Hjälp vad är standardhöjd på bakvagnen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Hjälp vad är standardhöjd på bakvagnen?

Inlägg av Jonne »

Jag håller på att byta diverse fram o bakvagndelar och tänkte sänka bilen lite runt om. Fick lära mig av Anders på Vette.se att börja fram för det är mest begränsat där med orginalbulten och sen sänka max lika mycket bak men där går att sänka mer. Jag skruvade ner max fram vilket gav 14mm fram och så var det dags bak. När jag fick av hjulet och tittade för första gången så blev jag förbryllad, skruven bak medger ingen sänkning vad jag ser. Längst ner är fjädern sen en frigång på ca 20mm med bulten synlig imellan, därefter själva länkarmen och sen ca 15mm gummi som ser ut att bestå av flera lager, sen en kraftig bricka och en mutter, sist sticker det upp en bultända utan gäng ca 15mm till, slut.
Är detta likvärdigt med en "oskruvad" bakvagn eller har någon redan ändrat?
Om oskruvad hur sänker jag?
Vill verkligen göra rätt i förhållande till framvagnen för bästa väghållning så om någon kan hjälpa mig vore jag rackarns tacksam.
LEV SNABBARE !
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Hjälp vad är standardhöjd på bakvagnen?

Inlägg av vette.se »

Jonne skrev:Jag håller på att byta diverse fram o bakvagndelar och tänkte sänka bilen lite runt om. Fick lära mig av Anders på Vette.se att börja fram för det är mest begränsat där med orginalbulten och sen sänka max lika mycket bak men där går att sänka mer. Jag skruvade ner max fram vilket gav 14mm fram och så var det dags bak. När jag fick av hjulet och tittade för första gången så blev jag förbryllad, skruven bak medger ingen sänkning vad jag ser. Längst ner är fjädern sen en frigång på ca 20mm med bulten synlig imellan, därefter själva länkarmen och sen ca 15mm gummi som ser ut att bestå av flera lager, sen en kraftig bricka och en mutter, sist sticker det upp en bultända utan gäng ca 15mm till, slut.
Är detta likvärdigt med en "oskruvad" bakvagn eller har någon redan ändrat?
Om oskruvad hur sänker jag?
Vill verkligen göra rätt i förhållande till framvagnen för bästa väghållning så om någon kan hjälpa mig vore jag rackarns tacksam.
Original bör se ut såhär:
Bild

Annars så ska'rake' dvs lutningen mellan fram/bak vara ca 5mm men inte på Z06 av någon anledning - kan kanske bero på karossformen ?
En 2002 Z06 manual säger att fram och bak, J trim height och K trim height respektive ska vara samma men en manual för en cab/coupe säger 5mm.

Rake mäts enklast framför lyftpunkten fram och bakom lyftpunkten bak, se bara till att bilen står på ett plant underlag och att bilen inte varit upplyft i något hörn innan - bästa är om bilen är körd en bit så fjädringen satt sig innan mätningen görs.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Det verkar som att det är lite mer gummi ovan länkarmen på min bult än på din bild, men jag har ingen synlig gängyta ovan muttern. Så om bultarna är lika långa så lär någon ha sänkt bak redan, ungefär så mycket som gängytan ger.
Då låter jag nog bak vara som det är och provmäter senare när jag kört och stå plant i garaget.
Stort tack för hjälpen.
LEV SNABBARE !
Skriv svar