Orange kabel mellan kupe och automatlåda
Orange kabel mellan kupe och automatlåda
I mitt sökande efter avklippta kablar har jag nu kommit till en orange rackare. Den hänger (avklippt) ovanför pedalerna och går ut genom torpedväggen in i motorutrymmet. Sen går den under bilen, jäms med varvräknarvajern (antar att det är den vajern) och in i sidan nertill på automatlådan (TH-400).
Jag vet inte riktigt vad kabeln är till för och vart den skall gå, någon som vet?
Jag vet inte riktigt vad kabeln är till för och vart den skall gå, någon som vet?
Bra fråga...såg en liknande fråga på internet:
http://www.yesterdaystruck.com/trforum/ ... /1154.html
http://www.yesterdaystruck.com/trforum/ ... /1154.html
Lugn frisk, du e bara uppe i 3, jag kan nog få ur dig några till :)
Men om den inte är ansluten borde väl inte kickdownen funka klockrent?
Fast jag kanske har råkat dra ur kabeln från var den nu satt när jag pillat med inredningen...Skall den sitta fast nånstans vid gaspedalen eller? Jag antar att det sitter en kickdown-brytare där, får kolla på det imorrn. Tack för hjälpen.
Men om den inte är ansluten borde väl inte kickdownen funka klockrent?
Fast jag kanske har råkat dra ur kabeln från var den nu satt när jag pillat med inredningen...Skall den sitta fast nånstans vid gaspedalen eller? Jag antar att det sitter en kickdown-brytare där, får kolla på det imorrn. Tack för hjälpen.
Jomenvisst är det till kicken, och nog borde du väl ha märkt om den funkade eller inte. Har den inte gjort det och den plötsligt fungerar så lär det bli en ny julafton för dig........
Har själv sökt efter den den rackarns brytaren tidigare och den sitter LÅNGT upp under instrumentpanelen, gå en yoga alternativt stretch kurs först innan du börjar leta......även kulmagen ska bort
Följ gaspedalens ställ så långt upp du kan så finner du snart den lille fan!
På min egen hade släpkontakterna inuti ärjat och med det no signal till solenoiden i lådan. Lagom när det var avklarat så la solenoiden av istället........är nu åtgärdat och senast i höstas gick det som ett skott, men det var då!

Har själv sökt efter den den rackarns brytaren tidigare och den sitter LÅNGT upp under instrumentpanelen, gå en yoga alternativt stretch kurs först innan du börjar leta......även kulmagen ska bort

Följ gaspedalens ställ så långt upp du kan så finner du snart den lille fan!
På min egen hade släpkontakterna inuti ärjat och med det no signal till solenoiden i lådan. Lagom när det var avklarat så la solenoiden av istället........är nu åtgärdat och senast i höstas gick det som ett skott, men det var då!
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Är det bara att dra +12V till ena änden på kickdown switchen och sedan via switchen gå direkt till flatstift kontakten på vänster sida av automatlådan? Eller skall ledaren någon annanstans också?
Jag har ingen switch alls
Jag har ingen switch alls

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
Något försenat svar men bättre sent än aldrig...
Har vart ute i garaget och fotograferat lite. Aningens svårt att få till bra bilder men jag tror att de här duger:
Jag kan inte se tillstymmelse till switch för kickdownen, borde den inte sitta där? Man skulle kunna gissa på att den ska sitta på det rostiga staget...
Har vart ute i garaget och fotograferat lite. Aningens svårt att få till bra bilder men jag tror att de här duger:

