Färg för att måla direkt på rostiga detaljer?

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Färg för att måla direkt på rostiga detaljer?

Inlägg av gbak » lör jan 29, 2005 0:52

Lite här och där, bl.a bakom instrumentpanelen sitter obehandlade stålförstärkningar som har ytrost. Dessa går inte att ta bort mer än om man skruvar isär hela bilen. Om jag plockade ner bilen i småbitar skulle jag blästra av dessa detaljer. Men nu tänker jag inte göra det.
Är det någon som testat nån primer/grundfärg man kan lägga direkt på rosten? Det skall sitta kvar också! Och som förenar sig med rosten så att man sedan kan måla över så att det ser lite trevligare ut och håller rosten stången i några år till.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson » lör jan 29, 2005 1:15

Por-15 är prisad av massor av användare i USA, dom kör den på hela ramen och i stort sett alla delar dom kommer över.
Jag var helt övertygad om att jag skulle använda den till min framvagn, speciellt nu när det hade kommit en svensk återförsäljare...
Men det kostar mycket och kräver helst iallafall ett av specialmedlen för förbehandlingen... Men kommer sedan att förena sig med ytrostiga ytor och skydda ordentligt!
För min framvagn har jag nu kört på andra färger och gjort ett mer noggrant underarbete, men por-15 kan nog vara bra för dig som har mindre delar att måla!

www.por15.se tror jag det var, dom är bra på att svara på mail!

Användarvisningsbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk » lör jan 29, 2005 9:18

Jag skulle använt bogfärg!! men hur man får tag på det vet jag ej. Men ring till nått varv så hjälper dom dig säkert. Som jag har berättat tidigare så har jag en"vän" (en jag gjort lite affärer med) som hade nån gammal sån "bogfärg" som han målade rätt på rost utan att ta bort nått, men den färgen han hade va sedan länge total-förbjuden, men ruskigt effektiv. Även om dagens färger inte e riktigt lika bra och giftiga så borde dom vara bäst på marknaden, eller!?

Användarvisningsbild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

färg

Inlägg av Ingo » lör jan 29, 2005 11:02

Ska vi vara riktigt ärliga så är blymönja det absolut bästa.Men den är förbjuden men går väl att blanda själv om man fårt tag på ingredienserna.Men rengör så gott det går och spraya(spruta?)på en vanlig rostskyddsprimer,och lägg en täckfärg på den så stannar rosten upp. Det är som med olja,huvudsaken är att man använder någonting,dyrt kan vara bättre men bara nyanser.Är man fortfarande orolig och delarna sitter dolt kan man spruta på typ tunn tectyl el dyl.

Användarvisningsbild
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow » lör jan 29, 2005 15:08

Vanlig hederlig hammarlack funkar fint - den är ju inte snygg så man lär ju bara använda den på delar som inte är synliga.

Brorsan lackade hela bagageutrymmet på sin Chevelle med hammarlack
resultatet blev helbra - och det går utmärkt att måla med pensel
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow

Användarvisningsbild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Hammarlack

Inlägg av Ingo » lör jan 29, 2005 17:55

Jo hammarlack är väl det smidigaste,och så blir det klart på en gång.

Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter » lör jan 29, 2005 18:41

Annars e jag en stark förespråkare av Kallgalv som grundfärg. :wink:
Kasta inte bäver i trähus.

Användarvisningsbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak » lör jan 29, 2005 20:20

Hammarlack är då iallafall billigare än Por-15, och för mitt ändamål fullt tillräckligt. Dessutom är den lätt att pensla på. Att spraya inne i kupen tilltalar mig inte, det har förra ägaren redan gjort....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

Användarvisningsbild
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Hammarlack

Inlägg av Terner » sön jan 30, 2005 12:59

Ingo skrev:Jo hammarlack är väl det smidigaste,och så blir det klart på en gång.
Visst hammarlacken är jättebra använder den gärna under skärmar och så för den har en elastisk yta som tål grussprut bra !

En sak bara !!!

