Orange kabel mellan kupe och automatlåda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
69
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 108
Blev medlem: tor nov 13, 2003 14:48
Ort: Linköping
Kontakt:

Orange kabel mellan kupe och automatlåda

Inlägg av 69 »

I mitt sökande efter avklippta kablar har jag nu kommit till en orange rackare. Den hänger (avklippt) ovanför pedalerna och går ut genom torpedväggen in i motorutrymmet. Sen går den under bilen, jäms med varvräknarvajern (antar att det är den vajern) och in i sidan nertill på automatlådan (TH-400).
Jag vet inte riktigt vad kabeln är till för och vart den skall gå, någon som vet?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

E det till kickdownen?
69
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 108
Blev medlem: tor nov 13, 2003 14:48
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 69 »

Bra fråga...såg en liknande fråga på internet:
http://www.yesterdaystruck.com/trforum/ ... /1154.html
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

då e det kickdownen mao!!! (?)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Det är kickdownwiren lita på det !

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Ja det va ju det jag sa!!..... undra hur många inlägg jag e uppe i nu?








Här har ni en som vet vad spama e för nåt :lol:
69
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 108
Blev medlem: tor nov 13, 2003 14:48
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 69 »

Lugn frisk, du e bara uppe i 3, jag kan nog få ur dig några till :)
Men om den inte är ansluten borde väl inte kickdownen funka klockrent?
Fast jag kanske har råkat dra ur kabeln från var den nu satt när jag pillat med inredningen...Skall den sitta fast nånstans vid gaspedalen eller? Jag antar att det sitter en kickdown-brytare där, får kolla på det imorrn. Tack för hjälpen.
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Jomenvisst är det till kicken, och nog borde du väl ha märkt om den funkade eller inte. Har den inte gjort det och den plötsligt fungerar så lär det bli en ny julafton för dig........ :)

Har själv sökt efter den den rackarns brytaren tidigare och den sitter LÅNGT upp under instrumentpanelen, gå en yoga alternativt stretch kurs först innan du börjar leta......även kulmagen ska bort :)

Följ gaspedalens ställ så långt upp du kan så finner du snart den lille fan!
På min egen hade släpkontakterna inuti ärjat och med det no signal till solenoiden i lådan. Lagom när det var avklarat så la solenoiden av istället........är nu åtgärdat och senast i höstas gick det som ett skott, men det var då!
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Är det bara att dra +12V till ena änden på kickdown switchen och sedan via switchen gå direkt till flatstift kontakten på vänster sida av automatlådan? Eller skall ledaren någon annanstans också?
Jag har ingen switch alls :(
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
69
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 108
Blev medlem: tor nov 13, 2003 14:48
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 69 »

Något försenat svar men bättre sent än aldrig...
Har vart ute i garaget och fotograferat lite. Aningens svårt att få till bra bilder men jag tror att de här duger:

Bild

Bild

Bild

Jag kan inte se tillstymmelse till switch för kickdownen, borde den inte sitta där? Man skulle kunna gissa på att den ska sitta på det rostiga staget...
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Där var det rejält tomt.........bara att inhandla en ny då och ha dubbelt så kul i sommar :D
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Lika tomt hos mig med.
Nu är vi två som är utan kickdown switch!
Jag börjar också förstå varför jag tyckte motorn var slö när jag provkörde den för några månader sedan!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

lol Min kickdown har ju inte heller fungerat. Kanske e det tomt där på min också!? :roll:
69
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 108
Blev medlem: tor nov 13, 2003 14:48
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 69 »

Men min kickdown funkar! Kan nån förklara det?
Kan lådan själv sköta kickdown-funktionen beroende på nåt tryck i lådan lr nåt?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

njae nu pratar vi nog om olika saker. Kickdownen växlar ner när du vill gasa på , fullgas, så om du ligger på 3ans växel i 90km/h och ska köra om den där porschen så stampar du gasen i botten och då växlar den ner till 2an. Växellådan växlar också ner men då om du ligger på för låga varv. hmm.. hajjar du?? om du inte har kickdown och kör i 50 på 3ansväxel och gasar på så växlar den ner till 2an. men då för att du har för låga varv.... äsch... nån annan får förklara hehe
69
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 108
Blev medlem: tor nov 13, 2003 14:48
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 69 »

Jag må va dum som tåget men jag vet va en kickdown e :)
Och hade inte den funkat så hade jag blivit duktigt hånad av polarna i somras...men nu börjar jag bli osäker...aja, får bli det första jag testar när jag tar ut den om nån vecka (om nu snöhelvetet kan försvinna nån gång) :)
Får köpa en switch på summit eller ta en från skroten, verkar handla om några futtiga hundralappar.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Din bil ser riktigt snygg ut! Har du fler bilder??
69
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 108
Blev medlem: tor nov 13, 2003 14:48
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 69 »

Nämen tackar.
Jag anser att den är i "bra bruksskick". Är väl dags att lacka om den om nåt år. Skönt att den är lite småskabbig eftersom man inte behöver bry sig så mkt då :)
Inredningen har snyggats till i vinter.
Bilderna i länken är från dagen jag köpte den, ska fixa lite klokare bilder i vår.
http://corvette.servebeer.com/us_cars/c ... e_1969_01/
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Lådan styrs av två saker, dels vacum som kommer från förgasaren och sedan även elektriskt (gällerTH400, 350 lådan kickar med wire). Din och min låda växlar således med vacum, som i sin tur styrs av modulatorn som du hittar på höger sida av lådan, där går även vacumslangen in. Om den bara växlas/kickas via vacumet så drar den inte så långt på varje växel och känns slö. Den elektriska kicken däremot som slår till på fullgas via switchen (som du tycks sakna) som i sin tur skickar en elektrisk signal till solenoiden inuti lådan tvingar den att "hålla ut ett tag till".
På min egen bil så växlade den upp från 2 till 3 redan vid 80 km, med fungerande kickdown och fullgas växlar den vid ca 120, det blr en dj.... skillnad! Fixa det där nu så kommer du få en kick......
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
Jochen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 15, 2005 18:14
Kontakt:

Inlägg av Jochen »

Den dära kabeln matar 12 volt till lite allt möjligt. På -75 så funkar t.ex inte kickdown om man inte har säkerhetsbältet påkopplat... Nåja, det var i alla fall så det var tänkt från början.

Men, den matar också på min bil (l-82) en lucka som sitter i huven och släpper in mera luft när man plattar.
-75 L82 i bitar
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Jochen skrev:Den dära kabeln matar 12 volt till lite allt möjligt. På -75 så funkar t.ex inte kickdown om man inte har säkerhetsbältet påkopplat... Nåja, det var i alla fall så det var tänkt från början.

Men, den matar också på min bil (l-82) en lucka som sitter i huven och släpper in mera luft när man plattar.
Ahhha

Då är det nog dax att titta på den har länge varit fundersam på kickdown funktionen känns lite lynnig.

Men eftersom mina bälten är bytta så är det nog fel kopplat efteråt :?

Tack för tipset

Mvh
MrV8
Skriv svar