Sida 1 av 1

Olika huvar på C3:or

Postat: tis aug 09, 2005 7:01
av Jonathan
Vad jag har förstått finns det iaf tre olika orginalhuvar till C3:orna.
SB Huven
BB 427, 454 (samma!?)
BB L88

Är det någon som har några bra bilder på BB huvarna så man kan se skillnaderna!

Postat: tis aug 09, 2005 8:09
av Björn Leidelöf
Det finns fler huvar än tre. På dom tidiga C3:orna är det lite olika huvar beroende på motor, men från och med 1974 kom den långa huven utan den lite "knepiga" luckan som öppnas när vindrutetorkarna slås på, dvs. motorhuven går hela vägen upp till vindrutan. 1974 är dock huven densamma oavsett om det är SB eller BB.

Dom första årsmodellerna med den långa huven har också ett luftintag i bakkant som aktiveras via en solenoid när gaspedalen trycks i botten. Därfter blev det bara lite småändringar på huvarna i och med att man tog bort det inbyggda luftintaget etc.

Mvh, Björn

Postat: tis aug 09, 2005 8:16
av Erik
Här har du lite bilder på en L88 i alla fall. Den är högre än de båda andra och har ett djupare veck. Originalsmallblocken är nästan slät. Big blocken har ett veck liknande den på bilden och L88:an har ett mer markerat veck frampå och är som sagt var högre. Och nej, den är inte original. I sådana fall skulle jag vara jä***gt glad...

http://erik.beijnoff.com/corvette/Corve ... sgatan.jpg
http://erik.beijnoff.com/corvette/pipes/pipes2.jpg
http://erik.beijnoff.com/corvette/pipes/pipes3.jpg

Postat: tis aug 09, 2005 8:38
av frisk
Samma modell har jag på min fast den långa varianten. Alltså min vindrutetorkarlucka e bort, och huven går hela vägen fram till rutan, nästan. Och detta i ju då inte orginal heller. Har sett 2 olika L88-huvar som går hela vägen bak. En med skåran som jag och Erik har och en utan. Men sen finns det väl nån mer tror jag, alltså modell hög.

Postat: tis aug 09, 2005 9:41
av 2QIK4U
Det finns BARA korta modeller av L88 huven,,,de övriga är fabricerade av eftermarknaden.

Postat: tis aug 09, 2005 9:44
av 2QIK4U
Snygg bil Erik!!
fast varför har Du bara sidepipe på ena sidan??...*ler retfullt*...det syns klart och tydligt på bilderna...*blink*
mvh R

Postat: tis aug 09, 2005 10:12
av Jonathan
Ok!
Men är BB huven likadan orginal från 68-72? Vet att det satt 427 på 68-69:an och 454 70 o frammåt...

Har en 70:a BB huv på g. 454 undrar om den ser likadan ut orginal som 427 huven gjorde -69. Och om det går att byta 454 emblemen mot 427 dito.

Postat: tis aug 09, 2005 10:20
av Erik
2QIK4U -> Jag är ju tvungen att montera av dem varje gång jag åker in i stan för att inte skrämma slag på de klena stockholmarna förstår du väl..

Inte för att det är ett definitivt svar, men 68-72 är väldigt lika tekniskt, med visst undantag för 68:a, vissa inredningdetaljer och så, vilket borde innebära att huvarna är helt utbytbara 68-72.

Denna lista från Ecklers bekräftar väl den tesen. Alla huvar är satta som passandes 68-72. Men jag kan som sagt var inte garantera det.
[Edit]
Sökningar tycks inte vara återbesökbara på Ecklers. Gå in på http://www.ecklers.com/ , lås din sökning till 1970 med selectboxen, skriv in "hood" som sökkriteria och studera resultaten.

Postat: tis aug 09, 2005 11:39
av Mr SIXPACK
Jonathan.
Jag har kollat i en katalog från DOC Rebuild och dom anger att det finns en huv till -68 427 och sedan en huv som passar till 69-71 427/454 or LT-1 och sedan en huv till 72 454.
Sedan skiljer det på hood support (den som "låser" huven i öppet läge), en egen för 68 och en för 69-71 och sedan 72-76.
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@

Postat: tis aug 09, 2005 11:47
av Jonathan
Tack för svaret!
Då kan jag köpa en bb huv från 70 och sätta på min 69:a!

=)

Postat: tis aug 09, 2005 21:46
av sh454
Det kan du säkert men jag är ganska övertygad om att det måste till lite arbete för att få den att stämma med omgivande skärmar :shock: :shock:
Stefan

Postat: ons aug 10, 2005 0:09
av KrilleN
ALLA huvar iallafall fram till -76 passar (tror att även rästen av C3orna passar) på tidigare årsmodeller av C3. Det enda som skiljer är att huven blev lång på -73:an...men den passar fortfarande på 68-72 som har kort huv original, bara att man måste ta bort luckan till vindrutetorkarna.

Det är alltså absolut inga problem för dig att köpa en 70:a huv och sätta på din -69.

Denna huv på bilden ( http://web.telia.com/~u51021896/lila69.JPG ) är en bigblock huv....den satt på 1968-1972 bigblock (427 och 454) samt LT1 motorn.