Jag kan inte se tillstymmelse till switch för kickdownen, borde den inte sitta där? Man skulle kunna gissa på att den ska sitta på det rostiga staget...
Lika tomt hos mig med.
Nu är vi två som är utan kickdown switch!
Jag börjar också förstå varför jag tyckte motorn var slö när jag provkörde den för några månader sedan!
Nu är vi två som är utan kickdown switch!
Jag börjar också förstå varför jag tyckte motorn var slö när jag provkörde den för några månader sedan!
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
njae nu pratar vi nog om olika saker. Kickdownen växlar ner när du vill gasa på , fullgas, så om du ligger på 3ans växel i 90km/h och ska köra om den där porschen så stampar du gasen i botten och då växlar den ner till 2an. Växellådan växlar också ner men då om du ligger på för låga varv. hmm.. hajjar du?? om du inte har kickdown och kör i 50 på 3ansväxel och gasar på så växlar den ner till 2an. men då för att du har för låga varv.... äsch... nån annan får förklara hehe
Jag må va dum som tåget men jag vet va en kickdown e :)
Och hade inte den funkat så hade jag blivit duktigt hånad av polarna i somras...men nu börjar jag bli osäker...aja, får bli det första jag testar när jag tar ut den om nån vecka (om nu snöhelvetet kan försvinna nån gång) :)
Får köpa en switch på summit eller ta en från skroten, verkar handla om några futtiga hundralappar.
Och hade inte den funkat så hade jag blivit duktigt hånad av polarna i somras...men nu börjar jag bli osäker...aja, får bli det första jag testar när jag tar ut den om nån vecka (om nu snöhelvetet kan försvinna nån gång) :)
Får köpa en switch på summit eller ta en från skroten, verkar handla om några futtiga hundralappar.
Nämen tackar.
Jag anser att den är i "bra bruksskick". Är väl dags att lacka om den om nåt år. Skönt att den är lite småskabbig eftersom man inte behöver bry sig så mkt då :)
Inredningen har snyggats till i vinter.
Bilderna i länken är från dagen jag köpte den, ska fixa lite klokare bilder i vår.
http://corvette.servebeer.com/us_cars/c ... e_1969_01/
Jag anser att den är i "bra bruksskick". Är väl dags att lacka om den om nåt år. Skönt att den är lite småskabbig eftersom man inte behöver bry sig så mkt då :)
Inredningen har snyggats till i vinter.
Bilderna i länken är från dagen jag köpte den, ska fixa lite klokare bilder i vår.
http://corvette.servebeer.com/us_cars/c ... e_1969_01/
Lådan styrs av två saker, dels vacum som kommer från förgasaren och sedan även elektriskt (gällerTH400, 350 lådan kickar med wire). Din och min låda växlar således med vacum, som i sin tur styrs av modulatorn som du hittar på höger sida av lådan, där går även vacumslangen in. Om den bara växlas/kickas via vacumet så drar den inte så långt på varje växel och känns slö. Den elektriska kicken däremot som slår till på fullgas via switchen (som du tycks sakna) som i sin tur skickar en elektrisk signal till solenoiden inuti lådan tvingar den att "hålla ut ett tag till".
På min egen bil så växlade den upp från 2 till 3 redan vid 80 km, med fungerande kickdown och fullgas växlar den vid ca 120, det blr en dj.... skillnad! Fixa det där nu så kommer du få en kick......
På min egen bil så växlade den upp från 2 till 3 redan vid 80 km, med fungerande kickdown och fullgas växlar den vid ca 120, det blr en dj.... skillnad! Fixa det där nu så kommer du få en kick......
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Den dära kabeln matar 12 volt till lite allt möjligt. På -75 så funkar t.ex inte kickdown om man inte har säkerhetsbältet påkopplat... Nåja, det var i alla fall så det var tänkt från början.
Men, den matar också på min bil (l-82) en lucka som sitter i huven och släpper in mera luft när man plattar.
Men, den matar också på min bil (l-82) en lucka som sitter i huven och släpper in mera luft när man plattar.
-75 L82 i bitar
AhhhaJochen skrev:Den dära kabeln matar 12 volt till lite allt möjligt. På -75 så funkar t.ex inte kickdown om man inte har säkerhetsbältet påkopplat... Nåja, det var i alla fall så det var tänkt från början.
Då är det nog dax att titta på den har länge varit fundersam på kickdown funktionen känns lite lynnig.
Men eftersom mina bälten är bytta så är det nog fel kopplat efteråt

Tack för tipset
Mvh
MrV8