Olika huvar på C3:or

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Olika huvar på C3:or

Inlägg av Jonathan »

Vad jag har förstått finns det iaf tre olika orginalhuvar till C3:orna.
SB Huven
BB 427, 454 (samma!?)
BB L88

Är det någon som har några bra bilder på BB huvarna så man kan se skillnaderna!
-69, 502, Coupé
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Det finns fler huvar än tre. På dom tidiga C3:orna är det lite olika huvar beroende på motor, men från och med 1974 kom den långa huven utan den lite "knepiga" luckan som öppnas när vindrutetorkarna slås på, dvs. motorhuven går hela vägen upp till vindrutan. 1974 är dock huven densamma oavsett om det är SB eller BB.

Dom första årsmodellerna med den långa huven har också ett luftintag i bakkant som aktiveras via en solenoid när gaspedalen trycks i botten. Därfter blev det bara lite småändringar på huvarna i och med att man tog bort det inbyggda luftintaget etc.

Mvh, Björn
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Här har du lite bilder på en L88 i alla fall. Den är högre än de båda andra och har ett djupare veck. Originalsmallblocken är nästan slät. Big blocken har ett veck liknande den på bilden och L88:an har ett mer markerat veck frampå och är som sagt var högre. Och nej, den är inte original. I sådana fall skulle jag vara jä***gt glad...

http://erik.beijnoff.com/corvette/Corve ... sgatan.jpg
http://erik.beijnoff.com/corvette/pipes/pipes2.jpg
http://erik.beijnoff.com/corvette/pipes/pipes3.jpg
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Samma modell har jag på min fast den långa varianten. Alltså min vindrutetorkarlucka e bort, och huven går hela vägen fram till rutan, nästan. Och detta i ju då inte orginal heller. Har sett 2 olika L88-huvar som går hela vägen bak. En med skåran som jag och Erik har och en utan. Men sen finns det väl nån mer tror jag, alltså modell hög.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det finns BARA korta modeller av L88 huven,,,de övriga är fabricerade av eftermarknaden.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Snygg bil Erik!!
fast varför har Du bara sidepipe på ena sidan??...*ler retfullt*...det syns klart och tydligt på bilderna...*blink*
mvh R
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ok!
Men är BB huven likadan orginal från 68-72? Vet att det satt 427 på 68-69:an och 454 70 o frammåt...

Har en 70:a BB huv på g. 454 undrar om den ser likadan ut orginal som 427 huven gjorde -69. Och om det går att byta 454 emblemen mot 427 dito.
-69, 502, Coupé
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

2QIK4U -> Jag är ju tvungen att montera av dem varje gång jag åker in i stan för att inte skrämma slag på de klena stockholmarna förstår du väl..

Inte för att det är ett definitivt svar, men 68-72 är väldigt lika tekniskt, med visst undantag för 68:a, vissa inredningdetaljer och så, vilket borde innebära att huvarna är helt utbytbara 68-72.

Denna lista från Ecklers bekräftar väl den tesen. Alla huvar är satta som passandes 68-72. Men jag kan som sagt var inte garantera det.
[Edit]
Sökningar tycks inte vara återbesökbara på Ecklers. Gå in på http://www.ecklers.com/ , lås din sökning till 1970 med selectboxen, skriv in "hood" som sökkriteria och studera resultaten.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Jonathan.
Jag har kollat i en katalog från DOC Rebuild och dom anger att det finns en huv till -68 427 och sedan en huv som passar till 69-71 427/454 or LT-1 och sedan en huv till 72 454.
Sedan skiljer det på hood support (den som "låser" huven i öppet läge), en egen för 68 och en för 69-71 och sedan 72-76.
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Tack för svaret!
Då kan jag köpa en bb huv från 70 och sätta på min 69:a!

=)
-69, 502, Coupé
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Det kan du säkert men jag är ganska övertygad om att det måste till lite arbete för att få den att stämma med omgivande skärmar :shock: :shock:
Stefan
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

ALLA huvar iallafall fram till -76 passar (tror att även rästen av C3orna passar) på tidigare årsmodeller av C3. Det enda som skiljer är att huven blev lång på -73:an...men den passar fortfarande på 68-72 som har kort huv original, bara att man måste ta bort luckan till vindrutetorkarna.

Det är alltså absolut inga problem för dig att köpa en 70:a huv och sätta på din -69.

