Mvh /Bjorn
Svagt ringande/rasslande ljud på tomgång
Svagt ringande/rasslande ljud på tomgång
Hej, när min bil står på tomgång låter det en svagt ringande ljud från motorn, ungefär som att man inte har skuvat åt en mutter och brickan i mellan ligger och rasslar, hmm någon som känner igen ljudet eller förstår vad jag försöker beskriva??
Mvh /Bjorn
Mvh /Bjorn
When you see God, then you brake!
Hej Max, du verkar ha koll på läget. Går det att spänna åt "Beltspännaren"? Ett tag började jag funderar på om det kan vara kamkedjan som låter men det låter inte rimligt med tanke på att bilen har gått 4500 mil, eller?
Kan väl passa på att fråga om det är enkelt att sänka bilen själv om man har lite vana som jag att meka själv, vart ska man i så fall tänka på etc?
Mvh /Bjorn
Kan väl passa på att fråga om det är enkelt att sänka bilen själv om man har lite vana som jag att meka själv, vart ska man i så fall tänka på etc?
Mvh /Bjorn
When you see God, then you brake!
Spännarna går inte att spänna....byte gäller. Har däremot pratat med några som smort dom. Hjälper ett tag i alla fall efter vad jag hört.
Kamkedjan...tror jag inte..
Sänka är enkelt...1 timmes jobb så länge du håller dig till orginal bultar och inte ska kapa bussningar. Testa en sökning, det har skrivits spaltmil i ämnet.
Max
Kamkedjan...tror jag inte..
Sänka är enkelt...1 timmes jobb så länge du håller dig till orginal bultar och inte ska kapa bussningar. Testa en sökning, det har skrivits spaltmil i ämnet.
Max
På en "vanlig" bil spänner du fläktremmen genom att spänna generatorn. På Corvetten finns två spännare som fixar detta.
Den ena sitter på passidan högst upp, ett ensamt hjul som snurrar. Den andra är till AC belten och sitter mitt på och längst ner. Du ser den underifrån. Hittar du dom inte hör av dig så meilar jag en bild.
Max
Den ena sitter på passidan högst upp, ett ensamt hjul som snurrar. Den andra är till AC belten och sitter mitt på och längst ner. Du ser den underifrån. Hittar du dom inte hör av dig så meilar jag en bild.
Max
Jag bytte alla spännare och båda remmarna för ca 1500 mil sedan eftersom jag hade ett lätt rasslande ljud vid ca 1500-2000 rpm.
Fick tillbaka något som lät som ett kvittrande över hela varvtalsregistret precis innan jag ställde av i höstas och hade det kvar nu när jag tog ut bilen i förrgår. Fick tokspel, hatar nämligen såna små j---a ljud och passade på när jag ändå skulle ha bilen på service i Akalla. De bytte den ena remmen, den som passerar generatorn, och se ljudet var borta. Tydligen (enligt dem) så kan remmen börja kvittra om den får vatten på sig, typ vid motortvätt, vilket var precis vad jag gjort i höstas innan kvittret började..... Kan nån vettig människa förklara varför en gummirem kvittrar p g a tillfällig kontakt med vatten för ca 8 mån sedan?????? Vad är det för sk-t som GM säljer????
Fick tillbaka något som lät som ett kvittrande över hela varvtalsregistret precis innan jag ställde av i höstas och hade det kvar nu när jag tog ut bilen i förrgår. Fick tokspel, hatar nämligen såna små j---a ljud och passade på när jag ändå skulle ha bilen på service i Akalla. De bytte den ena remmen, den som passerar generatorn, och se ljudet var borta. Tydligen (enligt dem) så kan remmen börja kvittra om den får vatten på sig, typ vid motortvätt, vilket var precis vad jag gjort i höstas innan kvittret började..... Kan nån vettig människa förklara varför en gummirem kvittrar p g a tillfällig kontakt med vatten för ca 8 mån sedan?????? Vad är det för sk-t som GM säljer????
0 till nästa rödljus ska gå fort....
SVAR: Amerikansk "kvalitet"!badass skrev:Jag bytte alla spännare och båda remmarna för ca 1500 mil sedan eftersom jag hade ett lätt rasslande ljud vid ca 1500-2000 rpm.
