Sida 1 av 1

Chassi nummret vart på ramen?

Postat: sön nov 20, 2005 21:56
av Hånta
Var ska Chassi nummret vara instansat på ramen.Har sökt på ramen men ej hittat det.På rutramen har jag hittat det,men det ska väl också sitta ett på ramen eller :?:

Lars

Postat: sön nov 20, 2005 22:31
av ornet
Jag tror! :oops:
Om man tar av vänster bakhjul, på ramkickupens ovansida

Postat: mån nov 21, 2005 10:37
av Björn Leidelöf
Original är det endast skylten upp vid framrutan som har chassienumret på amerikanska bilar. Men, t.ex. Sverige har krav på att det även ska vara instansat i ramen eftersom ram och kaross går att dela.

Hittar du inget nummer instansat i ramen (av någon tidigare ägare) så får du stansa in det själv. Det är dock väldigt vanligt att man gör det i något av dom bakre hjulhusen bara för att det är lätt att komma åt ramen där.

Jag fick stansa in mitt nummer när jag registreringsbesiktigade min bil och om jag inte minns helt fel så står det i mitt registreringsbevis att det är instansat i bakre hjulhuset.

Mvh, Björn

Postat: mån nov 21, 2005 10:53
av 2QIK4U
som Björn mkt riktigt säger är det bilprovningen som vill att vi ska ha det numret.
det brukar sklija lite men det vanligaste är på kickupet bakom bakhjulet(oftast det högra) eller fram vid bärarmsinfästningen på höger sida.
mvhR

Postat: mån nov 21, 2005 17:29
av frisk
Det har i flera år räckt med vinnummret innanför rutan för min del :wink:

Postat: mån nov 21, 2005 20:02
av Mr SIXPACK
Hej Hånta,
I boken "Corvette Chassis Restoration Guide" står det: "Serienumret är instansat i chassiet på varje Corvette från 1953 till 1972." På 1963 - 1972 ramarna är det instansat på förarsidan och ovansidan precis före #4 karossfäste.
Jag har det på min -68:a ram.

Bästa Corvettehälsningar.

Svemp@

Postat: mån nov 21, 2005 20:33
av Peter
Vart sitter det på -73 o framåt då?

Postat: mån nov 21, 2005 20:53
av Janne
Hello!
M.F. Dobbins skriver i sin bok Vette vues, att chassinumret sitter som i Mr sixpacks inlägg, det finns också en bild så man kan se exakt. Det står dock att det är stansat på två ställen i ramen, men han beskriver bara det ena. Man kan läsa i Corvette retorationguide att det finns instansat åtminstone på två ställen i ramen, dels enl ovan men också på sidan av ramen bakom vänster bakhjul. Där sitter det på 70:a.

Mvh Janne 289.

Postat: mån nov 21, 2005 22:44
av 2QIK4U
Peter skrev:Vart sitter det på -73 o framåt då?
finns nog inga Corvetter efter -73

Postat: mån nov 21, 2005 23:01
av Peter
2QIK4U skrev:
Peter skrev:Vart sitter det på -73 o framåt då?
finns nog inga Corvetter efter -73
Det e typiskt.

Postat: mån nov 21, 2005 23:02
av Hånta
Tack för alla svar som ni har skrivit.Har nu stansat in nummret på ramen.Har nämligen lagat rosten färdigt på ramen och ville att det skulle finnas på ramen.Så nu väntar ännu en blästring av ramen och sedan blir det sprut galvning av ramen och till sist lack på det :D .

Lars

Postat: mån nov 21, 2005 23:02
av frisk
finns nog inga Corvetter efter -73
:wink: :lol: :wink: 8) :D

Postat: mån nov 21, 2005 23:10
av vett74
Jädrans fin lagning av ramen där! 8)

Postat: tis nov 22, 2005 0:32
av Keller
2QIK4U skrev:
Peter skrev:Vart sitter det på -73 o framåt då?
finns nog inga Corvetter efter -73

scchhh!!

Postat: tis nov 22, 2005 1:57
av mrv8
Hej Hånta

Tänk att ramen höll ihop :shock:
Hördes eller kändes det något i ramen när du tryckte på ordentligt?
Skulle inte villja ladda på med 500hk med så löv tunn ram.
Tänk att det höll ihop :shock: Speciellt det stället man ser på bild 05-11-08018.jpg Där borrde ju belastningen vara rätt stor!

Men nu ordnar du ju det :D Jätte fina svetsningar!

Lycka till med fortsatta renoveringen!

Mvh
MrV8

Postat: tis nov 22, 2005 20:33
av Hånta
mrv8

Som tur var så har ju inte bilen gått specielt bra i sommar pga att toppen var trasig så det är väl kanske därför den har hållit ihop.Ramen hade även prukit itu i hörnena på kickupen så den gick nog på övertid då det gällde håll fastigheten,men nu så är det ju fixat så det är ju historia nu som tur är :D .Så nu går man och väntar på lack men det verkar som det blir efter Nyår,så vad ska man nu pyssla med :?: .Lyck önskningar kan man ju behöva för det börjar bli mycket prylar runt fötterna :wink: .

Lars

Postat: tis nov 22, 2005 20:52
av sh454
Helsvetsa ramen kanske :roll:

Postat: tis nov 22, 2005 21:02
av Hånta
sh454

Faktiskt inte.Tänkte göra det men jag har hört lite si å så med det så jag lät det vara.Vissa säger bla att ramen ska kunna flexa lite.Ska ju ändå inte åka på bana så det få vara orginal på den punkten.

Lars

Postat: tis nov 22, 2005 21:46
av Frasse
Att en ram skall kunna flexa var en ny teori som jag inte har hört förut.
Kan man få en närmare förklaring???
Personligen tror jag att den som påstår detta skolkade från alla lektionerna i fordonsdynamik...
Reparationerna håller dock hög klass!
//Frasse

Postat: tis nov 22, 2005 21:53
av Hånta
Frasse

Låter bra att du tycker att det ser bra ut med lagningarna :D .
Som jag har hört så är det ej bra att karossen är helt "stum" för då spricker ramen.Den ska visst kunna röra sig sig lite.
Men som sagt det är bara vad jag har hört.
Tror att det ska bli bra ändå för mina ändamål.

Lars

Postat: tis nov 22, 2005 22:06
av Frasse
En originalram duger gott att fisåka i, det står t.o.m i Chevas handbok att modifieringarna inte har någon förbättrande inverkan vid "highwayuse". Det vi pillar med är överkurs och teknikbögeri, men det är ju det som är så förb...at roligt, och gör att bilarna mest finns i garagen.
Din kaross är långt ifrån stum...
//Frasse