Läckande oljelock.
Läckande oljelock.
Hej.
På min 72-a 350 motor så läcker det ute lite olja på ventilkåporna när bilen blir varm. Gillar inte lukten av bränd olja. Motorn har Mussepiggtoppar med Cal-Customkåpor. Sitter ventilerade lock på båda sidor med slangar till luftrenaren. Jag har provat med att byta packningar och ena sidan nytt lock för att testa men inget hjälper. Locken är enligt mitt tycke lite veka. Det är vanliga hubcaps köpta på American Racing.
Finns det några bra lock eller packningar att köpa eller är det något annat som är fel? Tacksam för tips.
Mvh Bosse
På min 72-a 350 motor så läcker det ute lite olja på ventilkåporna när bilen blir varm. Gillar inte lukten av bränd olja. Motorn har Mussepiggtoppar med Cal-Customkåpor. Sitter ventilerade lock på båda sidor med slangar till luftrenaren. Jag har provat med att byta packningar och ena sidan nytt lock för att testa men inget hjälper. Locken är enligt mitt tycke lite veka. Det är vanliga hubcaps köpta på American Racing.
Finns det några bra lock eller packningar att köpa eller är det något annat som är fel? Tacksam för tips.
Mvh Bosse
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
-
- Rookie
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01
Re: Läckande oljelock.
Hej,problem som oljeläckaget Du nämner,kan ofta bero på en dålig eller ingen PCV ventil, med en fungerande PCV ventil,med anslutning till vaacum ,ventilen skall sitta på vänster ventilkåpa, samt ansluta slangenBosse skrev:Hej.
På min 72-a 350 motor så läcker det ute lite olja på ventilkåporna när bilen blir varm. Gillar inte lukten av bränd olja. Motorn har Mussepiggtoppar med Cal-Customkåpor. Sitter ventilerade lock på båda sidor med slangar till luftrenaren. Jag har provat med att byta packningar och ena sidan nytt lock för att testa men inget hjälper. Locken är enligt mitt tycke lite veka. Det är vanliga hubcaps köpta på American Racing.
Finns det några bra lock eller packningar att köpa eller är det något annat som är fel? Tacksam för tips.
Mvh Bosse
på höger sidan till luftrenaren. Jag tror inte på iden att dra in båda slangarna i luftrenaren. Testa och starta motorn , lägg en hand på
vardera oljepåfyllningshål på ventkåporna och känn skillnaden. 278 JM
Svar Janne Malmgren.
Jag förtydligar mej lite. Från vänstra sidan respektive högra sidan går från vardera oljepåfyllningslock en slang som jag har låtit gå ihop i en T-koppling för vidare transport mot luftfiltrets mantelyta. Alltså gasen måste passera genom filtret för att komma in i insuget.
Med andra ord så är det bara en slang till luftrenaren.
Nämnas bör kanske att det inte är en originalluftrenare utan en där flitret är synligt runt om.
Jag tycker att den lätt skulle bli av med trycket och inte hålla på o läcka från oljelocken. På calcustomkåporna finns inget annat sätt att bli av med trycket än genom oljepåfyllningslocken.
Mvh Bosse
Jag förtydligar mej lite. Från vänstra sidan respektive högra sidan går från vardera oljepåfyllningslock en slang som jag har låtit gå ihop i en T-koppling för vidare transport mot luftfiltrets mantelyta. Alltså gasen måste passera genom filtret för att komma in i insuget.
Med andra ord så är det bara en slang till luftrenaren.
Nämnas bör kanske att det inte är en originalluftrenare utan en där flitret är synligt runt om.
Jag tycker att den lätt skulle bli av med trycket och inte hålla på o läcka från oljelocken. På calcustomkåporna finns inget annat sätt att bli av med trycket än genom oljepåfyllningslocken.
Mvh Bosse
-
- Rookie
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Hejsan,
Är det inte så att den ena breathern ska gå till luftrenaren och den andra ska vara fri för att kunna dra in 'friskluft'?
Är det inte så att den ena breathern ska gå till luftrenaren och den andra ska vara fri för att kunna dra in 'friskluft'?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
StingrayRacing skrev:Hejsan,
Är det inte så att den ena breathern ska gå till luftrenaren och den andra ska vara fri för att kunna dra in 'friskluft'?
Intressant!
När jag köpte bilen satt det en ventilerad breather på vänster sida. (från förarplats sett) Den osade och släppte ut oljerök.
På höger sida gick slangen till luftrenaren. Är det möjligen så att det skall sitta tvärt om?

Har kollat på min bil, vänster ventilkåpa ansluts till PCV ventilationen på förgasarfoten och höger dito ansluts till luftrenaren.
Det är möjligtvis inte en ventiltätning i topplocket alt otät/bränd ventil som läcker, det skulle kunna leda till högre tryck än normalt.
Vad gäller luftrenarenså verkar det lite konstigt att du skull kunna skapa ett undertryck om du har PCV anslutningen på utsidan av filtret speciellt som luftrenaren exponerar utsidan av filtret runt om !
Jag har också en luftrenare med synligt filter runt om och där sitter PCV anslutningen innanför filtret. Denna PCV anslutning har ett eget filter för att förhindra att skit kommer in i insuget/cylindrarna.
Om du kopplar loss slangarna (en i taget) från ventilkåporna (med motorn igång) så borde du känna om det bildas något undertryck i dessa. Om du inte har det så tydet det på en felkoppling. Om du har det så är ju i alla fall din koppling mot luftrenare korrekt.
Och ngt annat är fel..........
Hoppas det fixar sig !
/Anders
Det är möjligtvis inte en ventiltätning i topplocket alt otät/bränd ventil som läcker, det skulle kunna leda till högre tryck än normalt.
Vad gäller luftrenarenså verkar det lite konstigt att du skull kunna skapa ett undertryck om du har PCV anslutningen på utsidan av filtret speciellt som luftrenaren exponerar utsidan av filtret runt om !
Jag har också en luftrenare med synligt filter runt om och där sitter PCV anslutningen innanför filtret. Denna PCV anslutning har ett eget filter för att förhindra att skit kommer in i insuget/cylindrarna.
Om du kopplar loss slangarna (en i taget) från ventilkåporna (med motorn igång) så borde du känna om det bildas något undertryck i dessa. Om du inte har det så tydet det på en felkoppling. Om du har det så är ju i alla fall din koppling mot luftrenare korrekt.
Och ngt annat är fel..........
Hoppas det fixar sig !
/Anders