Förbannade popup-luckorna

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Förbannade popup-luckorna

Inlägg av Dav7812 »

Hej!

Börjar tröttna på mina popup :evil: lampor ganska ordentligt nu. Har nu lyckats få dem att gå upp och ner en och en men inte båda samtidigt. Är det nån som vet hur mycket vakum som behövs för att det ska fungera. Har mätt upp vakumet till ca 0,5 bar. Vad är normalt på en SB -73

Tacksam för svar MvH David
Bosse
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bosse »

Är du säker på att du inte har någon liten läcka någonstans.
På min 72:a så höll luckorna på på samma sätt som du beskriver.
Kollade i timmar var felet var, tills jag en gång stannade på en parkering utmed vägen och tvärförbannad slängde upp motorhuven.
Då kunde jag höra ett svagt väsande från skarven vid en slangklämma framme vid nosen på bilen.
Höll för med tummen och luckorna gick upp direkt. Bara o kapa en cm och allt var ok.
Vad jag konstaterade var att det var mycket enklare och höra väsandet ute vid öppet fält än hemma mellan husväggarna.
Prova och sätt på lyset och ut o lyssna och känn o tryck på slangarna.
Ibland är det enkla fel.
:D
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Har också problem med grodögona, ena actuatorn fram har läckage i membranet, samma symtom luckorna går knappt upp eller ner framförallt den där läckaget är.

Hittade felet genom att ta bort slangen på den sida där vacumet inte ska vara och noterade ganska kraftigt vacum i slanganslutningen.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
pareagle
Nykomling
Nykomling

Inlägg av pareagle »

Det finns läckspay att köpa på varje rör affär nästan ,bara att spruta på och glana.LYCKA TILL.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

90% av alla slöa/slappa/sticky ljusluckor är att alla bussningar och schims som sitter i mekanismen blivit slitna och behöver bytas...finns färdiga satser för det.
mvh R
Skriv svar