höjd på insug..

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

höjd på insug..

Inlägg av Keller »

har ju beställt lite grejer, bland annat ;
Edelbrock Performer RPM intake manifold
Edelbrock Performer Series carburetor (750 cfm, manual choke)

slog mig häromdagen att jag inte vet om detta skiljer sig i höjd från orginal, dvs får plats under orginalhuv.. någon som vet?

har inte fått grejorna ännu så jag kan inte mäta.. ännu..!



edit; hittade precis den mindre roliga texten; Will not fit under stock Corvette hood.

antar att dom är rätt säkra på det?

någon som har tips om man inte vill såga hål i huvet alt helst inte köpa ny huv?
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

På en corvette som din så ska det nog inte va någe problem är ju lite högre huv på dom nyare än dom tidigare..
om det nu inte skulle gå ändå så finns det ju så kallade "drop base air cleaners" som är lite lägre än original,har en sån på min
dom tänker nog på dom tidigare Sb huvarna som satt på 68-72
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

låter ju bra.. även om hi-rise huvarna är snygga så låter jag helst bli att byta, är ju inte gratis precis..

vad fick du tag på din "drop base air cleaner" nånstans? letat på ecklers och madvet utan att hitta något..
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

köpte den lokalt här i Umeå,men den borde väl finnas på summitracing bland annat...
min ser ut såhär:
Bild
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Själva undre delen av luftrenaren är lägre den bygger som ner lite över förgasaren..
här är en bild:
Bild
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

många tack!! det blir till att beställa helt enkelt.. :)
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Om du kollar på www.edelbrock.com under insug osv, så finns dimensionerna där i en snygg bild... Sedan så kan du ju mäta hur mycket det skiljer från det insuget du har nu och meg hälp av playdoh (bilbyggarens bästa verktyg) kan du kolla hur mycket plats du har över luftrenaren och med lite hjälp av 4ans mattekunskaper kan du se om det får plats :D.. Som sagt, det finns MÅNGA olika huvar luftrenare osv till corvetterna så innan du har mätt köp ingeting du kanske inte behöver..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Jake skrev:playdoh (bilbyggarens bästa verktyg)
Eller annars tar du aluminiumfolie och rullar ihop. Det brukar ju finnas hemma. :wink:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Fransson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 154
Blev medlem: mån apr 26, 2004 12:38
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: höjd på insug..

Inlägg av Fransson »

Keller skrev:har ju beställt lite grejer, bland annat ;
Edelbrock Performer RPM intake manifold
Edelbrock Performer Series carburetor (750 cfm, manual choke)

slog mig häromdagen att jag inte vet om detta skiljer sig i höjd från orginal, dvs får plats under orginalhuv.. någon som vet?

har inte fått grejorna ännu så jag kan inte mäta.. ännu..!



edit; hittade precis den mindre roliga texten; Will not fit under stock Corvette hood.

antar att dom är rätt säkra på det?

någon som har tips om man inte vill såga hål i huvet alt helst inte köpa ny huv?

Vad blev det för filter? och hur mycket bygger det uppåt?
Jag har exakt samma problem, edelbrockgrejjer och ett sånt där "drop base air cleaner" men det tar ändå i huven.
Din huv har dock lite mer plats än på min -68a.
Mellan två bilar!
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Re: höjd på insug..

Inlägg av Keller »

Fransson skrev:
Keller skrev:har ju beställt lite grejer, bland annat ;
Edelbrock Performer RPM intake manifold
Edelbrock Performer Series carburetor (750 cfm, manual choke)

slog mig häromdagen att jag inte vet om detta skiljer sig i höjd från orginal, dvs får plats under orginalhuv.. någon som vet?

har inte fått grejorna ännu så jag kan inte mäta.. ännu..!



edit; hittade precis den mindre roliga texten; Will not fit under stock Corvette hood.

antar att dom är rätt säkra på det?

någon som har tips om man inte vill såga hål i huvet alt helst inte köpa ny huv?

