Kickdown th 400

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Kickdown th 400

Inlägg av Sandberg »

Hej
Har lokaliserat läckage från växelådan till genomföringen för kickdownsladden till solenoiden i lådan enligt bilden nedan.

Mitt problem är att jag inte kan hitta denna genomföring och dess tätning som jag behöver byta på någon reservdels firma.

Någon som vet vad delen kan heta "engelska" eller var man kan hitta denna.
Tacksam för tips.

Bild
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

har du kollat hos någon växellådspecialist?

lasse på www.rpm-racing.se kanske kan hjälpa dig, han renoverade min låda och den har funkat felfritt sen dess..


edit; fel adress :?
Senast redigerad av Keller den sön aug 27, 2006 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jacki på J H Automatlådor i Liljeholmen, han är också med i CCS.
Han har säkert en hel hög med skrotade lådor om du kan tänka dig att köpa beg.
08-6683311
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

O-ring

Inlägg av R0ffe »

Är det bara O-ringen du är ute efter eller hela "kontaktstycket"?
O-ringen är ingen speciell utan ta lös den och gå in till nån som säljer eller har O-ringar i arbetet så blir det enklast, annars kan jag skicka en i kuvert om du inte har nån i närheten.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Re: O-ring

Inlägg av Sandberg »

R0ffe skrev:Är det bara O-ringen du är ute efter eller hela "kontaktstycket"?
O-ringen är ingen speciell utan ta lös den och gå in till nån som säljer eller har O-ringar i arbetet så blir det enklast, annars kan jag skicka en i kuvert om du inte har nån i närheten.
Tack för det ville veta hur den tätar och om det är en oring så är det ju ganska enkelt.
Jag tror och hoppas att det bara är oringen för den läcker bara när den är kall och kontaktstycket ser helt ut.

En fråga till som du kanske kan hjälpa till med
Hur demonteras den när lådan sitter på bilen?
Det är ju lite trångt med avgasröret som går direkt under och som det ser ut så ska det eventuelt bara vridas och dras ut och den verkar vara av plast.

Några tips så man inte har sönder den för då är det väl slutåkt för säsongen, tänkte först vänta till vintern med detta men om det är enkelt så vore det ju skönt att bli av med oljepölen i garaget.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

enkelt...

Inlägg av R0ffe »

Det är enkelt, den är bara intryckt och har 3 små klackar på insidan som egentligen är till för att den inte ska kunna glida ut, men de sitter så långt in att dom aldrig är i kontakt med godset. (du förstår när du ser klackarna!)
O-ringen kan ha sugit fast lite så jag la lite tejp på en polygrip och försiktigt vred lite på den så att den lossnade och sedan puttade jag på bakifrån/innifrån och när den kom ut till stoppklackarna så gjorde jag bort mig och tog tången för att bända in dom..... :evil: Gör inte så, då går klackarna förmodligen av, en av mina gjorde det men eftersom dom inte har nån egentlig funktion när den är rätt monterad så har jag inget läckage!
Det räcker att man puttar på och vrider/drar med polygripen.
Och monteringen är bara att trycka in den (inoljad eller med TransJel)
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Re: enkelt...

Inlägg av Sandberg »

R0ffe skrev:Det är enkelt, den är bara intryckt och har 3 små klackar på insidan som egentligen är till för att den inte ska kunna glida ut, men de sitter så långt in att dom aldrig är i kontakt med godset. (du förstår när du ser klackarna!)
O-ringen kan ha sugit fast lite så jag la lite tejp på en polygrip och försiktigt vred lite på den så att den lossnade och sedan puttade jag på bakifrån/innifrån och när den kom ut till stoppklackarna så gjorde jag bort mig och tog tången för att bända in dom..... :evil: Gör inte så, då går klackarna förmodligen av, en av mina gjorde det men eftersom dom inte har nån egentlig funktion när den är rätt monterad så har jag inget läckage!
Det räcker att man puttar på och vrider/drar med polygripen.
Och monteringen är bara att trycka in den (inoljad eller med TransJel)
Ok jag tolkar dig som att man måste ta ner tråget för att få ut den, dels stoppklackarna och sedan så finns det ju inte så mycket att ta tag i på utsidan.
Eller tror du man kan lirka ut den utan att ta ner tråget?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Hmmmm

Inlägg av R0ffe »

Teoretiskt boooorde man kunna det, men jag tror att det är enklare och säkrare att lossa på tråget, men det går ju alltid att prova, det enda som kan hända är att du måste ta ned tråget ändå! :lol:
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Skriv svar