Hej alle.
Jeg bor i Danmark har altid interesseret mig for amerikanerbiler og her i løbet af de sidste år, er jeg så småt begyndt at lægge 'fundamentet' for at jeg indenfor en overskuelig årerække, kan nyde de danske somre sammen med kæresten i en klassisk Corvette.
Lidt om mig selv: jeg er 32 år og har fuldtidsjob. Jeg har endnu ingen bil men vi herhjemme er enige om at anskaffe en lille familiebil (Kia, Suzuki)når vi indenfor 3 år køber vores eget hus+garage og bliver flere i familien. Og her kommer det så:
Bilen jeg i sidste ende vil anskaffe mig, er en Corvette Convertible eller Targa fra 1968-1972 (det er de flotteste og mest stilrene) med automatgear og powersteering. AirCon og bigblock motor er ligegyldigt. Bilen skal grundlæggende være i god stand - her mener jeg glasfiberkarosse i fin stand, ingen eller minimal rust og motor+transmission i god stand. Jeg har tænkt mig at bruge de år der går før bilen bliver en realitet, til at sætte mig ind i vedligholdelse af US biler generelt og selvfølgeligt specifikt Corvetten. Derfor regner jeg med, at småting bliver noget jeg selv kan klare.
På den økonomiske side regner jeg med at have sparet 150.000-200.000 Dkr (190.000-250.000 Skr) op til bilkøb om ca. 4-5 år.
Lyder alt dette som fornuftig planlægning?
Er der noget om 1968-1972 Corvetter generelt som jeg bør vide?
Jeg er også indstillet på at tage til USA (eller evt. Sverige) når det bliver aktuelt og selv hente bilen, eftersom der er et meget større udvalg og nok også en bedre pris ved direkte handel. Jeg har undersægt det lidt på nettet og kan godt finde biler i den stand jeg jagter i omegnen af $20.000 - så skal transport og veteranafgift selvfølgeligt lægges oveni. Er det at man selv tager derover noget i generelt vil anbefale?
Jeg stopper her indtil videre og håber jeg får lidt inspiration og hjælp fra jer veteraner. Så vil jeg bare blive ved med momentvis at kigge på mit lille dejlige Corvettefoto på køleskabsdøren... alt kommer til den der kan vente...
Fedt forum!
Mvh Thomas
Fremtidigt køb af Corvette C3
-
- Nykomling
Hej Thomas!
Kul att få höra lite om dina planer.
Låter genomtänkt. Du hinner hämta in mycket kunskap inför köpet av din drömbil och kommer var bra förberedd.
För den ekonomin lär du få en bra bil. Att köpa i USA kan ju bli en framtida höjdarsemester om din fru gillar leta bilar
Men den dag ni blir fler i familjen så kan det bli andra vagnar i garaget
Ett alternativ är väl att köpa en Corvette tidigare i lite sämre skick och börja skruva under några år.
Vi är ju några sådana i klubben som du märkt som kanske skruvar mer än vi kör och njuter oerhört av detta medans de andra bara skakar på huvudet.
Har du nån bekant eller klubb med Corvette i närheten så underlättar det att få Vettesjukan
Lycka till för dig och din familj.
Och kom ihåg att vi är beroende av bilder i detta forum av vadhelst du företager dig med Corvetter
Kia, Suzuki! Är Danmark ett väldigt litet land 
Kul att få höra lite om dina planer.
Låter genomtänkt. Du hinner hämta in mycket kunskap inför köpet av din drömbil och kommer var bra förberedd.
För den ekonomin lär du få en bra bil. Att köpa i USA kan ju bli en framtida höjdarsemester om din fru gillar leta bilar

Men den dag ni blir fler i familjen så kan det bli andra vagnar i garaget

Ett alternativ är väl att köpa en Corvette tidigare i lite sämre skick och börja skruva under några år.
Vi är ju några sådana i klubben som du märkt som kanske skruvar mer än vi kör och njuter oerhört av detta medans de andra bara skakar på huvudet.
Har du nån bekant eller klubb med Corvette i närheten så underlättar det att få Vettesjukan
Lycka till för dig och din familj.
Och kom ihåg att vi är beroende av bilder i detta forum av vadhelst du företager dig med Corvetter

