Jag gjorde iordning min kaross 2001, lagade "sprickor" och "riktade" upp karossen. Jag använde mig av glasfiberspackel och PP100. Hösten 2001 lades en "filler" på hela karossen. Rekommendationen från dom lackerare som jag har pratat med säger att spacklet skall stå minst 6 månader eller mer och så varmt som möjligt, däremot inte "brännas" i lackboxen som en plåtbil kan. (Kommer inte ihåg hur många grader som dom max "bränner" en plåtbil på, förvisso är gradantalet inställbart).
Min kaross har sedan stått fram till sommaren 2005. Vissa ställen på karossen hade spacklet sjunkit på, så dessa fick vi efterjustera innan den slutgiltiga lacken kunde läggas. Nu har bilen stått sedan i somras och som tur är så har inga överraskningar framkommit i lacken eller dess underarbete ännu..
Jag gjorde även iordning en 69 Corvette Coupe i början på 80-talet, då gjorde jag allt under jobb januari-mars och den lackades (blank svart) i april. Den var helt rak i karossen, men till hösten så hade spacklet sjunkit på bakskärmarma och man såg var karossen var ("skarvad") ihoplimmad.
Nu när man sitter å tänker tillbaka så kom jag på en helt annan sak som inte har med lackering å göra:
(En sak som man ångrar med den bilen (69:an) var att när jag köpte den -82 så såldes den utan motor för 40000:- men jag kunde få köpa en superfräsch 427 L88-motor till bilen för 25000:-. Jag hade inte så mycket pengar då så nej tack, plockade ihop en 350-motor för 13-14 tusen).
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@