Så här såg det ut under oljetråget till motorn

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Så här såg det ut under oljetråget till motorn

Inlägg av gbak »

Säger de här bilderna någon nåt?
Jag tycker det ser ut som ren std. Säljaren sade att det var förstärkta stakar och skruvar.

BildBild
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jochen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 15, 2005 18:14
Kontakt:

Inlägg av Jochen »

stakarna ser iof lite väl silver-färgade ut för att vara orginal, ser i övrigt ut att vara standard. 2 bultat block, e det "matching numbers" motor?
-75 L82 i bitar
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

E det inte H-stakar av nått slag? Dom ser inte orginal ut tycker jag. Fast speedshopkillen eller nån annan kan säkert säga vilket datum dom e tillverkade så ... jag vill höra deras åsikt! :) Corv1-micke!! Var e du? :lol:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

[quote="frisk"]E det inte H-stakar av nått slag? Dom ser inte orginal ut tycker jag. [quote]

Det där är väl I stakar, och dom e snarlika mina org stakar.. förrutom att mina stakar är rödaktiga till färgen..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

:lol: :lol:


Bäst jag kniper igen nu......
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tror inte att det är matching number.
Är orginalstakaran mörkare i färgen?
Är det någon som har en bild på orginalstakar så jag kan jämföra?
Anledningen till att jag frågar är att jag är osäker på om man kan ladda på +400 hk på den här uppsättningen.
För jag vill ju inte göra en "Frisk" :wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Tack! :wink:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det är ingen Corvette motor Gbak...men vad gör det??
Tyvärr är inte allt som säljs på I-net det som det utlovas,,,som så mkt annat som bara dimper ner från USA.

Blocket 2-bultat

veven ser jag inte riktigt om den är gjuten eller smidd- vill se en bild som visar gjutskarven tydligare. Ta en bild rakt upifrån(om du ej vridit veven sen första bilden togs).

Stakarna är orginal dock renoverade en vända då de är blästrade men tyvärr är det inga riktiga vevstaksbult i (kan vara en bra tanke att byta till det när Du ändå har öppnat maskin).
Däremot ser det ut som stakarna är viktjusterade.

men det ser rent och fint ut och bilen går väl bra så det är bara hoppas Du får dit tråget tätt igen och ut och ha kul.

Det är väl ingen som vill göra "en frisk"?

mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

vet inte vad jag tänkte...eller såg?? Men det syns ju tydligt att det inte e en H-stake!!.... dilerium? Får skylla på febern....


Men ni behöver ju inte va så taskiga mot mig... jag har faktiskt bihålsinflammation... det e synd om mig :(


:lol:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Dags att byta namn??
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

2QIK4U skrev:Det är väl ingen som vill göra "en frisk"?
Totalras :wink:
2QIK4U skrev:Dags att byta namn??
HAHA
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

När vi nu "gissar" så ta en titt å säg vad dehär kommer ifrån då :lol:

Bild
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Jag tror att det är från en av Arla's mjölkmaskiner. :D

Bästa Corvettehälsningar


Svemp@
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Den mittersta stora klumpen är väl ett ankare va? :lol:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

2QIK4U:
Hur ser du att det inte är en Corvette motor?
Säljaren påstod att den kom från en -66 Corvette :(
Tyvärr så har jag redan monterat tillbaka tråget och styrningen också så det blir inga fler bilder däremot kan jag ta en delförstoring oskalad så kanske det framgår. Jag tycker vevaxeln ser ut att vara gjuten!

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Alla Corvetter har 4-bultat block....
Veven på bilden har en bred "gjutskarv" (1-2 cm) den är smidd.
det kan ha blitt ett haveri och de har då bytt blocket mot ett tvåbultat.
Windage trayen har Du i vart fall.
mvh R
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

om jag inte minns fel är väl l 48 motorn 2 bultad??
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tur att jag inte betalade så mycket för Corvetten då. Man får väl räkna med att bli "lite lurad" vid de flesta bilaffärer.
Säljarna håller inne med lite info, även om jag hade vetat att det "bara" var ett 2-bults block, så skulle jag köpt bilen.
Ännu så länge är nog det här det enda som inte stämmer med vad säljaren utlovat.

Men det gör inget, jag är glad ändå!!
Det kunde varit värre, ett par skruvar som fattas är inte hela världen. Det finns folk som bara gör skruvar hela dagarna..... :D

Sitter windage trayen bara på Corvetter? Jag antar att den är till för att hålla oljan på plats eller??
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

L83 och tidiga L98 är 2 bultade. Är nästan hundra på att även senare L98 är det oxå förutom Callaway som bonkade splayed caps på sina block.

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det stämmer nog...dessutom var en del riktigt tidiga vettes oxå 2 bultade,,,,,tar tillbaks lite av de jag skrev ovan.Lite väl snabb ibland...*skäms*
mvh R
Skriv svar