Ny forumanhängare och handbromsfråga
Ny forumanhängare och handbromsfråga
Hallå, ny medlem på forumet dock aktiv Corvetteägare sedan en längre tid. Har 2st C4or en -85 och en -92
Den första har jag ägt sedan 2002 och den andra sedan 2006.
85an är singelturbokonverterad och har gått med 355ci gen.1 i några år. Bromsad med senaste setup hos Dynotech i Umeå till 808hk och 1225Nm på hjulen vid 1.6bar sen bottnade vi turbon. Lådan är utbytt till en tryckluftväxlad Lenco CS3 5-växlad. Nytt för denna vinter är LS konvertering med 5.3l stålblock.
92an är lite snällare maskin med sugmotor 383a och automat med manuellt ventilhus. Bromsad nu i sommar till 414hk och 530Nm på hjulen vid 5000rpm sen tappade lamellerna greppet i lådan. Dock så verkar den hålla ihop på vägen ( peppar peppar )
Jag har tidigare varit medlem på Vetteforum innan det lades ner.
Nu kommer min första fråga
Jag fick nedslag på handbromsen på min -92a och det är någon typ av självjusterande historia som jag aldrig behövt bry mig om tidigare. Är det någon av er som sysslat med dessa? Vart ska jag börja felsöka? Beläggen är inte så värst gammal och allt är rent och fräsht. Vore bra att veta vad som brukar vara ett vanligt fel på dessa.
Tackar.
/Johan
Den första har jag ägt sedan 2002 och den andra sedan 2006.
85an är singelturbokonverterad och har gått med 355ci gen.1 i några år. Bromsad med senaste setup hos Dynotech i Umeå till 808hk och 1225Nm på hjulen vid 1.6bar sen bottnade vi turbon. Lådan är utbytt till en tryckluftväxlad Lenco CS3 5-växlad. Nytt för denna vinter är LS konvertering med 5.3l stålblock.
92an är lite snällare maskin med sugmotor 383a och automat med manuellt ventilhus. Bromsad nu i sommar till 414hk och 530Nm på hjulen vid 5000rpm sen tappade lamellerna greppet i lådan. Dock så verkar den hålla ihop på vägen ( peppar peppar )
Jag har tidigare varit medlem på Vetteforum innan det lades ner.
Nu kommer min första fråga
Jag fick nedslag på handbromsen på min -92a och det är någon typ av självjusterande historia som jag aldrig behövt bry mig om tidigare. Är det någon av er som sysslat med dessa? Vart ska jag börja felsöka? Beläggen är inte så värst gammal och allt är rent och fräsht. Vore bra att veta vad som brukar vara ett vanligt fel på dessa.
Tackar.
/Johan
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Hejsan !
Det finns nån sorts justering vid handbroms spaken. Kolla också så att allt
går att röra (lätt) vid oken. Sen sitter det , tror jag, justering av vajrarna
under bilen ! Vajrarna går ju ihop från vardera hjulen, till en vajer till spaken.
Det borde inte vara nåt stort problem att få handbromsen att funka OK !
Det finns nån sorts justering vid handbroms spaken. Kolla också så att allt
går att röra (lätt) vid oken. Sen sitter det , tror jag, justering av vajrarna
under bilen ! Vajrarna går ju ihop från vardera hjulen, till en vajer till spaken.
Det borde inte vara nåt stort problem att få handbromsen att funka OK !
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Hej, Det finns ingen vajerjustering vad jag kan se. Tror dock det finns på -85an!
Störande problem och ännu mer störande lösning av GM. Men jag får hissa upp den och börja gräva.
Tackar för tipsen.
/Johan.
Störande problem och ännu mer störande lösning av GM. Men jag får hissa upp den och börja gräva.
Tackar för tipsen.
/Johan.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Hejsan !
Går det inte att justera vid oken ? Nånstans måste det ju finnas nån justering av
spelet för vajern !
Går det inte att justera vid oken ? Nånstans måste det ju finnas nån justering av
spelet för vajern !
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Jo det finns en insexskruv på vardera OK där man kan justera spelet för armen till handbromsen. Men det verkar vara automatjusteringen vid spaken som ger den huvudsakliga vajerjusteringen så jag tror jag börjar där! Kan vara att hela den funktionen korkat ihop då man väldigt sällan använder handbromsen p,ga automatlådan. Så det blir till att lyfta ut förarstolen som första punkt på agendan
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Hejsan !
Jag kollade i min "Chilton - handbok", där står det att man ska justera vid spaken !
Jag tog 2 bilder på texten och sprängskissen över spaken med auto justeringen.
Har du nån mailadress så kan jag skicka bilderna, eller via MMS !
Jag kollade i min "Chilton - handbok", där står det att man ska justera vid spaken !
Jag tog 2 bilder på texten och sprängskissen över spaken med auto justeringen.
Har du nån mailadress så kan jag skicka bilderna, eller via MMS !
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Aah kanon
Jag har skickat ett PM
Mvh Johan
Jag har skickat ett PM
Mvh Johan
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Hejsan !
Om bilderna inte vart bra,så hör av dig !
Så får jag skicka bättre bilder.
Om bilderna inte vart bra,så hör av dig !
Så får jag skicka bättre bilder.
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Hallå, det syns väldigt bra!
Mången tack...
Jag ska köra igång imorgon så kanske man kan ta en tur till SBP på måndag.
Mvh
/Johan
Mången tack...
Jag ska köra igång imorgon så kanske man kan ta en tur till SBP på måndag.
Mvh
/Johan
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Jag fick nedslag i våras
Köpte nya belägg för 300:-på autoexperten och skruvade dit dom sen blev den godkänd
Köpte nya belägg för 300:-på autoexperten och skruvade dit dom sen blev den godkänd
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Jasså det var inte värre för beläggen. Kanske ska byta dem också för säkerhets skull.
Tackar!
Tackar!
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Ja det tar inte många minuter att byta så.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Så då var det avklarat!
Började väldigt bra då det inte gick att få tillräckligt gap mellan de nya beläggen, efter lite felsökning så ser jag att någon av bilens tidigare ägare har svetsat på ca 2-3mm material på den lilla pinnen som handbroms-armen trycker på vid oket. Fick försöka mäta mig fram vart originalmaterialet slutade och slipa bort svetsen. Efter det så smorde jag bara upp mekanismen och vajrarna samt följde instruktionerna jag fick av Peter sen gick den igenom.
Tack för infot!
/Johan
Började väldigt bra då det inte gick att få tillräckligt gap mellan de nya beläggen, efter lite felsökning så ser jag att någon av bilens tidigare ägare har svetsat på ca 2-3mm material på den lilla pinnen som handbroms-armen trycker på vid oket. Fick försöka mäta mig fram vart originalmaterialet slutade och slipa bort svetsen. Efter det så smorde jag bara upp mekanismen och vajrarna samt följde instruktionerna jag fick av Peter sen gick den igenom.
Tack för infot!
/Johan
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Hej
Kul att den funkar igen !
Man använder ju inte handbromsen
så ofta och det är ju därför den kan
kärva. Jag har nog aldrig använt min !
Kul att den funkar igen !
Man använder ju inte handbromsen
så ofta och det är ju därför den kan
kärva. Jag har nog aldrig använt min !
Re: Ny forumanhängare och handbromsfråga
Härligt
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar