en smogmotor med mussetoppar och 300 hästars kam.
Min ligger på ca 40 när jag ligger i 90 km/h och motorn är riktigt varm.
Är det kanske snart dags att byta ut 350-spisen?
Annars den går fint på alla varvtal. Inget oljud eller annat som gör mej misstänksam. Nyligen taget kompprov ligger på ca 13 +- någon tiondel på alla cylindrar.
Det är en smogmotor med mussetoppar och 300 hästars kam.
Jag har en std pump och har 40 vid tomgångsvarv (900 rpm) och går i botten redan vid 1500-2000 rpm.
Fast att använda std pump har ju redan blivit utdömt här i en annan tråd på forumet
Fast att använda std pump har ju redan blivit utdömt här i en annan tråd på forumet

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h