Tripower förgasarinställning/felsökning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Tripower förgasarinställning/felsökning

Inlägg av Sandberg »

Hallo, är tebax efter några veckor med sol o bad i Kroatsien, dax att försöka få bilen att gå rent!!

Har lite problem med att få min bil att gå ordentligt och tror att det kan bero på att förgasarna behöver justeras.

Bilen är en 1968 400hp tripower, jag har tre st holley 2 portare.
Det sitter "comp cam hyd, dur@0,050 .224/.230 lift .515 .520" och smidda kolvar förmodligen ca. 11:1.

Symtomen: bilen gick bra i USA vid provkörning efter frakt till Sverige så började den gå dåligt, vid gaspådrag vid låga varv så dör motorn och baktänder upp i förgasaren, detta var värst i början då bilen var tankad med 98, blev bättre med oktan booster. men den går fortfarande dåligt och svarar inte bra vid accelaration.

Läste på ett forum att man kan förstöra "power valve"(vad är power valve? är det axpumpen?) vid baktändning på dessa förgasare.

Är det någon som har erfarenhet av justering/felsökning av dessa förgasare eller vet var det kan finnas information, har sökt på internet men inte hittat nått bra.

Några bra tips??
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Tripower förgasarinställning/felsökning

Inlägg av Nexxus »

"Powervalve" sitter inne i förgasaren bakom munstyckena.
Vad jag fattar så är används "powervalve" för att öka på blandningen vid belastning i förgasaren samt för att göra övergången från primären till sekundären lite mjukare. Den innehåller även skydd för baktändning, så om det vill sig illa så skjuter du din "powervalve", men det är bättre än att något annat förstörs kanske, det är inga dyra saker.
Numreringen på ett powervalve är efter vid vilket vacuum den ska öppnas.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Har du kollat att tändningen är OK ?
Gör det innan du börjar att justera förgasarna !
Har du tändsystem med brytarspetsar och kondensator ?
Om kondensatorn har pajat eller är dålig så kan gnista gå till tändstiften på ett okontrollerat sätt dvs misständning.

Verkar lite konstigt att bilen gick helt OK innan skeppning och sedan helt plötsligt går orent.

Jag skulle börja med tändningen och vara lite försiktig med att ändra förgasarinställningen !

Har du ngt bränslefilter på bränsleledningen ? Ifall du har det, kolla status på detta. Kan ju vara skit i tanken som har lossnat....

I vilket fall som helst, lycka till !!

mvh/Hagge
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Hagge skrev:Har du kollat att tändningen är OK ?
Gör det innan du börjar att justera förgasarna !
Har du tändsystem med brytarspetsar och kondensator ?
Om kondensatorn har pajat eller är dålig så kan gnista gå till tändstiften på ett okontrollerat sätt dvs misständning.

Verkar lite konstigt att bilen gick helt OK innan skeppning och sedan helt plötsligt går orent.

Jag skulle börja med tändningen och vara lite försiktig med att ändra förgasarinställningen !

Har du ngt bränslefilter på bränsleledningen ? Ifall du har det, kolla status på detta. Kan ju vara skit i tanken som har lossnat....

I vilket fall som helst, lycka till !!

mvh/Hagge
Har inte kollat tändningen än då jag inte köpt stroboskoplampa än, ska göra det och kolla.

Det sitter Pertronix brytarlöst system på bilen.

Jag tog och pluggade vacuumsystemet till torkare och lyktor och tog en tur idag och då gick bilen bättre, så jag har förmodligen en vacumläcka någonstans och förmodar att detta kanske kan påverka både tändning och förgasarfunktion.
Bilen suckar forfarande när man trampar på från lägre varv typ under 2000 rpm och känns ej så rapp som jag förväntar mig.

Janne
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Skriv svar