C4 chip tuning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

C4 chip tuning

Inlägg av Corv1-Micke »

Ojoj, ingen som skrivit något i C4 forumet på snart 2 månader. Det får vi ändra på!!

Jag är nyfiken på om här är någon på forumet som hållit på med att läsa/ändra och bränna chip till C4;ans original ECM?
Själv tänker jag nu ta tag i denna utmaning då jag skall byta till större spridare på min TPI-motor. Har införskaffat mig utrustning för att läsa chip, mjukvara för att läsa/ändra/spara parametrar, samt bränna nya chip. Kommer även kunna logga parametrar från motorn genom OBD1-uttaget i bilen när motorn körs.

Min motor är just nu isärtagen för lite översyn, men jag har börjat med steg 1 att läsa några olika chip jag har tillgång till och nu kunna titta på alla dess parametrar i datorn.
Till min hjälp kommer jag hänga på ett amerikanskt forum för att där förhoppningsvis få tips och råd, men det hade varit intressant och veta om det finns erfarenhet här på detta forum och/eller det är någon mer som är intresserad av att ändra sin motorprogrammering till sin C4 med denna minst sagt bökiga och omoderna plattform...

/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: C4 chip tuning

Inlägg av gta324 »

har hållt på med Tuna/ modifiera GMs 80-tals ECM sedan -02....

lekt med bla..
32
32B
6E
8d
$58
$59
$60
DA2
DA3
61
1F
EBl
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: C4 chip tuning

Inlägg av Corv1-Micke »

Ok, inte dåligt! Kan inte vara många i Sverige som har den erfarenheten...! :shock:
Om jag gjort rätt så kör jag med 8D till min 91a.

Jag har läst ut både original chip och det chip som nu sitter i till min 434-kubikare.
Undrar lite om du (eller någon annan) vet om ECM har några begränsningar i vissa tabeller? Alltså om det finns ett min/max spann som ECM kan läsa eller tillgodo se sig...

Tänker på T.ex spridarstorlek. Värdet i 8D heter ju "scalar: injector flow rate", där original är angett 22,08 #/Hr och till min större motor 25,46. I motorn satt 32lb spridare... Varför var inte det angett i chippet tro..?
Nu skall jag byta till för denna motorn mer riktiga 42lb spridare. Vad händer om jag anger 42,00 i ett nytt chip, kommer det påverka ECM?
(Har kört med 32lb @ 50psi. Ska nu byta till 42lb och köra med mer standard 43,5psi tänker jag mig.)

Jag delar gärna med mig av bin-filer om någon är intresserad av att komma med idéer och kloka råd!
Ett annat exempel är "scalar: cylinder volume" som i både original chip som i mitt nuvarande är satt till 713cc/cyl. Påverkar inte detta värde ECM alls?
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: C4 chip tuning

Inlägg av gta324 »

Mest blivit 6E, 8D och $59... För några år sedan va det mycket 8D och på senare år mest 6E. $59 är i min egna bil :)
Känner nu att man glömmer snabbt när man ej är så aktiv.......

Det finns begränsningar i de olika tabellerna - Ja

Spridar storlek: du får fråga han som gjort ditt chip varför det är gjort så. Ändrar du till 42 kommer ECM minska BPW. den kommer gå magrare.

* Vissa tabeller är baserade på injector size och andra på BPW. Dvs byter du till dubbelt så stora spridare behöver du minska dessa (BPW baserade) till hälften som utgångspunkt.
* Där finns "min BPW" vilket kan behöva sänkas när man sätter i större spridare för att få en bra tomgång.
* Där ligger en dold "Max BPW" vilket gör att hur mycket du än ändrar så kommer du inte få mer bensin, denna ligger på olika ställen beroende på vilket chip man kikar i. Fel eller tankevurpa från GM? oavsett inget problem på orginalbilar....
* Cyl volume används för att beräkna luftmängden och därmed bränslemängd till motor så den är väsentlig. Ändra den och den kommer få mer eller mindre bensin.
*Där finns även hårdkodat idle speed på max 800 rpm man kan vilja plocka bort på trimmade motorer.

För att beräkna BPW används en mängd parametrar och det finns flera sätt att få till mer/mindre soppa. Upp till den som tunar den att välja väg, jag hade inte gjort som ditt är gjort. Jag hade kört på rätt cyl.vol och rätt spridar storlek.