MVH Krille

Postat: ons aug 10, 2005 8:27
av 2QIK4U
Snygg bil Chrille!!
Är det Din??+
Den Du!!,,,tar man bort gallret på aktern,,,,byter fälgar,,,så finns det inget halare....verkar som sidepipes är på väg tillbaks....på bred front...

Jag har ett par på väg hem till min gatracevette,,,,men det är mest för det är 4" collector,,,kommer dock köras utan insatser till en början,,,sen blir de nåt hemma gjort i dem....
Många kronor var det dock,,,,inget budget där inte,,,,
mvh R

Postat: ons aug 10, 2005 10:11
av KrilleN
Hej R
Det är morsans bil...själv kör jag camaro -70 (riktig bil, ingen plast :) )

MVH Krille

Postat: ons aug 10, 2005 10:48
av frisk
Oj Krille!! Nu sjönk du ner i botten..... :roll:

Postat: ons aug 10, 2005 11:16
av KrilleN
Jasså det säger du Frisk :) men vi har en corvette till i familjen så corvetterna har övertaget :)

Postat: ons aug 10, 2005 11:33
av frisk
:D :wink:

Postat: ons aug 10, 2005 12:28
av sh454
KrilleN skrev:Hej R
Det är morsans bil...själv kör jag camaro -70 (riktig bil, ingen plast :) )

MVH Krille
Har morsan nåt telefonnummer :roll: :roll: :roll:

Postat: ons aug 10, 2005 15:19
av 2QIK4U
Camaro -70!!!!....*tummen upp*

RS?

Postat: ons aug 10, 2005 15:31
av frisk
Att du va i fel forum har vi vetat länge 2QIK4U! :P :lol:

Postat: ons aug 10, 2005 16:10
av KrilleN
Hej 2QIK4U

Jepp det är en RS/SS 396. Du kan se den här: http://web.telia.com/~u51021896/inst.htm

Du har också haft en -70 camaro eller?

:) Ps. Vi blir väl utkastade härifrån nu när vi talar om bilen som inte fick ha 427 motor islutet på 60-talet för den körde ifrån corvetten då :) :) :)
MVH Krille

Postat: ons aug 10, 2005 17:09
av 2QIK4U
Tokfin!
Är det en äkta 396 bil??
Du vet väl att det tillverkades 69 st camaros -69 med ZL-1 helaluminium motor....dessutom ca 250 camaros med 427 .....
Jag hde en 70 RS som första bil....vart med tiden väldigt ombyggd och var på den tiden en av landets mest kända Camaros....sen har det blitt så många såna att jag ej kan räkna dem,,,,och snart är det väl likdant med Corvetterna....
men den där bilen ska Du vara rädd om
mvh R

Postat: ons aug 10, 2005 17:37
av KrilleN
Hej 2QIK4U
Jepp det är en äkta 396 bil, ska vara daytona yellow original :) Nysåld i sverige 1970.

Jo visst vet jag om ZL-1 och 427orna...men de var ju COPO....detta var innan camaron lancerades, då provade man att sätta i en 427 motorn i camaron...men då åkte den ifrån corvetten, och det fick den inte göra :)


MVH Krille

Postat: ons aug 10, 2005 19:14
av Terner
Apropå huvar någon som är sugen?

http://www.blocket.se/view/5705689.htm? ... c=1&city=0

Den har den senare låsmekanismen(byglar) men en sådan motsvarande det som ska sitta i bilen kan medfölja.

Passar naturligtvis från -68 och upp om man byter låsmekanismen. Man kan ju oxå modifiera den för äldre mekanismen.

Har oxå korrekt huvstag till denna huv (lite annorlunda än original 68-73)

Först till kvarn med ett vettigt bud började med att begära 3500 för den men.....

/Terner

Postat: ons aug 10, 2005 20:51
av 2QIK4U
COPObilarna är en specialbeställning som en återförsäljare gör hos fabriken därefter tillverkar fabriken bilen EXAKT enligt beställningen.Precis som Du idag kan beställa din volvo med stereo och AC.....
Glömde att tillägga att det är väldigt få som vet än mig om Camaros och Corvetter,,,,,,*blink*

mvh R

Postat: ons aug 10, 2005 20:54
av 2QIK4U
dessa hette 9560 och 9561.....

Postat: ons aug 10, 2005 21:14
av frisk
Glömde att tillägga att det är väldigt få som vet än mig om Camaros och Corvetter,,,,,,*blink*
Nja.... behöver man tillägga nått?

Postat: ons aug 10, 2005 22:35
av KrilleN
Jepp 9560 för ZL-1 och 9561 för "427"an. men COPO-motorierna fanns inte med på optionslistan från fabrik.....endast genom vissa återförsäljare....som tex Fred Gibb och Berger :)

Du so kört både corvette och camaro, vilken bil gillar du mest nu då? Vilken har bäst väghållning? Lämpligast på strippen? (om man nu ser till tidiga gen. 2 camaro, samt C3 vetten....har camaron nån chans?)

MVH Krille

Postat: tor aug 11, 2005 6:47
av 2QIK4U
Tyvärr är det så att Corvetten ger mer om man bearbetar chassiet lika mkt,,Både rakt fram och i kurvor,men Camaron är alltid mer bil/krona...
mvh R

Postat: tor aug 11, 2005 6:48
av 2QIK4U
tillägg...Bilarna byggdes av Chevrolet...på fabrik,,,hur man sen beställde dem spelar väl ingen större roll va??