Sida 1 av 1
fläktproblem del 2
Postat: ons mar 06, 2013 13:32
av Vette73
Kör jag fläkten direkt via batteriet så funkar det.
När alt är monterat och man ställer läges väljaren i läge ett jag mäter sedan vid kablarna lösa som ska sitta i fläkten då har jag 12 v men sätter jag dit tamparna faller spänningen till typ 0 volt.
Lika i alla lägen.
Drar man en kabel direkt till jord och sätter den på den blå kabeln som sitter i kontakten där lägesväljaren ska sitta så blir det fullt drag på fläkten.
Kortsluter man mellan brun gul eller mellan orange brun så hör man ett svagt klickande ljud.
Någon som har några idéer ??
Vore kul om den fungerade som den ska.
//Kenth

Re: fläktproblem del 2
Postat: ons mar 06, 2013 15:55
av Kjell.Magnusson
Hejs
Sitter det ett relä för detta på -73:or? Det är en fel källa!
Det sitter också motstånd för olika hastigheter i fläktburken någonstans med 3 st flatstift på, där kan det vara dålig kontakt!
Kablar eller fläkt omkopplare kan också vara dåliga.
Re: fläktproblem del 2
Postat: tor mar 07, 2013 19:34
av norrlandsmicke
Tja
Vet ej om du fick mitt mail.
Vilket fall, har du ac? Min 73 hade jag bortkopplad ac på och där jorden var dålig och det var samma jord även till fläkten. Fixade den och fläkten gick i gång! Lycka till
Micke
Re: fläktproblem del 2
Postat: fre mar 08, 2013 9:37
av Ricky
Ett vanligt fel är som Micke säjer just Jorden, sedan dessa bilar är byggda i det isolerande materialet glasfiberarmerad polyester kan det vara en god ide att bara prova med en jordkabel mellan fläktmotor och motorblock / minus på batteriet som en början.

Re: fläktproblem del 2
Postat: fre mar 08, 2013 10:27
av Vette73
Vette73 skrev:Kör jag fläkten direkt via batteriet så funkar det.
När alt är monterat och man ställer läges väljaren i läge ett jag mäter sedan vid kablarna lösa som ska sitta i fläkten då har jag 12 v men sätter jag dit tamparna faller spänningen till typ 0 volt.
Lika i alla lägen.
Drar man en kabel direkt till jord och sätter den på den blå kabeln som sitter i kontakten där lägesväljaren ska sitta så blir det fullt drag på fläkten.
Kortsluter man mellan brun gul eller mellan orange brun så hör man ett svagt klickande ljud.
Någon som har några idéer ??
Vore kul om den fungerade som den ska.
//Kenth

Nu är det löst......
Om ni har bytt startmotor och inte torkare samt fläkt inte fungerar efter bytet men fungerade före.
Det sitter en lös kabel vid startmotorn som lätt kan hamna på fel sida ska sitta på jordsidan.
Råkar den hamna på plussidan så har man ingen jord till fläkten samt till torkarmotorn.
Prata med en corvette kille som fråga mig om det satt några extra kablar i motorrummet ja det gjorde det till torkarmotorn en jord kabel som inte ska sitta där.
Då tog jag bort den svarta kabeln från fläktmotorn som ska vara jord och mätte på den till jord så hade jag 12 volt.
För att enkelt testa så drog jag en lös kabel till jord och där den svarta kabel satt på fläktmotorn ja då funkade allt som det ska.
Föregående ägare av min Corvette måste ha bytt startmotor men get upp för lösa fläktproblemet.
Nöjde sig väll med att få torkarna att funka med en nödlösning
// Kenth