Vad blev det för filter? och hur mycket bygger det uppåt?
Jag har exakt samma problem, edelbrockgrejjer och ett sånt där "drop base air cleaner" men det tar ändå i huven.
Din huv har dock lite mer plats än på min -68a.

vet inte ännu, inte lyft i motorn ännu.. lever på hoppet just nu, återkommer när jag provat..

filtret blev ett 14" edelbrock signature series med 1" drop base, hoppas att det skall gå...
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Ralph

Inlägg av Ralph »

En klassiker tyvärr!

Har själv RPM insug och fick fräsa bort chokehuset på förgasaren för att få plats. "Drop base" i all ära men problemet kvarstår ju då det blir väldigt lite plats kvar över förgasaren. Jag har också ett "drop base", ~2" filter plus ett K&N toppfilter vilket ju ger lite mera luft uppifrån och det går precis in under std. huven.

Vill man byta huv så kom ihåg att en std. BB huv inte!! bygger mera uppåt än SB så vill man ha höga filterelement så blir det till att såga eller sätta på en L88 huv.

Mvh
701 Ralph
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

har haft många problem att ta tag i det senaste, nu är det snart dags för det här..

finns det inte "lägre" luftfilter? dvs inte 3" eller vad det nu brukar vara..?


ang byte av huv, kan man inte smiska på en sån här;
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1737

borde väll bli samma sak som en L88 huv?
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det blir samma som en L88 huv men jag skulle nog vilja rekommendera att du hittar en hel huv, annars måste du ju ändå såga...

Tommy

PS. Berörda parter. HÅLL ER TILL ÄMNET
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

Stingray skrev:Det blir samma som en L88 huv men jag skulle nog vilja rekommendera att du hittar en hel huv, annars måste du ju ändå såga...

Tommy
men jag har ju ingen nytta av huven jag har om den inte går att använda, och ett scoop får jag ju hem för MAX 3000, en huv går ju på mer än det dubbla.. känns ju inte som det ekonomiskt försvarbart att köpa en ny huv om slutresultatet blir det samma..

visst är det mer jobb, men det har ingen betydelse i detta fallet..
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

OK, då är det ju bara att köra... Men kolla lite annonser här i sverige först, det går att hitta L88 scoop billigare :)

Det finns en kille som gjuter såna här i landet också..
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

har denna kille ett namn eller en hemsida kanske? :roll:
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kasta inte bäver i trähus.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Re: höjd på insug..

Inlägg av Stefan »

Keller skrev:slog mig häromdagen att jag inte vet om detta skiljer sig i höjd från orginal, dvs får plats under orginalhuv.. någon som vet??
108 mm i framkant å 130mm i bak kant så 119mm i mitten!!?

Ang. hyvling så är det 10 mm till insidan av kanalen (förgasarsidan) så de handlar väl om hur tunt man vågar gå

Chsb http://store.summitracing.com/default.a ... p&x=37&y=5
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

största problemet med RPplast är väl att han för en månad sedan hade 2.5 månaders leveranstid och det lär ju inte vara mindre nu...*s*
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:största problemet med RPplast är väl att han för en månad sedan hade 2.5 månaders leveranstid och det lär ju inte vara mindre nu...*s*
Sen så får du VÄLDIGT tunn plast dessutom, rena raceplasten alltså, vet flera som handlat iaf, tidigare som fått förstärka upp för
gatbruk för att det inte skall svikta / vara vågigt etc. :idea:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

e re inte de alla vill ha då?
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:e re inte de alla vill ha då?
Vågig plast vill väl ingen ha, eller ??. Visst e det väl bra om den är lätt, men
gissar att de flesta med de normalare fina gatbilarna som tex, vill ha ett scoop på huven inte sätter dit detta för att de vill lätta bilen i
fösta hand utan av helt andra skäl :idea:
Skriv svar