Lustgas?
Lustgas?
Hej
Hur kopplar man in ett lustgassystem?.....har fattat att man ska ha 2 bränslepumpar, en till vanlig drift och en till lustgasen......men bränslet till lustgasen....vart kopplar man in det?....andra sidan förgasaren eller?........hur vet den bränslepumpen att den ska pumpa när man trycker in gas?
MVH Krille
Hur kopplar man in ett lustgassystem?.....har fattat att man ska ha 2 bränslepumpar, en till vanlig drift och en till lustgasen......men bränslet till lustgasen....vart kopplar man in det?....andra sidan förgasaren eller?........hur vet den bränslepumpen att den ska pumpa när man trycker in gas?
MVH Krille
Få se om jag kan göra en enkel förklaring med få ord.
Enkelt består systemet av en distansplatta på ca 10mm med munstycken isatta. Ett för gasen och ett för bensin.
En separat el-pump för bränslet startar när du "knäpper på strömmen" till systemet.
När du trycker på "knappen" öppnar två solenoider, en för gasen och en för bensin och sprutar in i insuget genom plattan. När du släpper "knappen" stängs insprutet av. El-pumpen går men driver inte igenom något bränsle. sedan stänger du av huvudströmmen för systemet.
Har du ingen överdrivet vässad motor räcker vanliga mek-pumpen till förgasaren som vanligt.
Enklaste lustgassystemet kostar ung 5500:- och ger 125 hk
Men kostnaden stiger med pump, regulator, tryckmätare, bränsleslang, slangkopplingar m.m.
Enkelt består systemet av en distansplatta på ca 10mm med munstycken isatta. Ett för gasen och ett för bensin.
En separat el-pump för bränslet startar när du "knäpper på strömmen" till systemet.
När du trycker på "knappen" öppnar två solenoider, en för gasen och en för bensin och sprutar in i insuget genom plattan. När du släpper "knappen" stängs insprutet av. El-pumpen går men driver inte igenom något bränsle. sedan stänger du av huvudströmmen för systemet.
Har du ingen överdrivet vässad motor räcker vanliga mek-pumpen till förgasaren som vanligt.
Enklaste lustgassystemet kostar ung 5500:- och ger 125 hk
Men kostnaden stiger med pump, regulator, tryckmätare, bränsleslang, slangkopplingar m.m.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Se mer info på NOS hemsida:
http://www.holley.com/nosnitrous/index.html
Ornet, skall du ladda med mer gas i år med nya motorn?
/ Micke
http://www.holley.com/nosnitrous/index.html
Ornet, skall du ladda med mer gas i år med nya motorn?
/ Micke
MickeOrnet, skall du ladda med mer gas i år med nya motorn?
Har inte funderat på det än, kör med +125hk till att börja med så får vi se hur det funkar. Men det är väl som vanligt, man blir väl aldrig nöjd tyvärr.
Körde första gången i Tisdags på flygfältet med nyligen ilagd motor. Sista minuten, du vet. Gick som en kratta då en låsskruv till en insugsventil lossnat, så den gick bara på 7 cyl.
Skall nu byta converter till en med stallspeed 4000rpm. Vad har du
Första deltävlingen är till helgen http://www.vcet.nu/
Du skall inte hänga på då
Andra deltävlingen är ju samtidigt med CCS på Säve så det är ju nästan gratispoäng. Kan ju va kul och vinna i två cuper
Jag har plats för boende och service
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Enligt "boken" skall det vara okej att ladda på ca 100hk med SB, och 125-150hk med BB.Visst det är fränt med lustgas men hur mycket sliter det på motorn?
Detta under förutsättning att motorn är i ordning, blandningen mellan gas och bränsle är rätt, samt att man backat tillbaka förtändningen tillräckligt.
Men visst sliter det lite på motorn. Men håller man sig på "vettiga" nivåer så sliter det nog inte speciellt mycket...
Tyvärr har jag inte fått skruvat ihop bilen än, så jag vill nog lägga tid i garaget de närmsta helgernaFörsta deltävlingen är till helgen http://www.vcet.nu/
Du skall inte hänga på då?
Men till Säve borde jag kunna ställa upp på ett aller annat sätt, åtmindstonde den 16/7 med Bilsport. (får försvara min titel från förra året... hehe)
åsså glöm inte att vända in en slang i cupén så att du får riktigt roligt 
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Vad har du för årsmodell?
systemen ser lite olika ut.
systemen ser lite olika ut.
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Http://www.corvetteGTA.tk


