Th400 - trassel
Th400 - trassel
I bilen min sitter Th400-truck (6-bultad converter samt bultad yoke istället för yoke med splines). Problemet är att när man lägger i "3" så växlar den bara mellan 2:an och 3:an, tilläggas bör att vaccumet var dåligt i bilen. Nu när bilen är isärplockad så visar det sig att kick-downkablaget var felkopplat. Kan det bero på de beskrivda felen eller är det ngt annat mekaniskt fel i själva låda? OBS att om man lade växelväljaren i "1" så fungerade 1:an.
Tacksam för svar
/Jochen
Tacksam för svar
/Jochen
-75 L82 i bitar
Hej JochenJochen skrev:Tjena. Är klar med renoveringen av elsystemet, och det verkar nu som att kickdownen fungerar (ett klick hörs från lådan). Men återigen, ska bilen verkligen starta på 2:an?
Låter konstigt om den skulle börja på 2:an min börjar på 1:an har en 75:a men th400 orginallådan. min börjar på 1:an och växlar sen vidare vid 2500-3000rpm i normal körning när jag gasar på hårt växlar den lätt ner och drar sen hela vägen och vill fortsätta in på rött så jag får släppa lite så den växlar och sen fullt igen. växlar rätt lätt ner vid normalkörning också.
Ända bil jag kommit i kontakt med är en Cheva 1990 454ss med th400 som gjorde precis så som du sa börja på 2:an. En arbetskamrat som hade men han sa att han ställt om den med flit så den skulle göra så för att spara bensin.
Kanske någon som gjort det på din? Har du provat och skruva på ställ skruven?
Varför hade du dåligt vacum föresten?
Men hans 454ss växla hur tidigt som helst till nästa växel också man han knappt börja köra förens 3:an låg i, och gasa du vägra den läga i 2:an och växla relativt tidigt ändå.
Mvh
MrV8
Hmmm
Jag har inte pillrat själv på det här själv (har slupit) men jag har hört.
på höger sida på automaten finns en klocka som sticker utt med en vacum slang ifån och om jag har för mig rätt så på th400 går vacum slangen ut på sidan av klockan.
Så i mitten på den utstickande klockan finns en skruv som du kan skruva på. Den har jag hört att man kan skruva på och då få den att växla upp senare eller tidigare.
Och om slangen sitter i mitten så drar man bort slangen och sticker in en skruv mejsel och skruvar.
Vi får hoppas att det är så enkelt, sägs vara det ? prova att skruva bara lite i taget och se om den ändrar sig.
Annars har Hansen ett kitt för att kunna ändra växlingspunkten som kallas för "Kalibreringskit för Governor" art nr: BOM 20248 pris 622kr
Lycka till! meddela hur det går.
Mvh
MrV8
Jag har inte pillrat själv på det här själv (har slupit) men jag har hört.
på höger sida på automaten finns en klocka som sticker utt med en vacum slang ifån och om jag har för mig rätt så på th400 går vacum slangen ut på sidan av klockan.
Så i mitten på den utstickande klockan finns en skruv som du kan skruva på. Den har jag hört att man kan skruva på och då få den att växla upp senare eller tidigare.
Och om slangen sitter i mitten så drar man bort slangen och sticker in en skruv mejsel och skruvar.
Vi får hoppas att det är så enkelt, sägs vara det ? prova att skruva bara lite i taget och se om den ändrar sig.
Annars har Hansen ett kitt för att kunna ändra växlingspunkten som kallas för "Kalibreringskit för Governor" art nr: BOM 20248 pris 622kr
Lycka till! meddela hur det går.
Mvh
MrV8
Svårt att tänka mig,,,pysslar inte med sånt,,,,kan ifs vart som åskådare...hmmm*försöker minnas*...förresten,,,en gång var jag och hämtade min dotter hos en kompis,,,,på vägen hem hamnade vi i nåt slags upplopp(trodde vi) var det kanske det du såg??...*s*
Vems film var det??ser man nåt bra? vilken sekvens?
mvh R
Vems film var det??ser man nåt bra? vilken sekvens?
mvh R
Jag kommer inte ihåg var jag laddade hem filmen men det var 2004 års Birka Cup...men några bilder finns på:
http://www.site4race.com/albums/birkacu ... .sized.jpg
Hittade en annan länk till samma video (tror det är samma)
Gå in på www.speedlife.se klicka på filmer i överkant.....ganska långt ner så finn en film som heter Birka Cup 2 2004 ca 50 MEG och 4,50 min.
Krille N
Gå in på www.speedlife.se klicka på filmer i överkant.....ganska långt ner så finn en film som heter Birka Cup 2 2004 ca 50 MEG och 4,50 min.
