Lackering av våra styrenbadkar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Lackering av våra styrenbadkar

Inlägg av sh454 »

:roll: Det verkar finnas lika många åsikter om hur man lackar en Corvette som det finns billackerare :roll:
Jag träffade en kille idag som påstod sig ha lång erfarenhet av glasfiberarbeten han rekomenderade att man skulle ställa bilen i en lackugn på 60 grader efter reparationer och större glasfiberjobb.För att driva ut gaser och få plasten att härda ut ordentligt. Detta skulle alltså göras innan slipning av bilen. Nån som kan bekräfta eller dementera?????
Det låter ju vettigt med tanke på hur många påplastade L88 scoop man har sett med sjunkna skarvar.
Stefan
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

bra ämne!
skulle gärna vilja veta vad som är bäst å jobba med när det gäller våra gamla badkar :roll:
är glasfiberspackel och pp100 dugligt? eller finns det någe bättre?
har inte hållit på med glasfiber så mycket så :)
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

vett74 skrev:bra ämne!
skulle gärna vilja veta vad som är bäst å jobba med när det gäller våra gamla badkar :roll:
är glasfiberspackel och pp100 dugligt? eller finns det någe bättre?
har inte hållit på med glasfiber så mycket så :)
Det är tydligen bara du och jag som är intresserade eller så är det ingen som vet :roll: :roll:
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast

v

Inlägg av Lars-Henrik »

8) jag oxå :lol:
Corvette -73 th400
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Mina erfarenheter.

Inlägg av Mr SIXPACK »

Jag gjorde iordning min kaross 2001, lagade "sprickor" och "riktade" upp karossen. Jag använde mig av glasfiberspackel och PP100. Hösten 2001 lades en "filler" på hela karossen. Rekommendationen från dom lackerare som jag har pratat med säger att spacklet skall stå minst 6 månader eller mer och så varmt som möjligt, däremot inte "brännas" i lackboxen som en plåtbil kan. (Kommer inte ihåg hur många grader som dom max "bränner" en plåtbil på, förvisso är gradantalet inställbart).
Min kaross har sedan stått fram till sommaren 2005. Vissa ställen på karossen hade spacklet sjunkit på, så dessa fick vi efterjustera innan den slutgiltiga lacken kunde läggas. Nu har bilen stått sedan i somras och som tur är så har inga överraskningar framkommit i lacken eller dess underarbete ännu.. :D
Jag gjorde även iordning en 69 Corvette Coupe i början på 80-talet, då gjorde jag allt under jobb januari-mars och den lackades (blank svart) i april. Den var helt rak i karossen, men till hösten så hade spacklet sjunkit på bakskärmarma och man såg var karossen var ("skarvad") ihoplimmad.

Nu när man sitter å tänker tillbaka så kom jag på en helt annan sak som inte har med lackering å göra:
(En sak som man ångrar med den bilen (69:an) var att när jag köpte den -82 så såldes den utan motor för 40000:- men jag kunde få köpa en superfräsch 427 L88-motor till bilen för 25000:-. Jag hade inte så mycket pengar då så nej tack, plockade ihop en 350-motor för 13-14 tusen). :roll:

Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Den där fillern ,har du nån aning om vad det var för något?
Använde du jelcoat över den råa glasfibern eller filler direkt?
Stefan
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Stefan.
När jag köpte bilen så var all gammal färg borttagen, hur vet jag ej men jag gissar att den hade slipats bort. Jag lyssnade runt lite grand bland ett antal lackerare och fick till svars att det bara var att laga sprickorna och sedan spackla med PP100 direkt på. (Jag hade inga lagningar på karossen med glasfibermatta utan det är "orginal"-materialet). Vad "fillern" heter kommer jag inte ihåg men jag kan ta reda på det.
Jag ringer en vän :wink: :D (han som lackade min bil).

Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

jag håller på och ska lacka min -75:a ska få den besiktigad av lackarn (kalle) ev i morgon Jag lackar om den pga blåsor grunfärgen släpper den från -75 alltså
Jag har använt glasfiber spackel och PP100 och lackarn har inte nämnt ngt att det ska va fel eller så och vad jag förstår har han lackat corvetter i 30 års tid och vad jag förstår så kan man jobba ihjäl sig med dessa bilar rikta o göra skitfint så efter 2-5 år så sjunker det undan och ändrar ser i karossen
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hade väl tänkt att lacka om bilen i framtiden då jag har lite sprickor i lacken..
har även sprickor bakom ena bakhjulet som om nån kört in lite lätt i den,
hur lagar man sprickorna om dom är igenom glasfibern?
måste man kapa upp och limma ihop eller?
är ju inga stora sprickor men men
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Vad jag har gjort om inte sprickorna e för häfftiga är att fräsa ur dom och plasta med gasfiber spackel typ så man gröper ur dom och sedan spacklat med pp100 ngra gånger e det stora skador då måste man armera med glasfiber och plast typ hål antennhål plast på båda sidor av glasfibret sen e det bara spackla spackla slipa slipa
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Målarn59 skrev:jag håller på och ska lacka min -75:a ska få den besiktigad av lackarn (kalle) ev i morgon Jag lackar om den pga blåsor grunfärgen släpper den från -75 alltså
Jag har använt glasfiber spackel och PP100 och lackarn har inte nämnt ngt att det ska va fel eller så och vad jag förstår har han lackat corvetter i 30 års tid och vad jag förstår så kan man jobba ihjäl sig med dessa bilar rikta o göra skitfint så efter 2-5 år så sjunker det undan och ändrar ser i karossen
Hallå målarn!
Du kanske kan höra med din lackare vad han rekomenderar när den gamla gelcoaten är bortslipad och man har rå glasfiber att börja med. Är det ett nytt lager gelcoat som gäller ELLER finns det nåt annat idag som isolerar glasfibern innan man fortsätter.???
Stefan
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

sh454
Jag frågade förut ,om man va nere på glasfibern om vad man skulle göra med spacklingen.Men vad jag förstår e det viktigaste att bilen e jak så ingen grundning före spackling och e bilen rå på vissa ställen så spelar det ingen roll.Ded viktigaste verkar va att slipa i kors så man inte gröper ur.Ska ju träffa kalle(lack) förhoppningsvis i dag.Sen ska jag väl få hänga med på mellan slipningar och poleringar så jag kan väl informera lite vart efter
Micke
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Bilen vart godkänd till 98% så nu bär det av för lackering nästa fredag
Vad jag förstår blir det väl att jobba dygnet runt hela nästa helg lät som han ville att jag skulle va med o mellan slipa o grejja skulle visst va klar efter helgen f..n va skönt att få plocka på grejjerna igen :P
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Sååå besviken man kan bli! Lackningen uppskuten en vecka.Bilen stått en vecka,o så får den stå en vecka till. Men nu lovade lackarn 13.00 nästa fredag.Skulle ju va kul om man han plocka ihop den till Taxinge den 13.
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Nu e bilen lackad o så när ihopplockad ny front,nya speglar,nya gummilister sååå nice nu edt jävligt nära men inga bromsar bak bara riva ner o packa om det blir visst en resa till hellyhansen i morgon men sen så.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

skulle du vara snäll å posta lite bilder på det hela också! :D
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

:lol: HansenRaceing mena jag ju.Men klart jag ska fixa lite bilder, vill du att jag mailar dom eller?Bilder under resansgång eller efter bilder
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

kan du inte lägga upp dom här så alla får se skönheten?
skulle va roligt å se förarbetet och så också 8)
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

O.k men det får bli ngn gång i början på nästa vecka som färdig bilderna publiceras för den ska slipas o poleras freda lörda men lite bilder under resan gång ska jag väl kunna ordna innan dess för dom ligger ju i datorn redan.Bara jag får lite vägledning hur jag ska bete mej :?: :idea:
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

gå in på www.photobucket.com och lägg upp en andvändare där sen så laddar du upp bilderna dit..
sen så är det bara att länka hit,högerklicka på bilden du vill länka å ta kopiera bildadress...
sen när du ska posta här så trycker du på Img knappen sen så lägger du in
bildadressen efter Img,åsså trycker du en gång till på Img sen ska det fungera...
typ såhär [img]dinbild.jpg.nånting[/img]
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Bilder

Inlägg av Målarn59 »

Här skickar jag lite bilder..
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

kommer fler med mer puts inom kort (7 dager eller fler) 8)
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast

g

Inlägg av Lars-Henrik »

:D Ser mycket fint ut,mer bilder :D
Corvette -73 th400
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

det där ser ju väldans trevligt ut 8)
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Ja jag enöjd :P Har nu plockat på allt utom bakruta och räcket bak pga att lackarn vill slipa "missar" :? och polera bilen på fredag sen e det bara plocka på grejjerna och ut o köra.Tyvärr så missar jag vårmönstringen vid Taxingeslott i år :cry: Men det går fler tåg.Lovar att lägga in flera bilder sen när allt e klart :!:
Skriv svar