Strippen...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Johansson81
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 02, 2013 10:26

Strippen...

Inlägg av Johansson81 »

Hur kör man en c5 automat, gatdäck snabbast på strippen ? Har suttit och försökt läsa lite på nätet och det jag kommit fram till är att slå ut antispinnet, köra den på växel 3, ena foten på bromsen och lite gas. Vad säger folket här ? Brukar ni sänka lufttrycket på bakdäcken ?
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Strippen...

Inlägg av Chrippe »

:D
Senast redigerad av Chrippe den lör jun 07, 2014 1:13, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer 8)
Johansson81
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 02, 2013 10:26

Re: Strippen...

Inlägg av Johansson81 »

Chrippe skrev:Även om du lägger i 3an så kommer du att starta på ettan.
När det gäller gatdäck på strippen hjälper det inte att släppa
ut luften eller att värma .
Bara att lära känna sin egen bil att minimera att det inte ska spinna loss
Sänka lufttrycket/ Värma =
Dom sakerna gäller bara Dot godkända slicks alt.
rena slicks.

Okej... Ja bara testa sig fram då :)
Användarens profilbild
Åkerman
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 112
Blev medlem: lör dec 24, 2011 11:10
Ort: Tollarp

Re: Strippen...

Inlägg av Åkerman »

Så du menar att ett kallt eller varmt standard däck har samma grepp.
Då vore ett vinterdäck vara det bästa eftersom det har en mjukare blandning.
Tino C3 cab -72
Z06 -04
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Strippen...

Inlägg av 745 »

Johansson81 skrev:Hur kör man en c5 automat, gatdäck snabbast på strippen ? Har suttit och försökt läsa lite på nätet och det jag kommit fram till är att slå ut antispinnet, köra den på växel 3, ena foten på bromsen och lite gas. Vad säger folket här ? Brukar ni sänka lufttrycket på bakdäcken ?
Vi som kör banracing med gatdäck (R-däck) brukar alltid sänka trycket och värma för att få bästa fäste, men det beror givetvis på vilken arbetstemperatur/tryck däcken har.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Strippen...

Inlägg av Bengt »

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Strippen...

Inlägg av Bengt »

Och en av corvette kungarna..
http://www.rangeracceleration.com
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Strippen...

Inlägg av Mange_C5 »

Chrippe skrev:Även om du lägger i 3an så kommer du att starta på ettan.
När det gäller gatdäck på strippen hjälper det inte att släppa
ut luften eller att värma .
Bara att lära känna sin egen bil att minimera att det inte ska spinna loss
Sänka lufttrycket/ Värma =
Dom sakerna gäller bara Dot godkända slicks alt.
rena slicks.
Är också tveksm till om överhettade gatdäck fäster bättre än normaltempererade gatdäck.

Släppa luft på gatdäck? Gissar att stommarna är för starka för att få verklig effekt.
Enbart burnout värmer ytan i huvudsak och stommen i mindre grad men det kan kanske ändå vara tillräckligt för att ett normalt r-däck skall ge bättre resultat än rena gatdäck vid dragracing (r-däck är byggda för annat ändamål) .
Dragracingfolket får gärna rätta men i dragracing så är arbetar man med lågt lufttryck och mjukare fjädring för att öka anliggningsyta och behålla anliggning mot underlag.

I banracing (som de vanliga r-däcken som säljs är byggda för) så börjar man medvetet med lågt kallttryck för att inte få för högt varmtryck (=överhettning) ett par varv in i ett körpass (därför försöker man kompensera och få upp "rätt" eller nära rätt varmtryck redan på formationsvarvet före start).

Skiljer sedan mellan olika r-däck där Toyo är kända för mer omedelbart fäste med kalla däck än övriga r-däck men det måste absolut ändå vara bättre att satsa på ändamålsenliga däck för dragracing om man nu skall satsa på andra däck än bilens gatdäck.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Strippen...

Inlägg av Chrippe »

:wink:
Senast redigerad av Chrippe den lör jun 07, 2014 1:13, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer 8)
Lennart.Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 78
Blev medlem: fre nov 05, 2010 14:43

Re: Strippen...

Inlägg av Lennart.Larsson »

Värma däck!
Med orginal run flat däck C6-O8 automat utan "värmning"körde jag tider på ca 12.8
efter en skaplig "rökare" så låg tiderna runt 12.5 .så vad än experterna säger så i mitt fall gjorde det en jävla
skillnad så hädanefter är det värmning som gäller.
Skriv svar