Sida 1 av 1
höjd på insug..
Postat: tor jan 12, 2006 20:13
av Keller
har ju beställt lite grejer, bland annat ;
Edelbrock Performer RPM intake manifold
Edelbrock Performer Series carburetor (750 cfm, manual choke)
slog mig häromdagen att jag inte vet om detta skiljer sig i höjd från orginal, dvs får plats under orginalhuv.. någon som vet?
har inte fått grejorna ännu så jag kan inte mäta.. ännu..!
edit; hittade precis den mindre roliga texten; Will not fit under stock Corvette hood.
antar att dom är rätt säkra på det?
någon som har tips om man inte vill såga hål i huvet alt helst inte köpa ny huv?
Postat: tor jan 12, 2006 20:17
av vett74
På en corvette som din så ska det nog inte va någe problem är ju lite högre huv på dom nyare än dom tidigare..
om det nu inte skulle gå ändå så finns det ju så kallade "drop base air cleaners" som är lite lägre än original,har en sån på min
dom tänker nog på dom tidigare Sb huvarna som satt på 68-72
Postat: tor jan 12, 2006 20:36
av Keller
låter ju bra.. även om hi-rise huvarna är snygga så låter jag helst bli att byta, är ju inte gratis precis..
vad fick du tag på din "drop base air cleaner" nånstans? letat på ecklers och madvet utan att hitta något..
Postat: tor jan 12, 2006 20:53
av vett74
köpte den lokalt här i Umeå,men den borde väl finnas på summitracing bland annat...
min ser ut såhär:

Postat: tor jan 12, 2006 20:59
av vett74
Själva undre delen av luftrenaren är lägre den bygger som ner lite över förgasaren..
här är en bild:

Postat: tor jan 12, 2006 21:00
av Keller
många tack!! det blir till att beställa helt enkelt..

Postat: sön jan 15, 2006 2:09
av Jake
Om du kollar på
www.edelbrock.com under insug osv, så finns dimensionerna där i en snygg bild... Sedan så kan du ju mäta hur mycket det skiljer från det insuget du har nu och meg hälp av playdoh (bilbyggarens bästa verktyg) kan du kolla hur mycket plats du har över luftrenaren och med lite hjälp av 4ans mattekunskaper kan du se om det får plats

.. Som sagt, det finns MÅNGA olika huvar luftrenare osv till corvetterna så innan du har mätt köp ingeting du kanske inte behöver..
Postat: sön jan 15, 2006 10:11
av StingrayRacing
Jake skrev:playdoh (bilbyggarens bästa verktyg)
Eller annars tar du aluminiumfolie och rullar ihop. Det brukar ju finnas hemma.
//Lasse
Re: höjd på insug..
Postat: tis feb 07, 2006 18:27
av Fransson
Keller skrev:har ju beställt lite grejer, bland annat ;
Edelbrock Performer RPM intake manifold
Edelbrock Performer Series carburetor (750 cfm, manual choke)
slog mig häromdagen att jag inte vet om detta skiljer sig i höjd från orginal, dvs får plats under orginalhuv.. någon som vet?
har inte fått grejorna ännu så jag kan inte mäta.. ännu..!
edit; hittade precis den mindre roliga texten; Will not fit under stock Corvette hood.
antar att dom är rätt säkra på det?
någon som har tips om man inte vill såga hål i huvet alt helst inte köpa ny huv?
Vad blev det för filter? och hur mycket bygger det uppåt?
Jag har exakt samma problem, edelbrockgrejjer och ett sånt där "drop base air cleaner" men det tar ändå i huven.
Din huv har dock lite mer plats än på min -68a.
Re: höjd på insug..
Postat: tis feb 07, 2006 23:28
av Keller
Fransson skrev:Keller skrev:har ju beställt lite grejer, bland annat ;
Edelbrock Performer RPM intake manifold
Edelbrock Performer Series carburetor (750 cfm, manual choke)
slog mig häromdagen att jag inte vet om detta skiljer sig i höjd från orginal, dvs får plats under orginalhuv.. någon som vet?
har inte fått grejorna ännu så jag kan inte mäta.. ännu..!
edit; hittade precis den mindre roliga texten; Will not fit under stock Corvette hood.
antar att dom är rätt säkra på det?
någon som har tips om man inte vill såga hål i huvet alt helst inte köpa ny huv?
Vad blev det för filter? och hur mycket bygger det uppåt?
Jag har exakt samma problem, edelbrockgrejjer och ett sånt där "drop base air cleaner" men det tar ändå i huven.
Din huv har dock lite mer plats än på min -68a.
vet inte ännu, inte lyft i motorn ännu.. lever på hoppet just nu, återkommer när jag provat..
filtret blev ett 14" edelbrock signature series med 1" drop base, hoppas att det skall gå...
Postat: sön feb 12, 2006 16:53
av Ralph
En klassiker tyvärr!
Har själv RPM insug och fick fräsa bort chokehuset på förgasaren för att få plats. "Drop base" i all ära men problemet kvarstår ju då det blir väldigt lite plats kvar över förgasaren. Jag har också ett "drop base", ~2" filter plus ett K&N toppfilter vilket ju ger lite mera luft uppifrån och det går precis in under std. huven.
Vill man byta huv så kom ihåg att en std. BB huv inte!! bygger mera uppåt än SB så vill man ha höga filterelement så blir det till att såga eller sätta på en L88 huv.
Mvh
701 Ralph
Postat: sön feb 12, 2006 18:34
av Keller
har haft många problem att ta tag i det senaste, nu är det snart dags för det här..
finns det inte "lägre" luftfilter? dvs inte 3" eller vad det nu brukar vara..?
ang byte av huv, kan man inte smiska på en sån här;
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1737
borde väll bli samma sak som en L88 huv?
Postat: sön feb 12, 2006 20:00
av Stingray
Det blir samma som en L88 huv men jag skulle nog vilja rekommendera att du hittar en hel huv, annars måste du ju ändå såga...
Tommy
PS. Berörda parter. HÅLL ER TILL ÄMNET
Postat: sön feb 12, 2006 20:10
av Keller
Stingray skrev:Det blir samma som en L88 huv men jag skulle nog vilja rekommendera att du hittar en hel huv, annars måste du ju ändå såga...
Tommy
men jag har ju ingen nytta av huven jag har om den inte går att använda, och ett scoop får jag ju hem för MAX 3000, en huv går ju på mer än det dubbla.. känns ju inte som det ekonomiskt försvarbart att köpa en ny huv om slutresultatet blir det samma..
visst är det mer jobb, men det har ingen betydelse i detta fallet..
Postat: sön feb 12, 2006 21:52
av Stingray
OK, då är det ju bara att köra... Men kolla lite annonser här i sverige först, det går att hitta L88 scoop billigare
Det finns en kille som gjuter såna här i landet också..
Postat: sön feb 12, 2006 22:01
av Keller
har denna kille ett namn eller en hemsida kanske?

Postat: sön feb 12, 2006 22:02
av Peter
Re: höjd på insug..
Postat: sön feb 12, 2006 22:15
av Stefan
Keller skrev:slog mig häromdagen att jag inte vet om detta skiljer sig i höjd från orginal, dvs får plats under orginalhuv.. någon som vet??
108 mm i framkant å 130mm i bak kant så 119mm i mitten!!?
Ang. hyvling så är det 10 mm till insidan av kanalen (förgasarsidan) så de handlar väl om hur tunt man vågar gå
Chsb
http://store.summitracing.com/default.a ... p&x=37&y=5
Postat: mån feb 13, 2006 7:23
av 2QIK4U
största problemet med RPplast är väl att han för en månad sedan hade 2.5 månaders leveranstid och det lär ju inte vara mindre nu...*s*
Postat: mån feb 13, 2006 13:24
av STINGRAY454
2QIK4U skrev:största problemet med RPplast är väl att han för en månad sedan hade 2.5 månaders leveranstid och det lär ju inte vara mindre nu...*s*
Sen så får du VÄLDIGT tunn plast dessutom, rena raceplasten alltså, vet flera som handlat iaf, tidigare som fått förstärka upp för
gatbruk för att det inte skall svikta / vara vågigt etc.

Postat: mån feb 13, 2006 15:06
av 2QIK4U
e re inte de alla vill ha då?
Postat: mån feb 13, 2006 17:33
av STINGRAY454
2QIK4U skrev:e re inte de alla vill ha då?
Vågig plast vill väl ingen ha, eller ??. Visst e det väl bra om den är lätt, men
gissar att de flesta med de normalare fina gatbilarna som tex, vill ha ett scoop på huven inte sätter dit detta för att de vill lätta bilen i
fösta hand utan av helt andra skäl