Denna huv på bilden ( http://web.telia.com/~u51021896/lila69.JPG ) är en bigblock huv....den satt på 1968-1972 bigblock (427 och 454) samt LT1 motorn.

MVH Krille
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Snygg bil Chrille!!
Är det Din??+
Den Du!!,,,tar man bort gallret på aktern,,,,byter fälgar,,,så finns det inget halare....verkar som sidepipes är på väg tillbaks....på bred front...

Jag har ett par på väg hem till min gatracevette,,,,men det är mest för det är 4" collector,,,kommer dock köras utan insatser till en början,,,sen blir de nåt hemma gjort i dem....
Många kronor var det dock,,,,inget budget där inte,,,,
mvh R
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej R
Det är morsans bil...själv kör jag camaro -70 (riktig bil, ingen plast :) )

MVH Krille
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Oj Krille!! Nu sjönk du ner i botten..... :roll:
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Jasså det säger du Frisk :) men vi har en corvette till i familjen så corvetterna har övertaget :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:D :wink:
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

KrilleN skrev:Hej R
Det är morsans bil...själv kör jag camaro -70 (riktig bil, ingen plast :) )

MVH Krille
Har morsan nåt telefonnummer :roll: :roll: :roll:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Camaro -70!!!!....*tummen upp*

RS?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Att du va i fel forum har vi vetat länge 2QIK4U! :P :lol:
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej 2QIK4U

Jepp det är en RS/SS 396. Du kan se den här: http://web.telia.com/~u51021896/inst.htm

Du har också haft en -70 camaro eller?

:) Ps. Vi blir väl utkastade härifrån nu när vi talar om bilen som inte fick ha 427 motor islutet på 60-talet för den körde ifrån corvetten då :) :) :)
MVH Krille
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Tokfin!
Är det en äkta 396 bil??
Du vet väl att det tillverkades 69 st camaros -69 med ZL-1 helaluminium motor....dessutom ca 250 camaros med 427 .....
Jag hde en 70 RS som första bil....vart med tiden väldigt ombyggd och var på den tiden en av landets mest kända Camaros....sen har det blitt så många såna att jag ej kan räkna dem,,,,och snart är det väl likdant med Corvetterna....
men den där bilen ska Du vara rädd om
mvh R
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej 2QIK4U
Jepp det är en äkta 396 bil, ska vara daytona yellow original :) Nysåld i sverige 1970.

Jo visst vet jag om ZL-1 och 427orna...men de var ju COPO....detta var innan camaron lancerades, då provade man att sätta i en 427 motorn i camaron...men då åkte den ifrån corvetten, och det fick den inte göra :)


MVH Krille
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Apropå huvar någon som är sugen?

http://www.blocket.se/view/5705689.htm? ... c=1&city=0

Den har den senare låsmekanismen(byglar) men en sådan motsvarande det som ska sitta i bilen kan medfölja.

Passar naturligtvis från -68 och upp om man byter låsmekanismen. Man kan ju oxå modifiera den för äldre mekanismen.

Har oxå korrekt huvstag till denna huv (lite annorlunda än original 68-73)

Först till kvarn med ett vettigt bud började med att begära 3500 för den men.....

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

COPObilarna är en specialbeställning som en återförsäljare gör hos fabriken därefter tillverkar fabriken bilen EXAKT enligt beställningen.Precis som Du idag kan beställa din volvo med stereo och AC.....
Glömde att tillägga att det är väldigt få som vet än mig om Camaros och Corvetter,,,,,,*blink*

mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

dessa hette 9560 och 9561.....
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Glömde att tillägga att det är väldigt få som vet än mig om Camaros och Corvetter,,,,,,*blink*
Nja.... behöver man tillägga nått?
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Jepp 9560 för ZL-1 och 9561 för "427"an. men COPO-motorierna fanns inte med på optionslistan från fabrik.....endast genom vissa återförsäljare....som tex Fred Gibb och Berger :)

Du so kört både corvette och camaro, vilken bil gillar du mest nu då? Vilken har bäst väghållning? Lämpligast på strippen? (om man nu ser till tidiga gen. 2 camaro, samt C3 vetten....har camaron nån chans?)

MVH Krille
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Tyvärr är det så att Corvetten ger mer om man bearbetar chassiet lika mkt,,Både rakt fram och i kurvor,men Camaron är alltid mer bil/krona...
mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

tillägg...Bilarna byggdes av Chevrolet...på fabrik,,,hur man sen beställde dem spelar väl ingen större roll va??
Skriv svar