Sida 1 av 1

Byta kylarvätska i en 92:a

Postat: ons okt 03, 2012 14:20
av MatsKj
Hej!

Har införskaffat en C4 från 1992, alltså med LT1-motorn. Eftersom jag är ny som Corvetteägare behöver jag lite råd och tips om ett och annat.
Undrar till att börja med hur man på lämpligaste sätt byter kylarvätska. Den är rostfärgad nu så jag vill ju gärna spola rent innan jag fyller på ny. Hur gör man det lämpligast?
Vilken sort kylarvätska ska man ha? Lämplig blandning? Hur mycket går det i?

Tacksam om någon kan svara på dessa frågor. Kanske finns det till och med någon vänlig själ i Helsingborgstrakten som kan tänka sej att hjälpa till rent praktiskt också? :D

Med vänlig hälsning
Mats
medlem 3779

Re: Byta kylarvätska i en 92:a

Postat: ons okt 03, 2012 14:46
av Peter Anjou
Hejsan !

Det går i 16,9 liter om det är helt tomt.

Sen sitter det 2 st luftnipplar, en uppe till höger
vid gasspjället, en nere till vänster mot vattenpumpen.

Dom ska vara öppna när du fyller på vatten i tanken uppe
mot torpedväggen, när det rinner vatten där då stänger du dom.

Sen varmkör du några minuter och fyller på mer om det behövs
sen sätter du på locket på tanken, sist så fyller du på vatten i
tanken nere i höger hjulhus till " HOT " märket på stickan !

Sen är det bara att provköra o kolla nivån så att det är OK !

Re: Byta kylarvätska i en 92:a

Postat: ons okt 03, 2012 15:11
av MatsKj
Tack för ditt svar Peter!

Det låter ju inte så svårt. Men jag undrar hur man tömmer systemet, så man får ut allt gammalt rostvatten. Även om man spolar så stoppar väl termostaten genomflödet.
Vilken kylarvätska rekommenderar du?

Mvh
Mats

Re: Byta kylarvätska i en 92:a

Postat: ons okt 03, 2012 15:31
av Peter Anjou
Hejsan !

Det enklaste sättet att tömma kylsystemet borde
vara att lossa på kylarslangar, och sen spola ur ?!

Vilken typ av glykol det ska vara, vet jag inte, men
sök här på Forumet så finns det säkert svar !

Re: Byta kylarvätska i en 92:a

Postat: ons okt 03, 2012 16:08
av Hot Rod
Det finns en dränerkran i nedre högra hörnet av kylaren samt 2 st dränerpluggar på motorblocket, vä + hö sida strax ovanför trågkanten ungefär mitt på sett i längsled. Ev sitter knacksensorn i ett av dessa dränerhål, dom kanske är lite bökiga att komma åt?

Fyll på med bara vatten, starta motorn o kör den varm, dra på värmen inne så även värmepaketet spolas. Dränera sen igen, gör detta några gånger så är systemet rent. Finns även olika typer av "cooling flush"-medel som hjälper till att rena systemet.

GM rekommenderar sin egen orange Dexcool eller annan som uppfyller deras spec 6277M. Kollar man i Hansen-katalogen så finns ex Gulf XLL.