Krille N
nja,,, den där gamla skorven....en gång i tiden gick den 9.41...men har bytt motor nu för att få bättre bränsleförbrukning etc,,,,numer bara en 500 hk med 4 webrar.....har en till likadan,,,som gör...eh,,,gjorde 8.06 för några år sen,,,om vi orkar gräva fram den ur gömmorna blir det nog en /:a nu efter lite modifikationer,,,den senaste vi har för at sladda runt och leka med har vi inget tidkort....men om du kollar på vår hemsida har du lite mer bilder på dem....i princip alla bilar på hemsidan(utom den kompressormatade vetten) är mina....annrs kan du kika lite på en gammal hemsida vi la ut för några år sen då jag fick för mig att sälja av några bilar.. http://www.hoffmanracing.rules.itKrilleN skrev:Så det är din bil då?...den är verkligen fet.......vad sitter det för motor iden?......några tider?
men tack för ditt omdömme/utlåtande....*känner mig smickrad*
mvh R
Senast redigerad av 2QIK4U den tor jan 20, 2005 19:19, redigerad totalt 1 gånger.
annars är det denna som känns roligast just nu....:
http://www.speedpro.se/diverse.html
Det är min orginalvette där man görvad man kan för att bevara för eftervärlden hur en org. vette ser ut och beter sig...*s*
mvh R
http://www.speedpro.se/diverse.html
Det är min orginalvette där man görvad man kan för att bevara för eftervärlden hur en org. vette ser ut och beter sig...*s*
mvh R
Originalvette????den ser ju ut ha ha lite fler hästar än en original....???
Appropå att bevara corvetter....laddade hem ett avsnitt av "Monster Garage" där de byggde en "Mudd Bugger" av en corvette -73 med Bigblock.....den blev fyrhjulsdriven och riktigt stora däck för att köra i leran med........Det borde vara lag på att man inte får bygga om bilarna så mycket
Appropå att bevara corvetter....laddade hem ett avsnitt av "Monster Garage" där de byggde en "Mudd Bugger" av en corvette -73 med Bigblock.....den blev fyrhjulsdriven och riktigt stora däck för att köra i leran med........Det borde vara lag på att man inte får bygga om bilarna så mycket

Nu tar du allt i...det fanns många Corvetter som hade mer än en smoggad 502 i sig från fabrik,,,om man sen jobbar lite med chassiet kan vad som helst hända,,,
lag och lag..jag har själv vart inne på att sätta en vettekaross eller Porshe 928 på ett blazer eller valp chassie,,,,tar man nåt som nån skrotat och det inte är någon speciell kaross man behöver vårda för eftervärlden så är det lugnt....
som bilen på bilden,,,den var jag tvungen att bygga upp från en tom sittbrunn för ingen kompis ville ha den gratis ens,,,,så då gjorde jag en cab av den....*s*
mvh R
lag och lag..jag har själv vart inne på att sätta en vettekaross eller Porshe 928 på ett blazer eller valp chassie,,,,tar man nåt som nån skrotat och det inte är någon speciell kaross man behöver vårda för eftervärlden så är det lugnt....
som bilen på bilden,,,den var jag tvungen att bygga upp från en tom sittbrunn för ingen kompis ville ha den gratis ens,,,,så då gjorde jag en cab av den....*s*
mvh R
Tack för alla svar!
Har inte pillat på regulatorn, kan va en god ide kanske! Vad gäller vacumet så var det sjukt fladdrigt pga en rutten topp (styrningarna vara så slut så att ventilerna glappade). Men som sagt, hade förstått om den växlade tidigt men tyckte att det verkade konstigt att den började på 2:an. Återstår att se hur det funkar när motorn är ihop och nerpulad i plast-pulkan.
Tack för mig!
Har inte pillat på regulatorn, kan va en god ide kanske! Vad gäller vacumet så var det sjukt fladdrigt pga en rutten topp (styrningarna vara så slut så att ventilerna glappade). Men som sagt, hade förstått om den växlade tidigt men tyckte att det verkade konstigt att den började på 2:an. Återstår att se hur det funkar när motorn är ihop och nerpulad i plast-pulkan.
Tack för mig!
-75 L82 i bitar
Vad blir det för toppar nu?? *ler*
Finns ju mycket kul att köpa *ler*
Men att vacumet skulle bli så konstigt på grund av dålig styrning *hmmm*
Har du mätt vacumet? brukar kännas i bromsen också om det är riktigt dåligt.
Ja hoppas det ordnar sig i alla fall det är ju snart dags för
säsongen *ler*
Mvh
MrV8
Finns ju mycket kul att köpa *ler*
Men att vacumet skulle bli så konstigt på grund av dålig styrning *hmmm*
Har du mätt vacumet? brukar kännas i bromsen också om det är riktigt dåligt.
Ja hoppas det ordnar sig i alla fall det är ju snart dags för
säsongen *ler*
Mvh
MrV8