Lars
Chassi nummret vart på ramen?
Chassi nummret vart på ramen?
Var ska Chassi nummret vara instansat på ramen.Har sökt på ramen men ej hittat det.På rutramen har jag hittat det,men det ska väl också sitta ett på ramen eller
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
Björn Leidelöf
- Corvetteälskare

- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Original är det endast skylten upp vid framrutan som har chassienumret på amerikanska bilar. Men, t.ex. Sverige har krav på att det även ska vara instansat i ramen eftersom ram och kaross går att dela.
Hittar du inget nummer instansat i ramen (av någon tidigare ägare) så får du stansa in det själv. Det är dock väldigt vanligt att man gör det i något av dom bakre hjulhusen bara för att det är lätt att komma åt ramen där.
Jag fick stansa in mitt nummer när jag registreringsbesiktigade min bil och om jag inte minns helt fel så står det i mitt registreringsbevis att det är instansat i bakre hjulhuset.
Mvh, Björn
Hittar du inget nummer instansat i ramen (av någon tidigare ägare) så får du stansa in det själv. Det är dock väldigt vanligt att man gör det i något av dom bakre hjulhusen bara för att det är lätt att komma åt ramen där.
Jag fick stansa in mitt nummer när jag registreringsbesiktigade min bil och om jag inte minns helt fel så står det i mitt registreringsbevis att det är instansat i bakre hjulhuset.
Mvh, Björn
-
2QIK4U
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare

- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hej Hånta,
I boken "Corvette Chassis Restoration Guide" står det: "Serienumret är instansat i chassiet på varje Corvette från 1953 till 1972." På 1963 - 1972 ramarna är det instansat på förarsidan och ovansidan precis före #4 karossfäste.
Jag har det på min -68:a ram.
Bästa Corvettehälsningar.
Svemp@
I boken "Corvette Chassis Restoration Guide" står det: "Serienumret är instansat i chassiet på varje Corvette från 1953 till 1972." På 1963 - 1972 ramarna är det instansat på förarsidan och ovansidan precis före #4 karossfäste.
Jag har det på min -68:a ram.
Bästa Corvettehälsningar.
Svemp@
Hello!
M.F. Dobbins skriver i sin bok Vette vues, att chassinumret sitter som i Mr sixpacks inlägg, det finns också en bild så man kan se exakt. Det står dock att det är stansat på två ställen i ramen, men han beskriver bara det ena. Man kan läsa i Corvette retorationguide att det finns instansat åtminstone på två ställen i ramen, dels enl ovan men också på sidan av ramen bakom vänster bakhjul. Där sitter det på 70:a.
Mvh Janne 289.
M.F. Dobbins skriver i sin bok Vette vues, att chassinumret sitter som i Mr sixpacks inlägg, det finns också en bild så man kan se exakt. Det står dock att det är stansat på två ställen i ramen, men han beskriver bara det ena. Man kan läsa i Corvette retorationguide att det finns instansat åtminstone på två ställen i ramen, dels enl ovan men också på sidan av ramen bakom vänster bakhjul. Där sitter det på 70:a.
Mvh Janne 289.
Tack för alla svar som ni har skrivit.Har nu stansat in nummret på ramen.Har nämligen lagat rosten färdigt på ramen och ville att det skulle finnas på ramen.Så nu väntar ännu en blästring av ramen och sedan blir det sprut galvning av ramen och till sist lack på det
.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Hej Hånta
Tänk att ramen höll ihop
Hördes eller kändes det något i ramen när du tryckte på ordentligt?
Skulle inte villja ladda på med 500hk med så löv tunn ram.
Tänk att det höll ihop
Speciellt det stället man ser på bild 05-11-08018.jpg Där borrde ju belastningen vara rätt stor!
Men nu ordnar du ju det
Jätte fina svetsningar!
Lycka till med fortsatta renoveringen!
Mvh
MrV8
Tänk att ramen höll ihop
Hördes eller kändes det något i ramen när du tryckte på ordentligt?
Skulle inte villja ladda på med 500hk med så löv tunn ram.
Tänk att det höll ihop
Men nu ordnar du ju det
Lycka till med fortsatta renoveringen!
Mvh
MrV8
mrv8
Som tur var så har ju inte bilen gått specielt bra i sommar pga att toppen var trasig så det är väl kanske därför den har hållit ihop.Ramen hade även prukit itu i hörnena på kickupen så den gick nog på övertid då det gällde håll fastigheten,men nu så är det ju fixat så det är ju historia nu som tur är
.Så nu går man och väntar på lack men det verkar som det blir efter Nyår,så vad ska man nu pyssla med
.Lyck önskningar kan man ju behöva för det börjar bli mycket prylar runt fötterna
.
Lars
Som tur var så har ju inte bilen gått specielt bra i sommar pga att toppen var trasig så det är väl kanske därför den har hållit ihop.Ramen hade även prukit itu i hörnena på kickupen så den gick nog på övertid då det gällde håll fastigheten,men nu så är det ju fixat så det är ju historia nu som tur är
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
sh454
Faktiskt inte.Tänkte göra det men jag har hört lite si å så med det så jag lät det vara.Vissa säger bla att ramen ska kunna flexa lite.Ska ju ändå inte åka på bana så det få vara orginal på den punkten.
Lars
Faktiskt inte.Tänkte göra det men jag har hört lite si å så med det så jag lät det vara.Vissa säger bla att ramen ska kunna flexa lite.Ska ju ändå inte åka på bana så det få vara orginal på den punkten.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Frasse
Låter bra att du tycker att det ser bra ut med lagningarna
.
Som jag har hört så är det ej bra att karossen är helt "stum" för då spricker ramen.Den ska visst kunna röra sig sig lite.
Men som sagt det är bara vad jag har hört.
Tror att det ska bli bra ändå för mina ändamål.
Lars
Låter bra att du tycker att det ser bra ut med lagningarna
Som jag har hört så är det ej bra att karossen är helt "stum" för då spricker ramen.Den ska visst kunna röra sig sig lite.
Men som sagt det är bara vad jag har hört.
Tror att det ska bli bra ändå för mina ändamål.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
En originalram duger gott att fisåka i, det står t.o.m i Chevas handbok att modifieringarna inte har någon förbättrande inverkan vid "highwayuse". Det vi pillar med är överkurs och teknikbögeri, men det är ju det som är så förb...at roligt, och gör att bilarna mest finns i garagen.
Din kaross är långt ifrån stum...
//Frasse
Din kaross är långt ifrån stum...
//Frasse



