Snökedjor
Snökedjor
Hej! Undrar om nån vet hur man sätter på snökedjor. Ska montera dom på åkgräsklippan men jag behöver tips. Ska dom vara precis så dom går på och om man släpper ut luft från däcken för att underlätta monteringen är det ok isf? eller har jag köpt fel storlek på kedjorna? 
Re: Snökedjor
Frisk, Börja inget onödigt jobb nufrisk skrev:Hej! Undrar om nån vet hur man sätter på snökedjor. Ska montera dom på åkgräsklippan men jag behöver tips. Ska dom vara precis så dom går på och om man släpper ut luft från däcken för att underlätta monteringen är det ok isf? eller har jag köpt fel storlek på kedjorna?
Du vet väl att man inte behöver klippa gräset så länge det ligger snö ovanpå
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
- Don Tomaso
- Corvetteälskare

Snökedjor
Du skall inte behöva släppa ur någon luft ur däcken för att få på kedjorna. Då är de nog lite för små. De skall helst vara lite för långa så man själv kan kapa bort överflödiga länkar. De skall heller inte sitta stenhårt på däcket, utan lite lagom löst. Satte på kedjor på min lilla skogstraktor för några veckor sedan, där skulle man få in hela knytnäven vid sidan, då satt de lagom. Här kan du se lite hur de sitter: http://community.webshots.com/myphotos? ... ity=HBJjQU

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Tror inte ett dugg på att det är gräsklipparen du skall montera på. Natrurligtvis har du fått ihop diffen nu och vill ut och testa Vetten.
Gör bara inga burnisar Frisk för släpper kejdkorna så slår du sönder karossen!
/Lars/
Gör bara inga burnisar Frisk för släpper kejdkorna så slår du sönder karossen!
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
lol ok tack för svaren
Får ta och åka in med dom och byta då för dom går bara på om jag släpper ut luft. Sen på beskrivningen så visar det att dom bara ska täcka 3/4:delar av hjulet. Knepigt. Idag snöar det ju och det går faktiskt bra utan snökedjor. Men om det skulle komma mycket snö så kanske det blir tuft. Måste säga att det va ett bra köp. Plogen alltså till gräsklippan. Funkar kanon och jag behöver inte röra skyffeln hehe
Snökedjor på vetten låter för vågat för min del hehe
Får ta och åka in med dom och byta då för dom går bara på om jag släpper ut luft. Sen på beskrivningen så visar det att dom bara ska täcka 3/4:delar av hjulet. Knepigt. Idag snöar det ju och det går faktiskt bra utan snökedjor. Men om det skulle komma mycket snö så kanske det blir tuft. Måste säga att det va ett bra köp. Plogen alltså till gräsklippan. Funkar kanon och jag behöver inte röra skyffeln hehe
Försök inte slingra dig nu erkänn att du tänkte klippa gräset och att jag räddade dig från onödigt arbetefrisk skrev: Men om det skulle komma mycket snö så kanske det blir tuft. Måste säga att det va ett bra köp. Plogen alltså till gräsklippan. Funkar kanon och jag behöver inte röra skyffeln hehe
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Snökedjor
när man hör snökedjor tänker man ju på sådana man lägger över däcken och spänner fast,sedan kör man några varv och sträcker.ett jäkla jobb.
men till åkklipparen sitter dom ju ihop,så då får man klämma på dom utan luft. men det där kallar jag inte snöslunga.
En riktig snöslunga tar minst 40-50 hästar ,och sedan behövs nästan lika mycket att släpa den framåt.
Jag har inte snökedjor på min jordbrukare,men därmot 4hjulsdrift. häromdagen skulle jag ploga upp en skogsbilväg för en timmergallring jag ska göra. Givetvis hade en förb----d snöskoter
kört där,fastnade efter en bro jag ganska nybyggt..,traktorn liksom hängde mellan skoterspåret och bron. En kilometer in i skogen och två och en halv hemifrån
Snacka om adrenalinchockar som kan ge hjärtinfarkter.
men till åkklipparen sitter dom ju ihop,så då får man klämma på dom utan luft. men det där kallar jag inte snöslunga.
En riktig snöslunga tar minst 40-50 hästar ,och sedan behövs nästan lika mycket att släpa den framåt.
Jag har inte snökedjor på min jordbrukare,men därmot 4hjulsdrift. häromdagen skulle jag ploga upp en skogsbilväg för en timmergallring jag ska göra. Givetvis hade en förb----d snöskoter
Snacka om adrenalinchockar som kan ge hjärtinfarkter.
Ploga?
Så du plogar med ett schaktblad med trädgårdstraktorn
,får inte var direkt mycket snö då..
Har samma problem med min 4-hjuling....frisk skrev:lol ok tack för svaren![]()
Man måste ut med luften.. och de täcker bara 3/4 av hjulet...
Verkar som om det är standard på små hjul...
Köpte kedjor efter däckdimension - och enligt firman som sålde dem skall det vara så....
men på traktorn är det enklare - trots att kedjorna väger ton...
Men så har jag ju en riktig traktor också...... Och ingen riskokare ...
Funkar skitbra faktiskt!Så du plogar med ett schaktblad med trädgårdstraktorn ,får inte var direkt mycket snö då..
Problemet blir om det inte plogas på länge och det blir is.... men asfalt under e ju att föredra. Den plogar gärna upp gruset med om man har det på uppfarten, vilket grannen har sär jag just gjorde ett försök att ploga.