Fick tillbaka något som lät som ett kvittrande över hela varvtalsregistret precis innan jag ställde av i höstas och hade det kvar nu när jag tog ut bilen i förrgår. Fick tokspel, hatar nämligen såna små j---a ljud och passade på när jag ändå skulle ha bilen på service i Akalla. De bytte den ena remmen, den som passerar generatorn, och se ljudet var borta. Tydligen (enligt dem) så kan remmen börja kvittra om den får vatten på sig, typ vid motortvätt, vilket var precis vad jag gjort i höstas innan kvittret började..... Kan nån vettig människa förklara varför en gummirem kvittrar p g a tillfällig kontakt med vatten för ca 8 mån sedan?????? Vad är det för sk-t som GM säljer????
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Spännare, remmar och skit
Hej, ok det verkar som jag vet jag ska kolla efter. Men i ärlighetens namn verkar det lite sjukt att en rem kan låta som en rasslande bricka bara för att den har varit lite fuktig. Nåväl kan väl passa på att säga att ljudet tilltar en aning när jag sätter den i D lägen utan att rulla, jävligt irriterande. Passar på att frågar igen angående sänkning, Jag vet fortfarande inte vilka bultar det rör sig om, kan någon förklarar hur man gör, det ska tydligen vara relativt enkelt, eller??
/B
/B
When you see God, then you brake!
Nu vet jag vad felet beror på. Åkte till Akalla och lät Dennis som är deras Corvette expert kika och lyssna på motorn. Han konstaterade direkt att det var övaste Beltespännaren som var kass. Schyst som han är visade han hur jag skulle demonterar den, ganska enkelt i och för sig, och var jag skulle spruta in smörjmedel för att få tyst på eländet. Nu är det gjort och det är tyst som graven, - från beltespännaren vill säga
Borde inte beltespännare heta remspännare istället?
//Björn
Borde inte beltespännare heta remspännare istället?
//Björn
When you see God, then you brake!
Det där var ju intressant! Som jag skrev ovan så blev det tyst när jag bytte ena remmen....ett tag....
Nu låter det som det gjorde innan jag bytte spännarna förra året... Skulle vara kul att veta var man ska smörja, så kanske man sparar några hundra igen....
/Håkan
/Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Hej, det han sa för att vara exakt, var att prova smörja spännaren först, dvs. försök smörja fjädern inne i spännaren, det är den som spelar mindre ljuvlig musik, ibland kan det bli bra, ibland inte, om inte det funkar, då måste man byta spännaren.
Det ända jag hade och har att tillgå ute i garaget är 5-56 med ett litet rör som jag klämde in där det gick och nu är det tyst. Med tanke på din erfarenhet tror jag dock inte det blir långvarigt och då är det bara att byta, nån som i så fall vet vart man ska köpa en spännare, original på Cherovlet eller Klintberg, visst är det så det sistnämnde heter?
Mvh /B
Det ända jag hade och har att tillgå ute i garaget är 5-56 med ett litet rör som jag klämde in där det gick och nu är det tyst. Med tanke på din erfarenhet tror jag dock inte det blir långvarigt och då är det bara att byta, nån som i så fall vet vart man ska köpa en spännare, original på Cherovlet eller Klintberg, visst är det så det sistnämnde heter?
Mvh /B
When you see God, then you brake!
Saab/GM-verkstäderna tar sina grejor från Klintberg & Way, det är de som har reeervdelarna för Cadillac Europa elller vad det nu heter nuförtiden.....I alla fall gör alltid SAAB i Akalla det, gissar att alla andra också gör likadant....
Tack för tipset med 5-56, ska testa senare idag!
/Håkan
Tack för tipset med 5-56, ska testa senare idag!
/Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Det låter intressant det där med remspray, det kanske funkar även om missljudet kommer från beltespännaren, det måste vara något telepatiskt substans i sprayen, eller? Vad händer om man sprayer lite på avgassystemet, blir det tyst även då? Nej, skämt åt sidan, det var bra det där med potatismjöl, det ska jag komma ihåg
//BB
//BB
When you see God, then you brake!
-
hertzjocke
- Nykomling

- Inlägg: 6
- Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:50
-
cgoransson
- Nykomling

- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör mar 10, 2007 17:22
- Ort: Stockholm, Saltsjö-Boo
Hej
Först så bytte jag spännrullen och allt blev tyst ett tag. Nu har det börjat igen och man kan höra på tomgång att det kan kvittra lite, Vi gaspådrag så kvittrar det betydligt. Idag så fick jag tips om remmen som går vi generator mm. Bytte den men problemet kvarstår. Däremot så hörde jag ljudet efter att ha stängt av motorn, precis som något snurrar efteråt. Finns det någit spännrullen som roterar ex som en balans eller liknande. Någon som vet. Visserligen kan man ju köpa en till spännrulle men om det inte skulle vara den igen så har man ju kastat bort pengarna.
Skulle det kunna vara vattenpumpen som snurrar efter man stängt av motorn. Tacksam för alla tips.
Först så bytte jag spännrullen och allt blev tyst ett tag. Nu har det börjat igen och man kan höra på tomgång att det kan kvittra lite, Vi gaspådrag så kvittrar det betydligt. Idag så fick jag tips om remmen som går vi generator mm. Bytte den men problemet kvarstår. Däremot så hörde jag ljudet efter att ha stängt av motorn, precis som något snurrar efteråt. Finns det någit spännrullen som roterar ex som en balans eller liknande. Någon som vet. Visserligen kan man ju köpa en till spännrulle men om det inte skulle vara den igen så har man ju kastat bort pengarna.
Skulle det kunna vara vattenpumpen som snurrar efter man stängt av motorn. Tacksam för alla tips.
C599
Jag har också sånt ljud vid 1200-1600 rpm. Använde 5-56 sprayen på alla spännare och allt annat som snurrade men missljudet är kvar! Shit också!
Bilen har f***n gått bara 2500mil.
/TJ
Bilen har f***n gått bara 2500mil.
/TJ
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
http://www.garaget.org/TJ
-
cgoransson
- Nykomling

- Inlägg: 8
- Blev medlem: lör mar 10, 2007 17:22
- Ort: Stockholm, Saltsjö-Boo
Till ACn har du ett fast remhjul och en spännare (samma konstruktion som till huvudremmen fast lite mindre)cgoransson skrev:Har just köpt drivremmen den nedre som rullar runt AC samt två löphjul. Skall byta dem till helgen. Vet ej riktigt ännu hur det ser ut samt om det finns någon spännare som även har hjul. Jag byter det jag köpt nu sedan får man höra om det fortfarande låter.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
Ralph
Remspännargnissel.
Det finns 3 remspännhjul, 2 med fjäder och en fast, den som sitter överst på AC remmen, tas ut ovanifrån när man tagit loss den nedre underifrån.
Man måste lyfta upp bilen ordentligt för att komma åt det nedre AC hjulet.
Jag har just fixat mitt gnissel genom att plocka av alla 3 hjulen och med en skarp knivspets pillat bort dammskydden på kullagerna!
OBS låt själva rullhållaren sitta kvar när ni lossar bulten för själva hjulet, som sitter rätt hårt!! Det räcker att plocka bort själva hjulen/rullarna.
Alla mina 3 lagerna var snustorra!! bilen har gått drygt 6000 mil.
Jag fettade in med nytt fett och satte ihop allt igen det blev helt tyst.
Prova detta innan ni köper nya
Mvh
701 Ralph
Man måste lyfta upp bilen ordentligt för att komma åt det nedre AC hjulet.
Jag har just fixat mitt gnissel genom att plocka av alla 3 hjulen och med en skarp knivspets pillat bort dammskydden på kullagerna!
OBS låt själva rullhållaren sitta kvar när ni lossar bulten för själva hjulet, som sitter rätt hårt!! Det räcker att plocka bort själva hjulen/rullarna.
Alla mina 3 lagerna var snustorra!! bilen har gått drygt 6000 mil.
Jag fettade in med nytt fett och satte ihop allt igen det blev helt tyst.
Prova detta innan ni köper nya
Mvh
701 Ralph


