Sida 1 av 1
Fördelare MSD med, utan vacum?
Postat: tis aug 30, 2005 10:15
av Jonathan
Hej!
Jag ska snart beställa en fördelare från MSD. ska jag välja med eller utan vakum?
har man någon fördel av vacumklockan?
tack!
Postat: tis aug 30, 2005 16:07
av KrilleN
Lägre bensinförbruking. Tändningen anpassas bättre efter motorn.
Krille
Postat: tis aug 30, 2005 17:00
av StingrayRacing
Svalare motor då bensinen blir effekt istället för värme.

Postat: tis aug 30, 2005 19:08
av 2QIK4U
KrilleN skrev:Lägre bensinförbruking. Tändningen anpassas bättre efter motorn.
Krille
Förklara gärna hur???..*intresserad*
Postat: tis aug 30, 2005 19:09
av 2QIK4U
StingrayRacing skrev:Svalare motor då bensinen blir effekt istället för värme. 8)
Förklara gärna hur det blir så???...*nyfiken*
Postat: ons aug 31, 2005 6:41
av Jonathan
Hum. låter skeptiskt detdär med svalare motor. borde bli tvärtom, svalare motor om inte all bensin förbränns då den bara kyler..
är inte helt övertygad om vakumfördelaren än..
har man en rätt inställd tändkurva i fördelaren borde den arbeta så effektivt som möjligt vid alla varv. då borde inte vakumet spela någon roll...
Postat: ons aug 31, 2005 7:40
av M Nordin
Robert och Jonathan: Ställer en liten motfråga. Om det vore bra på alla sätt och vis varför har nästan "alla" Flinstonefördelare vakumreglering för att inte tala om e m sprut? Aldrig hört någon mappa tändningen bara mot varv och skita i MAP. Kan funka på raceprylar.
MVH
MN
Postat: ons aug 31, 2005 7:58
av KrilleN
Bara att läsa på MSDs hemsida.
CARB Approved Distributors
MSD offers distributors that have been approved by CARB for use in all the states. Each distributor features a vacuum advance for street economy.
http://www.msdignition.com/1distributors.htm
Så här står det i manualen.
Vacuum Advance (PN 8572 Only): The vacuum advance will advance the timing up to 10°
during partial throttle driving (with 15 lbs of vacuum). The vacuum line should be routed to a
ported vacuum outlet above the throttle plates.
MVH Krille
Postat: ons aug 31, 2005 10:09
av 2QIK4U
Krille, repeterar frågan......please explain.....
Nordin/ visst har väl nåt hänt i utvecklingen på 20 år vad gäller mekanfördelare....jag gillar enkelheten,,,och kan man få en bil att köra 10.52 på strippen och köra 1.1 liter milen ( lillebrors bil) tycker inte jag det finns nån anledning att köra med vacum....
men det är upp till var och en. PÅ mitt jobb får jag ibland chans att ge folk råd och då säger jag vad jag tycker men ifall kunden önskar nåt annat så ordnar vi självklart det åt honom.
mvh R
Postat: ons aug 31, 2005 17:22
av KrilleN
OK...
Det är rätt invecklat, har med bränsle/luftblandning på låga varv, det hjälper förtändningen m.m.....Har fått detta förklarat från CA på autorep, så om du verkligen vill ha reda på allt i detalj så föreslår jag att du ringen honom, du kan få tel. om du vill.
MVH Krille