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Hej Thomas!
Kul att läsa en tråd skickad från andra sidan Sundet.
Då jag kan läsa mellan raderna att du inte är bilmekaniker och kanske inte vill hålla på och skruva hela tiden så råder jag dej till att köpa en corvette i mycket bra skick. Blir billigare än att renovera själv. Dessutom så är det hus och småbarn framöver för din del. Blir kanske inte så lätt att få några längre stunder i garaget.
Det är ju en bra summa pengar som du tänker spara ihop och som idag räcker för att köpa en fin corvette 68-72. Frågan är vad prisbilden är om 5 år? Jag råder dej till att börja jakten på vetten redan nu och i stället lägga lite större lån på huset framöver som du sedan kan amortera av.
Ni har låga räntor i Danmark liksom i Sverige. Är din kvinna lika intresserad som du, så är det ju inte så svårt.
Dessutom slipper du vänta i 5 år
Kanske inte så förnuftiga råd ovan, men vi som kör corvette är inte alltid så förnuftiga. I stället njuter vi och har kul när vi mekar, underhåller och kör våra bilar.
Vad du bör känna till om corvetten är allt mellan nummerplåtarna.
Men man lär sig undan för undan. Tex vacumsystemet är något som är spännande att hålla på med om man inte sett ett sådant tidgare.
Men om du undrar över något så finns det många på den här sidan som kan mycket och gärna hjälper dej med dina frågor.
Jag tillhör inte dom som kan mycket men läser gärna vad som skrivs och har haft bra nytta av det.
Lycka Till!
Mvh Bosse
Kul att läsa en tråd skickad från andra sidan Sundet.
Då jag kan läsa mellan raderna att du inte är bilmekaniker och kanske inte vill hålla på och skruva hela tiden så råder jag dej till att köpa en corvette i mycket bra skick. Blir billigare än att renovera själv. Dessutom så är det hus och småbarn framöver för din del. Blir kanske inte så lätt att få några längre stunder i garaget.
Det är ju en bra summa pengar som du tänker spara ihop och som idag räcker för att köpa en fin corvette 68-72. Frågan är vad prisbilden är om 5 år? Jag råder dej till att börja jakten på vetten redan nu och i stället lägga lite större lån på huset framöver som du sedan kan amortera av.
Ni har låga räntor i Danmark liksom i Sverige. Är din kvinna lika intresserad som du, så är det ju inte så svårt.
Dessutom slipper du vänta i 5 år

Kanske inte så förnuftiga råd ovan, men vi som kör corvette är inte alltid så förnuftiga. I stället njuter vi och har kul när vi mekar, underhåller och kör våra bilar.
Vad du bör känna till om corvetten är allt mellan nummerplåtarna.
Men man lär sig undan för undan. Tex vacumsystemet är något som är spännande att hålla på med om man inte sett ett sådant tidgare.
Men om du undrar över något så finns det många på den här sidan som kan mycket och gärna hjälper dej med dina frågor.
Jag tillhör inte dom som kan mycket men läser gärna vad som skrivs och har haft bra nytta av det.
Lycka Till!
Mvh Bosse
-
- Nykomling
Tak for jeres svar - de stemmer nogenlunde overens med hvad jeg også har læst andre steder. Dog er der nogle som mener at jeg skal op på de $30-40.000 for en bil i den stand jeg beskriver, men jeg har selv fundet talrige af 1968-1972 Corvetter i USA i en god, rustfri stand til det halve. I Danmark kan man også finde dem i 150.000 Dkr klassen.
Måske snakker man lidt forbi hinanden - de tror jeg mener 'perfekt og original' stand og ikke 'god' stand..
Det skal siges. at jeg også ser C3'ere i USA der koster rigtigt mange penge, men så er det perfekt stand eller en speciel model og det er jeg ikke interesseret i.
Jeg kan godt se fornuften i at købe tidligere for at gardere sig imod prishop, men for mit vedkommende bliver det tidligst når vi har huset med garage. I Danmark kan biler klassificeres som 'veteranbiler' når de er 35 år gamle og man har en aflåst garage og en anden bil ved siden af. 'Veteranbiler' er meget billige at kasko forsikre (1.500-2.500Dkr/år) og billige i vægtafgift. Desuden er bilafgiften meget lavere end ved nyere biler. Så hus med garage kommer i første række og vi har pengene til udbetalingen om ca. 3 år (og det betyder at 72' C3 også har veteranstatus i 2008/9).
Vi bor billigt pt. og bl.a. af denne grund er jeg i stand til at spare ca. 60.000Dkr op om året, både til Corvetten men også aktieinvisteringer som er en anden af mine hobbyer (aktierne stiger meget pænt i Danmark i disse år). Pt. har jeg selv ca. 80-90.000 Dkr i aktier, så det er jo ca. en 'halv' Corvette.
Det betyder så ikke så meget at 1968-1972 C3'ere bliver lidt dyrere de næste 3-5 år - hellere vente og give lidt ekstra fremfor at købe på et for mig (og familien) forkert tidspunkt.
Håber det giver mening.
Forresten - hvilke 'justeringer' kræves der på C3 Corvetter for at de bliver godkendte/synet til svensk lovgivning? Må de f.eks. gerne undvære det højre sidespejl?
I forhold til Sverige, ja - men bilafgifterne herhjemme er jo megahøje - når vi køber en ny bil i Danmark, betaler vi for 2½ bil!
En lille ny 1.1 Kia koster ca. 100.000 Dkr.
Endnu engang - tak for svarene - jeg glæder mig til at læse videre herinde på forummet.
Mvh Thomas
Måske snakker man lidt forbi hinanden - de tror jeg mener 'perfekt og original' stand og ikke 'god' stand..

Det skal siges. at jeg også ser C3'ere i USA der koster rigtigt mange penge, men så er det perfekt stand eller en speciel model og det er jeg ikke interesseret i.
Jeg kan godt se fornuften i at købe tidligere for at gardere sig imod prishop, men for mit vedkommende bliver det tidligst når vi har huset med garage. I Danmark kan biler klassificeres som 'veteranbiler' når de er 35 år gamle og man har en aflåst garage og en anden bil ved siden af. 'Veteranbiler' er meget billige at kasko forsikre (1.500-2.500Dkr/år) og billige i vægtafgift. Desuden er bilafgiften meget lavere end ved nyere biler. Så hus med garage kommer i første række og vi har pengene til udbetalingen om ca. 3 år (og det betyder at 72' C3 også har veteranstatus i 2008/9).

Vi bor billigt pt. og bl.a. af denne grund er jeg i stand til at spare ca. 60.000Dkr op om året, både til Corvetten men også aktieinvisteringer som er en anden af mine hobbyer (aktierne stiger meget pænt i Danmark i disse år). Pt. har jeg selv ca. 80-90.000 Dkr i aktier, så det er jo ca. en 'halv' Corvette.

Det betyder så ikke så meget at 1968-1972 C3'ere bliver lidt dyrere de næste 3-5 år - hellere vente og give lidt ekstra fremfor at købe på et for mig (og familien) forkert tidspunkt.
Håber det giver mening.

Forresten - hvilke 'justeringer' kræves der på C3 Corvetter for at de bliver godkendte/synet til svensk lovgivning? Må de f.eks. gerne undvære det højre sidespejl?
Hahahaornet skrev:Kia, Suzuki! Är Danmark ett väldigt litet land

I forhold til Sverige, ja - men bilafgifterne herhjemme er jo megahøje - når vi køber en ny bil i Danmark, betaler vi for 2½ bil!

En lille ny 1.1 Kia koster ca. 100.000 Dkr.

Endnu engang - tak for svarene - jeg glæder mig til at læse videre herinde på forummet.

Mvh Thomas
Ok. Det är bra att du har en plan för ditt bilköp och håller dej till den.
Vad det gäller höger backspegel så är det original fram till 73 om jag inte
har fel för mej. Jag har själv en 72-a utan höger backspegel och svensk bilprovning kan inte säga något. Det betecknades som extrautrustning på den tiden om man ville ha en spegel på höger sida.
Mvh
Bosse
Vad det gäller höger backspegel så är det original fram till 73 om jag inte
har fel för mej. Jag har själv en 72-a utan höger backspegel och svensk bilprovning kan inte säga något. Det betecknades som extrautrustning på den tiden om man ville ha en spegel på höger sida.
Mvh
Bosse
-
- Nykomling
Aha - det er bare sjældent jeg finder billeder af C3'ere med 2 sidespejle - de har næsten alle kun et i førersiden, måske af hensyn til æstetikken?
Her fandt jeg da en med spejle i begge sider:

- så de findes som originaltilbehør.
@Bosse (og andre) - hvorfor valgte du en årgang 72? Hvad var det som tiltrak dig ved netop den Vette du har? Har du billeder/specs?
Mvh Thomas
Her fandt jeg da en med spejle i begge sider:

- så de findes som originaltilbehør.
@Bosse (og andre) - hvorfor valgte du en årgang 72? Hvad var det som tiltrak dig ved netop den Vette du har? Har du billeder/specs?

Mvh Thomas