Hej
Jag har ett Street & slalom väghållningskit som skall monteras, dvs fjädrar, dämpare, kränghammare mm.
Dock ser jag att bussningar i framvagnen inte ser så kul ut.
Därav min fundering, har ni renoverat övre och undre bärarm på era corvetter? Poly-bussningar, nya kulleder osv. Hur pass tidskrävande/jobbigt var det?
Värt att köpa utbytes bärarmar istället? Till saken hör att jag ej har mekmöjligheter hemma, utan behöver meka på jobbet, dvs allt måste isär och ihop på en helg.
Renovera övre/undre bärarm
Re: Renovera övre/undre bärarm
De övre och undre kullederna är bara att slå loss från spindeln då du demonterar med en "brytgaffel" http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... el-191240/
För att allt ska lossna utan för våld kan du värma upp spindeländarna där kulleden är kilad igenom med en värmepistol först, då behövs som regel bara ett litet "kack" på brytgaffeln med en hammare för att de ska dela sig.
Tänk bara på att det är farligt bra fjong i fjädern (livsfara) så att denna måste säkras innan man går igång med jobbet.
För att allt ska lossna utan för våld kan du värma upp spindeländarna där kulleden är kilad igenom med en värmepistol först, då behövs som regel bara ett litet "kack" på brytgaffeln med en hammare för att de ska dela sig.
Tänk bara på att det är farligt bra fjong i fjädern (livsfara) så att denna måste säkras innan man går igång med jobbet.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Kolla med Svempa
www.ullmarks.se
Han har renoverade utbytessystem.
Demonterade, kontrollerade, blästrade och lackade. Nya gummibussningar och ny kulbult. Kompletta och klara att montera.
Du lämnar dina gamlöa i utbyte.
www.ullmarks.se
Han har renoverade utbytessystem.
Demonterade, kontrollerade, blästrade och lackade. Nya gummibussningar och ny kulbult. Kompletta och klara att montera.
Du lämnar dina gamlöa i utbyte.
Göran
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Medlem 3914
1971 C3 Coupe (74/75:a kaross)
Jag har kontaktat Svempa, dock blir det dyrare med utbytessystem hos han jämfört med att jag köper hem renoverade bärarmar från usa med båtfrakt.
Köper du hem från US så försäkra dig om att du får riktiga och bra bussningar och kolleder så du inte får de där hopplösa Kinaskräpet som ofta är vad som får allt att se så billigt ut vid första anblick.
Jag har själv just bytt kulleder på min egen bil efter att de jag fick med till mina bärarmar från VBP visade sig vara rena skräpet.
Dom höll inte ens 2 korta somrars körning trots smörjning vid flera tillfällen varje sommar.
//Ricky.
Jag har själv just bytt kulleder på min egen bil efter att de jag fick med till mina bärarmar från VBP visade sig vara rena skräpet.
Dom höll inte ens 2 korta somrars körning trots smörjning vid flera tillfällen varje sommar.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Misstänker att det är Moog kulleder man skall satsa på, samt polybussningar (Energy suspension)?
Jag monterade Moog kulleder nu senast och hoppas de håller bättre, lite dyrare men det känns ändå mer "rätt" än de där Kinagrejerna som VBP skickade med bärarmarna. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies