Vart skall mina slangar ta vägen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Vart skall mina slangar ta vägen?

Inlägg av gbak »

Idag hittade jag två slangar som inte går någonstans. Bägge är pluggade med en skruv.
De kommer ut ifrån en burk som sitter under min vacum behållare (på förarsidan).
Till burken kommer en slang från bränsletanken.
Gissningsvis så skall burken ta hand om bränsle gaser e.dyl.
Men vart skall slangarna gå? Rakt till insuget kanske? Eller........
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Det är bränslekanistern du har hittat !
Den ska ta hand om bränsleångor från förgasaren och slangarna är till för att återföra soppaångorna till insuget så att de förbränns när motorn snurrar och går.

Jag har samma status på min, slangar urkopplade, och de får de fortsätta att vara för i princip behöver man väl återställa hela avgasreningssystemet för att få allt att funka som det en gång var tänkt...

Och vem ids göra det :wink:

//Hagge
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Burken ifråga innehåller aktivt kol som ska filtrera och ta hand om bensinångor från tanken (charcoal canister på Engelska). Den ena slangen ska gå till en vakumanslutning på insuget/förgasaren. Den andra slangen ska kopplas till ett stålrör som går bak till tanken. På min 74:a sitter det i sin tur en liten "plastburk" (stor som en tändsticksask ungefär...om jag kommer ihåg rätt!) på vänster sida av tanken där andra änden av stålröret ska anslutas via en gummislang.

Plastdelen bak vid tanken fungerar som ett slags "skvalpskydd", dvs. den ser till att bara ångor sugs in i slangen och jag tror också att den fungerar som en strypning. Mitt filter var inte anslutet på min bil, men jag ville ha det fungerandes, men visste inte från början om plastdelen (saknades på min bil) och när jag anslöt slangen direkt till tanken så rök bilen väldigt svart och gick illa! Tyvärr nytillverkas inte delen så den är lite svår (och relativt dyr!) att köpa begagnad.

Enda anledningen till att jag kopplade in mitt filter är min "ingenjörsklåda" som gör att jag vill att allt ska fungera på bilen....det påverkar dock inte på något sätt hur motorn går....ja, förutom vid första försöket utan plastdelen bak vid tanken!

Mvh, Björn
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det är tre slangar som går till min burk!
En kommer som du nämner från tanken och går in på nedre delen av burken.
De andra två går ut från toppen på burken varav en skall gå till insuget.
Kvar blev en slang som tar vägen vart?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar