Sida 1 av 1

Högt HC -2a!

Postat: tis apr 29, 2014 17:44
av turbo_kicken
Hej
Besiktade bilen idag. Allt gick bra förutom HC på 567+
CO:0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0)
HC: 567 (100)
LAMBDA: 1,21 (0,96-1,25)

Olja+filter är bytt men ej tändstiften.. (väntar på dom) och jag har ju Felkod: p0134 no o2 sensor activity, men skulle det vara en lambda så är dålig så skulle det väl synas på värdena!?

kan få upp FelkodP0300: misständning, så det kan ju vara tändstiften, men kan enbart dom göra så HC blir så högt?

Skulle det läcka i grenröret skulle Enbart HC öka då men dom andra värdena blir godkända?

Har ni några tankar om det hela?

mvh

Re: Högt HC -2a!

Postat: tis apr 29, 2014 19:27
av Conan999
Ajdå över 500 är ju alldeles för mycket. Har du annan kam på bilen? Tändstiften lär nog inte göra någon större skillnad såvida de inte är skadade eller så. Eftersom du får felkoder på lambda så är det nog luftläckage som spökar

Re: Högt HC -2a!

Postat: tor maj 01, 2014 11:10
av turbo_kicken
Conan999 skrev:Ajdå över 500 är ju alldeles för mycket. Har du annan kam på bilen? Tändstiften lär nog inte göra någon större skillnad såvida de inte är skadade eller så. Eftersom du får felkoder på lambda så är det nog luftläckage som spökar
Tack, Ska börja med tändstift och kolla efter nåt läckage.
Gjorde ju rent luftfiltret och + la på lite WD40 olja, kan ju vara den också.

Re: Högt HC -2a!

Postat: tor maj 01, 2014 12:33
av Conan999
För övrigt gäller väl standardrekarna såsom:
* Byta motorolja
* Byta/rengöra stiften
* Byta/rengöra luftfilter
* Kolla luftläckage insug/avgassystem
* Rengöra vevhusvent (brukar väl inte vara problem på C5:or)
* Tanka i 1/3 etanol innan besiktning
* Rengör tråden i luftmassemätaren med el-spray

Re: Högt HC -2a!

Postat: sön maj 18, 2014 18:42
av turbo_kicken
Tack för tipsen!

Ska byta Tändstift nu (NGK TR6), var rekommenderas för tändstift glapp? vad jag har läst mig till på dom amerikanska forum så är det 0.30-0.35, men är det i mm eller tum..?
vad kör ni med som har trimmad motor? dom stiftena jag tog ur hade ca 0.70mm glapp

Vad är rekommenderande åtdragnings NM på headers och tändstift?

Re: Högt HC -2a!

Postat: sön maj 18, 2014 20:52
av Conan999
Här har du alla åtdragningsmoment

http://www.jannesvettar.se/produktionss ... Values.pdf

Re: Högt HC -2a!

Postat: sön maj 18, 2014 21:21
av Bengt
Om jag minns rätt har en standard LS1 1,5mm elektrodavstånd. Kör du överladdat skall det givetvis vara mindre...
Enligt NGK så skall man gå upp ett värmetal om man trimmar 75-100hk, d.v.s. NGK TR6, jag kör med sådana.

Re: Högt HC -2a!

Postat: sön maj 18, 2014 22:58
av turbo_kicken
Tack!

Ja men tror ca 0.8mm blir bra då jag kör med med kompressor..?

2.54 X 0.30" = 0.762mm
2.54 X 0.35" = 0.888mm

Re: Högt HC -2a!

Postat: mån maj 19, 2014 8:13
av Bengt
Låter förträffligt !