Hur viktig är portmatchning?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Hur viktig är portmatchning?

Inlägg av gbak »

Funderar på att köpa ett Performer insug.
Det går garanterat in under min huv.
Portarna på det är ju lite mindre än de på topparna.
Portarna på topparna är 1.28" x 2.09", insuget är 1.14" x 1.88".
Är det lönt att sätta igång och matcha insuget de där mm som fattas?
Hur mycket kavitation kan det bli om man inte matchar?
Nån som vet????
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det är viktigt om man vill ha allting rätt.....
Det går att köra med det som det är,,,bilen startar etc....men har man inte högre mål så....
tror tyvärr inte det insuget är i paritet med Dina toppar och rullkam dock.

Säger inte detta för att vara taskig utan det är mer för att ge Dig en uppriktig bedömning av det Du har,,,,
En bra maskin som man klämmer på ett ett visst insug bara för hood limitation kan ej perform som den ska när en av länkarna i kedjan är fyrkantig.....
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

*kikade just på dina bilder*
fast jag tycker inte första halvmetern ut från Dina toppar heller är optimal ur performancesynpunkt,,,det fungerar och den startar,,,men lämnar en del kvar att önska.....

( även detta sagt i bästa välmening/vägledning - uatn avsikt att vara taskig)

mvh R
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Så länge det är fel åt det hållet går det väl an - motsatsen är en katastrof. Om du prompt vill åka låga tvåplansinsug så tror jag Holley/Weiand har ngt som är lägre än Ädelbråck RPM.

MVH

MN

PS Kolla efter Kammeffekt - funkar på gas och vätskor. Därför toppar en Volvo 745 mer än en 744... DS
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Weiand har ett enkelplansinsug som tom är lägre!!!
Du får Du även plats med ett riktigt luftfilter
mvh R
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Jag har ett Weiand 7547, ca 4 tum högt. DOck ej provat i drift men lär offra en hel del bottenvrid.

MVH

MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

2QIK4U:
Jag är medveten om att jag kanske borde ha ett lite aggresivare insug än Performer men jag råkade ramla över ett polerat......gissar att jag blev bländad av glansen
Bild
Det var bara ett bud på det och jag la mitt $5 över och vips så var jag ägare till insuget. De' va inte riktigt meningen.....men det blänkte så fint.
fast jag tycker inte första halvmetern ut från Dina toppar heller är optimal ur performancesynpunkt,,,det fungerar och den startar,,,men lämnar en del kvar att önska.....
Har ett par headers som ligger i ett hörn av garaget.
Bild


M Nordin:
Jag tror att jag börjar lite lugnt och sparar stora kanonen till nästa vinter.
Då kommer jag troligen?? att byta kam igen och då är det väl lämpligt att byta insug också.
Om jag tappar några hk vid 6000 rpm gör inte så mycket just nu eftersom den kamen som sitter i ger toppeffekt vid 5500 och det matchar ju Performer insuget ganska bra.

Jag tittade även på ett Weiand Stealth igår kväll högsta budet låg på $1 när det var ett nån timmar kvar. Jag borde nog ha köpt det också.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar