Kuriosa grundjustering hydraliska lyftare rätt eller fel ?
Kuriosa grundjustering hydraliska lyftare rätt eller fel ?
Tänkte jag skulle friska upp minnet och kolla Haynes manualen innan jag kollar grundjusteringen på ventilspelet på min 454 för säkerhets skull.
Läser: "Ställ motorn i TDC för aktuell cylinder dra åt till du precis inte kan snurra stötstången dra sen åt 3/4 varv till för att centrera lyftaren och du är klar" (fritt översatt från engelska manualen)
Sen vandrar min blick uppåt på samma sida i manualen till en bild på hur man justerar (bild 4.13 sidan 2A-4) och där står det att man ska dra till ett varv (inte 3/4 varv) efter att spelet upphört.
Nu tror jag inte att ett 1/4 varv betyder så mycket men finns det någon annan förklaring?
Natten är lång fundera!
/Terner
Läser: "Ställ motorn i TDC för aktuell cylinder dra åt till du precis inte kan snurra stötstången dra sen åt 3/4 varv till för att centrera lyftaren och du är klar" (fritt översatt från engelska manualen)
Sen vandrar min blick uppåt på samma sida i manualen till en bild på hur man justerar (bild 4.13 sidan 2A-4) och där står det att man ska dra till ett varv (inte 3/4 varv) efter att spelet upphört.
Nu tror jag inte att ett 1/4 varv betyder så mycket men finns det någon annan förklaring?
Natten är lång fundera!
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Har en Crane hydralisk kam och standardvippor, modifierade ventilstyrnigar och tätningar och Manley rostfriaventiler med tillhörande säten.
Finns det något som säger att inte standard injustering skulle gälla??
/Terner
Finns det något som säger att inte standard injustering skulle gälla??
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Hur mycket man ska dra åt efter att stötstågen "fastnat" beror på vilka lyftare man använder, mellan 1/4 till 3/4 varv är normalt.... men jag menar... om man kör o märker att det tickar lite när lyftarna är fulla så drar man lite igen.....
BARA man drar 1/4 varv i taget.....
BARA man drar 1/4 varv i taget.....
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Bottnar? Men då öppnar väl ventilen i stället?Stefan skrev:De finns inget angivet varvtal från att lyftaren bottnar? De vore ju bättre
Fan nu vet jag ju inte alls vad som är rätt längre. Lyftarna är oxå crane.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Hittade lite nyttig läsning:
http://www.cranecams.com/?show=faq&id=3
Crane rekommederar 0,5-1 varv så det får bli 0,75
/Terner
http://www.cranecams.com/?show=faq&id=3
Crane rekommederar 0,5-1 varv så det får bli 0,75

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Det är lite lurigt det där. När jag bytte kammen på min SB så använde jag grejjen med att dra tills stötstången precis slutade snurra och drog åt 1/2 varv.
Detta slutade inte riktigt som jag tänkt, skulle ta kompaprov då jag ändå hade tändstiften ute och kompression hade jag inte alls.
Att dra åt tills stötstången inte snurrar blir alldeles för mycket. Fick tipset att det är axiellt glapp som precis skall försvinna sen dra åt 1/4 varv. Skulle tydligen kört ned kammen på 100 mil om jag fått igång motorn.
Det blev mycket bättre kan man säga.
Undrar när det där med att stötstången just slutar snurra gäller? Inte då med mina standardyftare....
Detta slutade inte riktigt som jag tänkt, skulle ta kompaprov då jag ändå hade tändstiften ute och kompression hade jag inte alls.
Att dra åt tills stötstången inte snurrar blir alldeles för mycket. Fick tipset att det är axiellt glapp som precis skall försvinna sen dra åt 1/4 varv. Skulle tydligen kört ned kammen på 100 mil om jag fått igång motorn.
Det blev mycket bättre kan man säga.
