Ac kompressor och lås bläck

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Rille
Nykomling
Nykomling

Ac kompressor och lås bläck

Inlägg av Rille »

Hej!

Jag har precis köpt en corvette-75 och är ute efter en ac till bilen. Den är bortplockad av någon konstig anledning! finns det någon som har en sådan eller vet vart man kan få tag i en. Det blir lite för varmt utan den vill jag påstå! :oops:

Det fattas också lås bleck för det fyra bultarna där drivaxeln sitter fast emot baksidan av däcket! vart kan man tänkas finna det!???

Mvh Rickard
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

AC: Jag antar att du menar att själva kompressorn är bortplockad, dvs att inte hela systemet saknas. Kompressorn i sig är inte speciell just för Corvette, utan satt på många amerkanska bilar från den tidsepoken. Det finns därför flera ställen att köpa den på. Några exempel är:

1. Som begagna del från t.ex. EAT eller Osby skroten.
2. Från Firma Corvette Sweden
3. Från någon av alla dom firmor i USA som säljer reservdelar till Corvetter.
4. Från din lokala kylfirma.

Klicka på "Våra Annonsörer" så hittar du EAT, Corvette Sweden och flera av dom Amerikanska firmorna.

Nu vet jag dock inte hur "bevandrad" du är i A/C anläggningar, men det är inte så enkelt som att bara köpa en kompressor och sätta dit. Dels har du fått in en massa funkt i systemet och dels var din bil ursprungligen byggd för kylmediet Freon R12. Du behöver därför konvertera till R134a, vilken innebär att du även behöver byta torkaren (den lär också vara dålig pga av fukten som kommit in). Min gissning är att du behöver göra följande:

1. Ny kompressor
2. Ny torkare
3. Du bör även byta ut alla gummislangarna.
4. Läckagetesta systemet, är kondensorn hel?
5. Få systemet konverterat till 134a

I många fall kan en seriös kylfirma fixa alla delarna och givetvis göra jobbet. Totalt är det inte orimligt att kostnaden hamnar kring 10 000 kr totalt. Kan bli mer om även kondensorn behöver bytas.

Låsblecket: Kan inte tänka mig annat än att Corvette Sweden har dom delarna. Kan även givetvis beställas från firmorna i USA.

Mvh, Björn
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kan ju bara säga att en orginalkompressor väger ohederligt mycket och kan kosta en rejäl slant om du plockar den från staterna i frakt.
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar