Vårmönstring Warszawa

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Vårmönstring Warszawa

Inlägg av Sandberg »

Idag har vi haft vårmönstring i Warszawa, vi hade tur med vädret, solen sken och det var ca. 16 grader.
Vi tog en tur runt stan åkte dock med caben uppe men njöt i fulla drag av det fina vädret och mullret från V8'an.
Ett litet anfall av kramp i högerfoten råkade jag ut för och lakritsremmarna blev kvar på asfalten.Bild
Sedan bar det iväg till till den lokala supermarketen och lite öl vin och oxfile införskaffades.
Vi avslutade sedan med grillning och allmän trivsel i det fina vårvädret.

Soliga hälsningar från Warszawa.Bild
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

trevligt att kunna köra redan! 8)
här är det en halvmetersnö fortfarande :evil:
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

påställning

Inlägg av Doktor-T »

Själv ställde jag på min bil idag :P

Besiktning imorron em.

Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Det låter så jädra coolt. Vårmönstring i Warszawa :D
Är det förresten nån som skall med tidningen Classic (tror jag) till Tallin på crusing :?:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Har kört bilen 60 mil från Warszawa till Höganäs, allt gick bra men det var lite osäkert med vädret kunde ju ha blivit snöstorm!!

Bromsade bilen på rullande landsväg det gav ca 350 KH DIN. Borde ju stämma ungefär med 400 HK SAE som bilen ska ge orginal. det sitter ju iof. en vassare kam i men allt lirar väl inte perfekt.

Är det nån som vet om det finns någon konvertering SAE-DIN.

Finns väl lite mer att ge för ventillerna slutade att hänga med vid ca 5000 rpm. så det blir nog nya fjädrar nu.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

effekt

Inlägg av Ingo »

350 din på bakhjulen är betydligt mer än 400 sae gross.
Din är ju en europeisk mätmetod ,och i USA hade man först sae gross(då blir det många hästkrafter. Ungefär samtidigt som smogmotorerna kom började man räkna sae net..
Det finns ingen exakt jämförelse mellan Sae och Din ,men Sae net och din tangerar varandra på vissa motorer.
Vad som skiljer är vilka förbrukare ,remmar och avgassystem som är monterade. Tror även att atmosfärstrycket ska skilja mellan sae och din.
Tänk på att transmissionen tar rejält med hästar innan du får det det arbetande mommentet.
Men för att ge viss fingervisning kan man ta volvo B16 sport som uppgavs till 85 sae,sedan omräknat till din skulle den ge ca 75 hästar.
Usabilar är svårare eftersom kompen sjönk i samband med att man gick över till sae net.Dessutom strulade man till det med att ofta byta till något vassare kammar på prestandamotorerna
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: effekt

Inlägg av Sandberg »

Ingo skrev:350 din på bakhjulen är betydligt mer än 400 sae gross.
Din är ju en europeisk mätmetod ,och i USA hade man först sae gross(då blir det många hästkrafter. Ungefär samtidigt som smogmotorerna kom började man räkna sae net..
Det finns ingen exakt jämförelse mellan Sae och Din ,men Sae net och din tangerar varandra på vissa motorer.
Vad som skiljer är vilka förbrukare ,remmar och avgassystem som är monterade. Tror även att atmosfärstrycket ska skilja mellan sae och din.
Tänk på att transmissionen tar rejält med hästar innan du får det det arbetande mommentet.
Men för att ge viss fingervisning kan man ta volvo B16 sport som uppgavs till 85 sae,sedan omräknat till din skulle den ge ca 75 hästar.
Usabilar är svårare eftersom kompen sjönk i samband med att man gick över till sae net.Dessutom strulade man till det med att ofta byta till något vassare kammar på prestandamotorerna
Ja det var nog 350 din men omräknat till effekt på motorn.

Med exemplet ovan så är ju sae ca 13% högre än din och jag förmodar att det är din på motorn och ej på bakhjulen i det fallet med.

Så det skulle ju motsvara ca 397 sae i mitt fall då om mitt resonemang stämmer.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Har fått tråget bortaget och identifierat problemt till att oljetrycket sjönk oroväckande så fort man bromsade, pickupen hade lossat. se bilder nedan. :oops:
I övrigt verkar det mesta i bottendelen vara ganska nytt. :lol:

Har även fått insug och förgasare bortplockat och kamen såg helt OK ut.
Förgasarna mina 3*2 holley såg urusla ut så det blir nog tre nya :cry: desutom var dom fel monterade så det förklarar nog mitt usla vacuum.

Ventilfjädrarna är utbytta så nu ska dom hänga med en bit till.

Bild

Bild

Bild
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Jag svetsa fast min pickup... men de ser ut som du också gjort de!!?
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Förra ägaren har punktsvetsat vilket var klokt men förmodligen så har en av skvalplåtana tagit i vid montage och sedan legat emot och lett till att svetsarna lossat. Skvalpplåtarna Har nu flyttats lite för att fungera med pump och pickup.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Angående förgasarna som jag nämde ovan så är det 3 nya på väg från Ecklers och anledningen till detta kan ni se på bilderna nedan.

Någon som har något förslag på varför det blivit på detta viset?

Det verkar som om något har mer eller mindre löst upp legeringen och då framförallt i sekundärförgasarna.
Den högra på bilden är center (primär)förgasaren den i mitten och till vänster på bilden är dom vacuumstyrda sekundärförgasarna.
Bild
Bild
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Tycker mest det ser ut som gamla avlagringar + korrosion av gammal bensin/vatten/alkohol. Du har väl dragit ur för dåligt så sekundärerna aldrig använts... :wink:

Skall man svetsa pickupen går det år lite mer än 3 loppor med 80 A hobbysvets. Jag helsvetsade min runt om...

MVH

MN
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

det där borde väl att få bort?
Testa å skrapa bort det,min holley var full i botten på flottörhusen med avlagringar,skrapade bara bort det och rengjorde med förgasarrengöring
blev som en ny bil å köra sen 8)
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Kanske syns bättre på denna bilden
Bild
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

M Nordin skrev:
Skall man svetsa pickupen går det år lite mer än 3 loppor med 80 A hobbysvets. Jag helsvetsade min runt om...
Jaha då är de snart dax å ta bort tråget då... jag satte bara dit en loppa :roll: :lol:

Men de kommer nog bli bra :shock:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Skriv svar