Undrar när det där med att stötstången just slutar snurra gäller? Inte då med mina standardyftare....
Mellan två bilar!
Men kan en hydralisk lyftare verkligen bottna på ett kvarts varv?
Fast vart lite fundersam efter att jag ställt spelet och kom tillbaka till ettans cylinder så glappade vipparmen lite mot stötstången !!!
Trodde att spelet skulle vara borta då. Flera andra vipparmar glappade lite med.
Hur ska man veta vilket läge man startar från. Om det nu är ok att dom glappar när jag vridit runt ett varv och justerat så är det ju faktiskt så att om jag inte vetat att jag justerat hade jag gjort det en gång till !!!
Hjälp !! Är ju inte van vid justerbara vippor! Tilläggas kan att det skramlade fortfarande litet när jag startade upp motorn.
/Terner
Fast vart lite fundersam efter att jag ställt spelet och kom tillbaka till ettans cylinder så glappade vipparmen lite mot stötstången !!!
Trodde att spelet skulle vara borta då. Flera andra vipparmar glappade lite med.
Hur ska man veta vilket läge man startar från. Om det nu är ok att dom glappar när jag vridit runt ett varv och justerat så är det ju faktiskt så att om jag inte vetat att jag justerat hade jag gjort det en gång till !!!
Hjälp !! Är ju inte van vid justerbara vippor! Tilläggas kan att det skramlade fortfarande litet när jag startade upp motorn.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Som jag har förstått det, så ska man dra åt tills glappet är borta och att man känner att stötstången blir något belastad genom att det går något trögare att snurra på den. Sen ska man dra 1/2 varv eller vad nu som står i specarna från tillverkarn.
Givetvis måste man ha hittat rätt med TDC, samt komma ihåg att det är två varv på veven innan man är tillbaka på samma ställe på kammen igen.
Givetvis måste man ha hittat rätt med TDC, samt komma ihåg att det är två varv på veven innan man är tillbaka på samma ställe på kammen igen.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Jag är lite trött idag och beklagar att jag inte orkar läsa alla inlägg,,,
Det är 2 skilda saker hur Du går tillväga om det är NYA eller beggade /använda lyftare Du kör med.
Jag har också läst det där trixet med att snurra stötstången, men den snurrar ju olika lätt om du har starka nypor alt. om det är olja eller inte olja på anliggningsytorna etc,,,,
så jag brukar jucke stötstången upp/ner medans jag tighter åt.
När det inte längre går-är det nollspel. Då får man lyda tillverkarens rekomendationer.....allt från 1/4 till 3/4 varv kan det vara,,,,sen är det bara att köra...
MEN!! har Du kört motorn förut så ligger det olja i lyftarna som ibland låser dem,,,,
En ny hyd, lyftare går alltid att trycka ner...men tyvärr går det inte alltid på en som är använd.......
Jag är säkert lite oseriös på denna punkten, men jag använder samma metod här,,,,jucka tills det blir nollspel- tighta åt så mkt som tillverkarna säger..
Det brukar funka rätt bra..*ler ursäktande* skramlar det så Du blir störd??
lyft kåpan och tighta åt lite till(tex 1/4) går det att köra och blir bättre fortsätt kör,,,,tappar motorn tryck har du tightat åt för mkt,,,,släpp lite då....
bra tumregel är att vippan ska gå att rucka fram och tillbaks i sidled lite när den cylindern är i TDC
hoppas du vart lite klokare....Det finns som sagt flera vägar,,,,men Rom är målet va?
mvh R
Det är 2 skilda saker hur Du går tillväga om det är NYA eller beggade /använda lyftare Du kör med.
Jag har också läst det där trixet med att snurra stötstången, men den snurrar ju olika lätt om du har starka nypor alt. om det är olja eller inte olja på anliggningsytorna etc,,,,
så jag brukar jucke stötstången upp/ner medans jag tighter åt.