Här är hur man beräknar BPW i code $59, är inte riktigt samma i 8D då den använder sig även av cyl volym, men principen är detsamma.
Du kan få samma BPW genom som att ändra BPC som genom att ändra VE, dock kan det bita en i svansen ibland så att ändra på rätt ställe verkar förnuftigt och betydligt lättare att felsöka och komma ihåg......

BPW = BPC * MAP * T' * A/F' * VE * F33C * BLM * DFCO * DE * CLT * F77
BPW = Base Pulse Width
BPC = Base Pulse Constant Term
MAPP = Manifold Pressure Term
T' = Inverse Temperature Term
A/F' = Inverse Air Fuel Ratio Term
VE = Volumetric Efficiency Term
F33C = Battery Voltage Correction Term
BLM = Block Learn Correction Term
DFCO = Decel Fuel Cutoff Term
DE = Decel Enleanment Term
CLT = Closed Loop Correction Term
F77 = Turbo Boost Multiplier

thirdgen är nog det bästa formet att lära sig. DIY_GMECM var där allt började men det finns ej kvar längre tror jag. Det va på thirdgen mycket av sakerna utvecklades, Mark gjorde gmedit som nu är tunerpro. Craig Moates gjorde logg prg mm och har nu en tunershop, koder knäcktes och hackades och har förfinats där. Där finns även numera en App till våra gamla bilar såg jag häromdagen....
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: C4 chip tuning

Inlägg av Corv1-Micke »

Haha, vad har jag gett mig in i... :shock:
Tusen tack för mycket utförlig och nyttig beskrivning!!

Har köpt APU1-kit med AutoProm samt adapter för att sätta i bandkabel eller chip i ECM från Moates (ihop med några chip att leka med).
Fick då även med TunerPro RT programmet.

Bakgrunden till att jag nu tar tag i detta är för att bränslet inte alltid räcker till. Motorn har gått lite magert i vissa lägen. Jag byter nu kolvringar samt uppdaterar bränslesystemet med lite större pump och spridare...
(tomgången var riktigt kass nu på slutet, men säkert ett resultat av att kolvringarna börjat läcka)

Killen jag köpte spridarna av påstod att de var fabrikat "Lucas". Men har sett att det är samma art.nr på dem som både Moates och Racetronix säljer där det påstås att fabrikatet är Standard Motor Products. (så kanske du vet ungefär vilka det är jag nu ska köra)

Jag tänker mig att jag startar motorn med de nya större spridarna och med ett lägre (standard) bränsletryck, och då med samma chip/program som sist.
Startar direkt med att logga vad som händer (inkl bredband) för att se att det inte går för magert, knackar eller går tokfett.
Vad tror du om att jag "bara" labbar med spridarstorleken i min mappning till att börja med? (får jag till balansen likt jag haft tidigare hänga med i hela varvtal/belastning/temperatur-registret rätt ok...???)

Men en annan sak jag funderat på är spridarens offset vs spänning. Jag kör fortfarande original tabellvärden trots 32lb spridarna från Bosch som suttit fram till nu. Händer det mycket saker om jag knappar dit värden för de nya spridarna? (skiljer väldigt mycket gentemot original-tabellen).

/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: C4 chip tuning

Inlägg av gta324 »

Offseten påverkar oxå en del, speciellt med större spridare är det viktigt att få den rätt. du ser ju hur stor skillnaden blir genom att titta på värdena, störst skillnad blir det när du har små öppettider u, dvs tomgång och lätt cruise....

Nu vet jag ej motorspec eller vad du utgår ifrån eller hur ditt chip är programmerat idag men gissningsvis hade jag gjort följande.

- Rätt Cylinder volym
- Rätt spridarstorlek + offset
- ändrat Crank BPW efter spridar storlek.
- tagit bort BPW spärren ( du kommer ej kunna mappa på fullgas annars)
- tagit bort Idle spärren
- startat och gjort bränsle justeringar i VE istället till en början....

Ev hade jag hitta en bättre grundmapp beroende på biltyp som då har ovanstående ändringar + massa annat redan fixade ex Ve-tabell till 6400rpm osv...
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: C4 chip tuning

Inlägg av Corv1-Micke »

Hej.

Skickade ett PM till dig med min konfiguration ifall du vill se...
Hänger inte riktigt med på vad BPW är. Vet inte om jag finner rätt ställe i 8D. (eller är det $8D till en -91a? Är det skillnad på 8D och $8D?)

/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: C4 chip tuning

Inlägg av gta324 »

BPW = Base pulse width, spridarens öppettid
8D = $8D
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Skriv svar