Hooker Headers/ Sidepipes? (Repris)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Hooker Headers/ Sidepipes? (Repris)

Inlägg av Frasse »

Eftersom den förra tråden ballade ur och endast resulterade i 2 svar försöker jag igen.
Robert säger att: är bilen inte ändrad på=grejorna passar.
Någon annan säger: massage med handslägga och trasor.
Måste väl finnas någon mer därute som har kombinationen BB/ PS/ PB/ AC ihop med Hooker headers/ sidepipes?
Orsaken till att jag frågar är att jg har taskiga erfarenheter från eftermarknaden. Jag har ta mig f-n tappat räkningen på hur många prylar jag har fått konstruera om eller bearbetat på annat sätt. Det här är något som gäller både bil/ mcbranschen.
Tänkte att jag skulle köpa något som passar rakt av för en gångs skull, köper jag kromade prylar vill jag inte ge mig på dem vare sig med svetsen eller handsläggan...
Med hopp om bättre svar.
//Frasse
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ja,tillbaka till huvudfrågan.
Jag blev tvungen att massera primärrören lite på vänstersida så dom inte skulle ligga och slammra mot ramen . Fick även ge den en liten snyting vid styrväxeln. Även startmotorn ligger väldigt nära.
Det e som vanlig "Amerikansk Bolt -on"...
Kasta inte bäver i trähus.
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Styrväxel och startmotor känner jag igen från andra "bolt on" headers.
Men...
Går det med "massage" så är det väl bara att köra.
//Frasse
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Frasse/
det som är viktigt att tänka på är att ju bättre produkt Du handlar dessto bättre passform.
Tyvärr hänger priset med då oxo...själv har jag lärt mig på mina egna snikmisstag genom åren och uppskattar hellre att lägga en krona extra och få sådant man vet passar.
Dock är ingen bil den andra lik.
Minns Du Terners headers??? Han erbjöds4-5 olika set headers av folk här inna på forumet- headers som enl. uppgift skulle ha passat på dears bilar....det gjorde de inte på hans.
Till slut tröttande Terner och vände sig till folk som ifs tog betalt men löste problemet.

Vad jag tror kan vara problemet för Peter kan tex vara att han inte hade alla saker 100% orginal på motorn och då flyttas måtten lite,,,,
Har Du ett Talldeckblock, högre avgaskanaler, annan startmotor än orginal, annat oljefilter arr, eller något av alla 1000 grejor som kan modifieras kan man få bygga lite på bilen/rören för att få denm att passa..
Tillverkarna gör bara headers som förväntas passa när allt är OK.

Tala med firman som Du handlar rören av. Få deras expertråd och lita på deras kunskap. -Det är ju ändå det Du betalar för!!
Väljer Du handla på firman som har billigaste priset har de kanske redan prutat bort personalens kunskap i priset.
Lycka Till!
mvh R
Skriv svar