När det inte längre går-är det nollspel. Då får man lyda tillverkarens rekomendationer.....allt från 1/4 till 3/4 varv kan det vara,,,,sen är det bara att köra...
MEN!! har Du kört motorn förut så ligger det olja i lyftarna som ibland låser dem,,,,
En ny hyd, lyftare går alltid att trycka ner...men tyvärr går det inte alltid på en som är använd.......
Jag är säkert lite oseriös på denna punkten, men jag använder samma metod här,,,,jucka tills det blir nollspel- tighta åt så mkt som tillverkarna säger..
Det brukar funka rätt bra..*ler ursäktande* skramlar det så Du blir störd??
lyft kåpan och tighta åt lite till(tex 1/4) går det att köra och blir bättre fortsätt kör,,,,tappar motorn tryck har du tightat åt för mkt,,,,släpp lite då....
bra tumregel är att vippan ska gå att rucka fram och tillbaks i sidled lite när den cylindern är i TDC
hoppas du vart lite klokare....Det finns som sagt flera vägar,,,,men Rom är målet va?
mvh R
Tack men ska det alltså gå att rucka vippan fram och tillbaks i sidled efter att jag justerat och dragit runt motorn 2 varv så jag är på 1:ans cylinder igen? Borde inte korrekt inställt preload ta upp spelet så att det är obefintligt?
Problemet är att det gick att rucka den precis lika mycket innan jag justerade som nu. Betyder det att jag "dubbeljusterat" spelet?
Jag har ju dragit ner samtliga vippor 3/4 varv enligt instruktionen men det skulle jag kanske inte gjort då?
Jag kanske ska lossa alla vippor ordentligt och sedan låta lyftarna expandera och därefter göra inställningen?
/Terner
Problemet är att det gick att rucka den precis lika mycket innan jag justerade som nu. Betyder det att jag "dubbeljusterat" spelet?
Jag har ju dragit ner samtliga vippor 3/4 varv enligt instruktionen men det skulle jag kanske inte gjort då?
Jag kanske ska lossa alla vippor ordentligt och sedan låta lyftarna expandera och därefter göra inställningen?
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

för ett perfekt resultat, grundjustera enl boken och efter justera med motorn igång. för att slippa olja överallt används en gammal ventilkåpa som är kapad "öppnad" så man kommer åt vetiljusteringarna. släpp justeringarna tills du hör ett "klapper" dra försiktigt tills det tystnar
därefter 1/4 varv till. ingen speciell ordnings följd behövs. och man har rätt tryck i lyftarna.... risken är annars att lyftarna "blöder" tappar tryck
när man justerar och man drar för mycket alt för lite med kärvande stänger, med brända ventiler eller lyftar skrammel som resultat.
Lycka till //zappa
därefter 1/4 varv till. ingen speciell ordnings följd behövs. och man har rätt tryck i lyftarna.... risken är annars att lyftarna "blöder" tappar tryck
när man justerar och man drar för mycket alt för lite med kärvande stänger, med brända ventiler eller lyftar skrammel som resultat.
Lycka till //zappa
Har nu gjort om allt från början....
Det visade sig att lyftarna var nerjusterade för mycket så jag lossade alla vipporna rejält lät dom få en halvtimme på sig så fjädern i lyftaren fick expandera fullt ut. Sen gjorde jag en vanlig grundjustering och nu funkar det super !!!!
Gissa om jag lärt mig mycket om lyftare och kammars egenskaper dessa dagar ! Inget ont dom inte har något gott med sig
/Terner
Det visade sig att lyftarna var nerjusterade för mycket så jag lossade alla vipporna rejält lät dom få en halvtimme på sig så fjädern i lyftaren fick expandera fullt ut. Sen gjorde jag en vanlig grundjustering och nu funkar det super !!!!
Gissa om jag lärt mig mycket om lyftare och kammars egenskaper dessa dagar ! Inget ont dom inte har något gott med sig

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