Den innehåller silikon så ni kan aldrig lacka över den med annan färg och få ett bra resultat. Så om det är detaljer ni senare vill lacka t ex med originalkulören så kan ni glömma det.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)

Användarvisningsbild
ghostvette
Rookie
Rookie
Kontakt:

hammarlack

Inlägg av ghostvette » sön jan 30, 2005 23:39

Hammarlacken innehåller silicon därför reagerar den på andra färger mm.
Den krackelerade färgen behöver ca 5-6 veckor på sig att härda,därefter kan man slipa/rugga ytan för att sen lägga på en annan färg.
* * * Stingray 1971 * * *

Användarvisningsbild
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Joakim » mån jan 31, 2005 11:42

Hej!!

Ja har kört med en Alcro färg som heter Protect ROSTSTOPPER det är en "hederlig" röd rostskyddsfärg som är mycket bra att måla med, den verkar också funka riktigt bra, det står att den går att måla "direkt" på rosten dvs på det som sitter kvar då man har tagit det värsta flagorna gissar jag. Sedan kan man med mycket gott resultat måla med Alcros (protect) Mekanlack, målar man med deras svarta så blir det riktigt blankt och snyggt (om man gillar svart) men man får måla 2 gånger för att den ska täcka på den röda grundfärgen.
Jag har tidigare (15 år sedan) målat stagen till bakvagnen på min Marcos GT med detta och det är lika fint idag, men den körs ju i och för sig mkt sparsammt och bara sommartid. Nu målar jag med detta på Corvetten på ramen där man kommer åt och det blir snyggt. Man kan dock se penseldragen från grundfägen då den blir ganska tjock, men bägge färgerna lämpar sig utmärkt för att spädas och sprutas på om man vill ha det slätt och jämt. Efter 2 lager med Mekanlacken så blir det dock hyffsat slätt och jämt. Ja just det bägge dessa torkar också hyggligt fort.

Jag gillar också Hammarlack men har sett att det kommer tillbarka lite rost (dock inte så mycket) på ett par bärarmar som var i det närmsta blästrade före målning. Dessa sitter också på en sommar bil och de är väl ca 6-7 år sedan de målades.

Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72

Mr_Sundin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Mr_Sundin » tis feb 08, 2005 19:17

Testa Hamerit. Har använt det lite på olika traktor delar dessa har ej rostat på 3 år

Användarvisningsbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk » tis feb 08, 2005 19:59

Hamerit e väl samma som hammarlack? :roll:

Användarvisningsbild
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow » tis feb 08, 2005 22:03

Japp :!: 8)
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow

Användarvisningsbild
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 » ons feb 09, 2005 22:59

Såg att dom börjat sälja POR15 i sverige ska ju enligt utsago va väldans bra att måla på rost här är deras hemsida: http://www.por15.se/

Användarvisningsbild
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner » tor mar 03, 2005 22:42

Har hittat en ny variant nu som verkar lovande. Den finns i olika kulörer ! och kostar skjortan så klart. Fördelen med den är att den ger blank yta och är dessutom övermålningsbar.
Än så länge har jag bara en tysk burk blanksvart "Oleum Antirust" men vet Ferm säljer den i Sverige.

Såg en garagekompis som målat en "Woodie" (Ni vet engelsk stationsvagn med träinslag) med den i golv och motorrum.

Mycket imponerande så ser fram emot att testa den. Återkommer med rapport :D

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)

Användarvisningsbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk » tor mar 03, 2005 23:10

Men du har ju ingen rost!!! :roll:
Jag tog ju tillbaka headersena idag :lol:
Mycket imponerad över din corvette Terner!! Blev lite avundsjuk så det va ju tur att visstelsen blev kort hehe jag hade nog dregglat ner bilen, om inte hunden hade gjort det! :D

Användarvisningsbild
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner » tor mar 03, 2005 23:25

Men åhh Frisk såg du inte vad som stod på platsen bakom hehe?

Går nog några liter där eller hur för att få en bra yta på golvet och motorrummet.

/Terner

Användarvisningsbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk » fre mar 04, 2005 0:13

Jasså du menar den bruna mustangen!! :lol:

Användarvisningsbild
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner » fre mar 04, 2005 7:41

Jo hehe :D

Skriv svar