Tripower förgasarinställning/felsökning
Postat: lör jul 23, 2005 19:17
Hallo, är tebax efter några veckor med sol o bad i Kroatsien, dax att försöka få bilen att gå rent!!
Har lite problem med att få min bil att gå ordentligt och tror att det kan bero på att förgasarna behöver justeras.
Bilen är en 1968 400hp tripower, jag har tre st holley 2 portare.
Det sitter "comp cam hyd, dur@0,050 .224/.230 lift .515 .520" och smidda kolvar förmodligen ca. 11:1.
Symtomen: bilen gick bra i USA vid provkörning efter frakt till Sverige så började den gå dåligt, vid gaspådrag vid låga varv så dör motorn och baktänder upp i förgasaren, detta var värst i början då bilen var tankad med 98, blev bättre med oktan booster. men den går fortfarande dåligt och svarar inte bra vid accelaration.
Läste på ett forum att man kan förstöra "power valve"(vad är power valve? är det axpumpen?) vid baktändning på dessa förgasare.
Är det någon som har erfarenhet av justering/felsökning av dessa förgasare eller vet var det kan finnas information, har sökt på internet men inte hittat nått bra.
Några bra tips??
Har lite problem med att få min bil att gå ordentligt och tror att det kan bero på att förgasarna behöver justeras.
Bilen är en 1968 400hp tripower, jag har tre st holley 2 portare.
Det sitter "comp cam hyd, dur@0,050 .224/.230 lift .515 .520" och smidda kolvar förmodligen ca. 11:1.
Symtomen: bilen gick bra i USA vid provkörning efter frakt till Sverige så började den gå dåligt, vid gaspådrag vid låga varv så dör motorn och baktänder upp i förgasaren, detta var värst i början då bilen var tankad med 98, blev bättre med oktan booster. men den går fortfarande dåligt och svarar inte bra vid accelaration.
Läste på ett forum att man kan förstöra "power valve"(vad är power valve? är det axpumpen?) vid baktändning på dessa förgasare.
Är det någon som har erfarenhet av justering/felsökning av dessa förgasare eller vet var det kan finnas information, har sökt på internet men inte hittat nått bra.
Några bra tips??