Fördelare MSD med, utan vacum?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Fördelare MSD med, utan vacum?

Inlägg av Jonathan »

Hej!
Jag ska snart beställa en fördelare från MSD. ska jag välja med eller utan vakum?

har man någon fördel av vacumklockan?

tack!
-69, 502, Coupé
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Lägre bensinförbruking. Tändningen anpassas bättre efter motorn.

Krille
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Svalare motor då bensinen blir effekt istället för värme. 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

KrilleN skrev:Lägre bensinförbruking. Tändningen anpassas bättre efter motorn.

Krille
Förklara gärna hur???..*intresserad*
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

StingrayRacing skrev:Svalare motor då bensinen blir effekt istället för värme. 8)
Förklara gärna hur det blir så???...*nyfiken*
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Hum. låter skeptiskt detdär med svalare motor. borde bli tvärtom, svalare motor om inte all bensin förbränns då den bara kyler..

är inte helt övertygad om vakumfördelaren än..
har man en rätt inställd tändkurva i fördelaren borde den arbeta så effektivt som möjligt vid alla varv. då borde inte vakumet spela någon roll...
-69, 502, Coupé
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Robert och Jonathan: Ställer en liten motfråga. Om det vore bra på alla sätt och vis varför har nästan "alla" Flinstonefördelare vakumreglering för att inte tala om e m sprut? Aldrig hört någon mappa tändningen bara mot varv och skita i MAP. Kan funka på raceprylar.

MVH

MN
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Bara att läsa på MSDs hemsida.

CARB Approved Distributors
MSD offers distributors that have been approved by CARB for use in all the states. Each distributor features a vacuum advance for street economy.

http://www.msdignition.com/1distributors.htm

Så här står det i manualen.

Vacuum Advance (PN 8572 Only): The vacuum advance will advance the timing up to 10°
during partial throttle driving (with 15 lbs of vacuum). The vacuum line should be routed to a
ported vacuum outlet above the throttle plates.

MVH Krille
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Krille, repeterar frågan......please explain.....

Nordin/ visst har väl nåt hänt i utvecklingen på 20 år vad gäller mekanfördelare....jag gillar enkelheten,,,och kan man få en bil att köra 10.52 på strippen och köra 1.1 liter milen ( lillebrors bil) tycker inte jag det finns nån anledning att köra med vacum....

men det är upp till var och en. PÅ mitt jobb får jag ibland chans att ge folk råd och då säger jag vad jag tycker men ifall kunden önskar nåt annat så ordnar vi självklart det åt honom.
mvh R
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

OK...
Det är rätt invecklat, har med bränsle/luftblandning på låga varv, det hjälper förtändningen m.m.....Har fått detta förklarat från CA på autorep, så om du verkligen vill ha reda på allt i detalj så föreslår jag att du ringen honom, du kan få tel. om du vill.

MVH Krille
Skriv svar