Motorolja???
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Motorolja???
Har en -78, kollade nyligen oljan, vilket i princip visade noll på stickan, dricker gamla corvetter olja eller är det troligtvis något fel? Har oljestänk undertill på bilen men finns ingenting synbart ovanifrån motorn.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Det finns inget generellt att de "ska dricka olja", en motor i bra skick ska inte dricka någon olja alls. Att du inte ser någon oljeläcka ovanifrån betyder inte så mycket, lyft upp bilen och kolla överallt, torka rent, kör en bit (fyll upp med olja först) och kolla sen igen om du kan se varifrån det läcker.
Ett problem som jag har stött på är att jag kör med en kromad-oljesticka (inte jag som satt på, skyll på förra ägaren) som har sin skala felgraderad så min visar att den är klart överfull utan att vara det. Men har du originalstickan så borde den ge ett korrekt värde.
Du ser ingen speciell (blå) rök komma från avgasrören när du kör? Blå rök betyder förbränd olja.
Hoppas det är något enkelt!
Ett problem som jag har stött på är att jag kör med en kromad-oljesticka (inte jag som satt på, skyll på förra ägaren) som har sin skala felgraderad så min visar att den är klart överfull utan att vara det. Men har du originalstickan så borde den ge ett korrekt värde.
Du ser ingen speciell (blå) rök komma från avgasrören när du kör? Blå rök betyder förbränd olja.
Hoppas det är något enkelt!
Som Christian säger,dom ska "normalt" inte ta någon olja alls om den e fräsch. Men "normalt" e ju ganska objektivt
Jag tycker ochså att,om du verkligen ska gå till botten med det här,avfettar och blåser på med högtryckstvätten under bilen för att få bort allt mög.
Sedan finns det speciella spårvätskor man kan hälla i oljan som visar sig om du lyser på det med UV ljus. Kan göra livet lite lättare. Men det e kanske överkurs? Så kolla ventilkåpspackningrna och baksidan av insuget dvs mellan insug och blocket.Även främre och bakre vevaxeltätning kan vara lite lömska samt vid sopppapumpen.
Tror jag har tagit dom flesta punkterna eller finns det fler?

Jag tycker ochså att,om du verkligen ska gå till botten med det här,avfettar och blåser på med högtryckstvätten under bilen för att få bort allt mög.
Sedan finns det speciella spårvätskor man kan hälla i oljan som visar sig om du lyser på det med UV ljus. Kan göra livet lite lättare. Men det e kanske överkurs? Så kolla ventilkåpspackningrna och baksidan av insuget dvs mellan insug och blocket.Även främre och bakre vevaxeltätning kan vara lite lömska samt vid sopppapumpen.
Tror jag har tagit dom flesta punkterna eller finns det fler?

Kasta inte bäver i trähus.
Är det första gången du kollar oljan på bilen ? Kan ju ha varit låg nivå under lång tid ?! Kanske sen förra ägaren som inte har brytt sig så mycket...
Om kolvar, kolvringar, cylinderlopp och ventiltätningar är friska så ska det inte komma ngn blårök från avgasrören vid start av motorn samt inte heller vid normal körning och då ska motorn endast förbruka lite olja.
Om du inte har blårök men har problem med sjunkande oljenivå så har du ett läckage ngnstans, antingen ett yttre (utsidan av motorn) eller ett inre (olja läcker in i kylvätskan). Kolla kylarvätskan så att den inte är gråfärgad och "simmig", är den det så är det tecken på att olja läcker från oljesystemet till kylsystemet i motorn. Detta fel beror oftast på en brusten topplockspackning.
Om kylarvätskan är klar (eller rostfärgad om den inte är bytt på länge) så har du ett yttre läckage.
Det borde synas tydligt runt oljetråg, växellåda i form av färsk olja och även smutsavlagringar om läckaget har hållit på en längre tid.
Lyfta upp bilen och kolla !
Lycka till,
Hagge
Om kolvar, kolvringar, cylinderlopp och ventiltätningar är friska så ska det inte komma ngn blårök från avgasrören vid start av motorn samt inte heller vid normal körning och då ska motorn endast förbruka lite olja.
Om du inte har blårök men har problem med sjunkande oljenivå så har du ett läckage ngnstans, antingen ett yttre (utsidan av motorn) eller ett inre (olja läcker in i kylvätskan). Kolla kylarvätskan så att den inte är gråfärgad och "simmig", är den det så är det tecken på att olja läcker från oljesystemet till kylsystemet i motorn. Detta fel beror oftast på en brusten topplockspackning.
Om kylarvätskan är klar (eller rostfärgad om den inte är bytt på länge) så har du ett yttre läckage.
Det borde synas tydligt runt oljetråg, växellåda i form av färsk olja och även smutsavlagringar om läckaget har hållit på en längre tid.
Lyfta upp bilen och kolla !
Lycka till,
Hagge
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Nej, själva bränslepumpen kan inte läcka olja !
Frågan är inte så dum i alla fall, det kan nämligen läcka olja från bränslepumpens anslutning mot motorblocket om packningen mellan pump och block är i dåligt skick eller om bultarna som håller pumpen mot blocket sitter löst.
Annars är vanliga ställen för oljeläckage trågpackning, bakre vevaxeltätning, ventilkåpor/packningar.
/Hagge
Frågan är inte så dum i alla fall, det kan nämligen läcka olja från bränslepumpens anslutning mot motorblocket om packningen mellan pump och block är i dåligt skick eller om bultarna som håller pumpen mot blocket sitter löst.
Annars är vanliga ställen för oljeläckage trågpackning, bakre vevaxeltätning, ventilkåpor/packningar.
/Hagge
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Din bil kan nog dricka en del olja trots att det inte syns någon blårök.
Har du otäta kolvringar etc. så kan det gå åt något liter på ett par hundra mil och du märker det inte annat än genom att oljan sjunker stadigt. Den uppdattningen har i alla fall jag fått av läckande bilar.
Hade du haft ett kraftigare läckage mellan de olika delarna av motorn så borde du rimligtvis kunna se det genom att det blir större pölar under bilen. Testa som någon tidigare skrev att gör ordentligt rent under motorn och köra några mil och se hur pass oljegeggigt det blir.
Har du otäta kolvringar etc. så kan det gå åt något liter på ett par hundra mil och du märker det inte annat än genom att oljan sjunker stadigt. Den uppdattningen har i alla fall jag fått av läckande bilar.
Hade du haft ett kraftigare läckage mellan de olika delarna av motorn så borde du rimligtvis kunna se det genom att det blir större pölar under bilen. Testa som någon tidigare skrev att gör ordentligt rent under motorn och köra några mil och se hur pass oljegeggigt det blir.
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Nu var det löst....... Det visade sig att eftersom den gamla motorn är utbytt till en annan så saknades det helt enkelt en skruv i blocket, som vad jag förstod var till motorfästet, därigenom har oljan haft fri lejd ut. Hmmm eftersom det är 8 år sedan motorn byttes, lär de haft fullt sjå med att fylla på olja på bilen, märkligt att ingen kollat innan vad felet kan berott på.
Tack för alla svaren!
Tack för alla svaren!
- susanna113
- Corvetteälskare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Kan ju iofs ha lossnat på senare år, men han som upptäckte det trodde att den aldrig suttit där sedan bytet, den förra ägaren hade haft bilen sedan -98 och jag tror bilen bytte motor strax före, han har endast kört med den ca 200-300 mil på dessa år, så det är inte säkert att han upptäckt det, fyllt på olja vid husbehov kanske, men som du säger kan ju tappat skruven på senare år oxå