Högt HC -2a!
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 189
- Blev medlem: sön maj 21, 2006 12:11
Högt HC -2a!
Hej
Besiktade bilen idag. Allt gick bra förutom HC på 567+
CO:0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0)
HC: 567 (100)
LAMBDA: 1,21 (0,96-1,25)
Olja+filter är bytt men ej tändstiften.. (väntar på dom) och jag har ju Felkod: p0134 no o2 sensor activity, men skulle det vara en lambda så är dålig så skulle det väl synas på värdena!?
kan få upp FelkodP0300: misständning, så det kan ju vara tändstiften, men kan enbart dom göra så HC blir så högt?
Skulle det läcka i grenröret skulle Enbart HC öka då men dom andra värdena blir godkända?
Har ni några tankar om det hela?
mvh
Besiktade bilen idag. Allt gick bra förutom HC på 567+
CO:0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0)
HC: 567 (100)
LAMBDA: 1,21 (0,96-1,25)
Olja+filter är bytt men ej tändstiften.. (väntar på dom) och jag har ju Felkod: p0134 no o2 sensor activity, men skulle det vara en lambda så är dålig så skulle det väl synas på värdena!?
kan få upp FelkodP0300: misständning, så det kan ju vara tändstiften, men kan enbart dom göra så HC blir så högt?
Skulle det läcka i grenröret skulle Enbart HC öka då men dom andra värdena blir godkända?
Har ni några tankar om det hela?
mvh
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Re: Högt HC -2a!
Ajdå över 500 är ju alldeles för mycket. Har du annan kam på bilen? Tändstiften lär nog inte göra någon större skillnad såvida de inte är skadade eller så. Eftersom du får felkoder på lambda så är det nog luftläckage som spökar
MVH Conan999
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 189
- Blev medlem: sön maj 21, 2006 12:11
Re: Högt HC -2a!
Tack, Ska börja med tändstift och kolla efter nåt läckage.Conan999 skrev:Ajdå över 500 är ju alldeles för mycket. Har du annan kam på bilen? Tändstiften lär nog inte göra någon större skillnad såvida de inte är skadade eller så. Eftersom du får felkoder på lambda så är det nog luftläckage som spökar
Gjorde ju rent luftfiltret och + la på lite WD40 olja, kan ju vara den också.
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Re: Högt HC -2a!
För övrigt gäller väl standardrekarna såsom:
* Byta motorolja
* Byta/rengöra stiften
* Byta/rengöra luftfilter
* Kolla luftläckage insug/avgassystem
* Rengöra vevhusvent (brukar väl inte vara problem på C5:or)
* Tanka i 1/3 etanol innan besiktning
* Rengör tråden i luftmassemätaren med el-spray
* Byta motorolja
* Byta/rengöra stiften
* Byta/rengöra luftfilter
* Kolla luftläckage insug/avgassystem
* Rengöra vevhusvent (brukar väl inte vara problem på C5:or)
* Tanka i 1/3 etanol innan besiktning
* Rengör tråden i luftmassemätaren med el-spray
MVH Conan999
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 189
- Blev medlem: sön maj 21, 2006 12:11
Re: Högt HC -2a!
Tack för tipsen!
Ska byta Tändstift nu (NGK TR6), var rekommenderas för tändstift glapp? vad jag har läst mig till på dom amerikanska forum så är det 0.30-0.35, men är det i mm eller tum..?
vad kör ni med som har trimmad motor? dom stiftena jag tog ur hade ca 0.70mm glapp
Vad är rekommenderande åtdragnings NM på headers och tändstift?
Ska byta Tändstift nu (NGK TR6), var rekommenderas för tändstift glapp? vad jag har läst mig till på dom amerikanska forum så är det 0.30-0.35, men är det i mm eller tum..?
vad kör ni med som har trimmad motor? dom stiftena jag tog ur hade ca 0.70mm glapp
Vad är rekommenderande åtdragnings NM på headers och tändstift?
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Re: Högt HC -2a!
Senast redigerad av Conan999 den sön maj 18, 2014 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
MVH Conan999
Re: Högt HC -2a!
Om jag minns rätt har en standard LS1 1,5mm elektrodavstånd. Kör du överladdat skall det givetvis vara mindre...
Enligt NGK så skall man gå upp ett värmetal om man trimmar 75-100hk, d.v.s. NGK TR6, jag kör med sådana.
Enligt NGK så skall man gå upp ett värmetal om man trimmar 75-100hk, d.v.s. NGK TR6, jag kör med sådana.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 189
- Blev medlem: sön maj 21, 2006 12:11
Re: Högt HC -2a!
Tack!
Ja men tror ca 0.8mm blir bra då jag kör med med kompressor..?
2.54 X 0.30" = 0.762mm
2.54 X 0.35" = 0.888mm
Ja men tror ca 0.8mm blir bra då jag kör med med kompressor..?
2.54 X 0.30" = 0.762mm
2.54 X 0.35" = 0.888mm
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Re: Högt HC -2a!
Låter förträffligt !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final