Byta kylarvätska i en 92:a

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
MatsKj
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tor maj 03, 2012 11:02
Ort: Helsingborg

Byta kylarvätska i en 92:a

Inlägg av MatsKj »

Hej!

Har införskaffat en C4 från 1992, alltså med LT1-motorn. Eftersom jag är ny som Corvetteägare behöver jag lite råd och tips om ett och annat.
Undrar till att börja med hur man på lämpligaste sätt byter kylarvätska. Den är rostfärgad nu så jag vill ju gärna spola rent innan jag fyller på ny. Hur gör man det lämpligast?
Vilken sort kylarvätska ska man ha? Lämplig blandning? Hur mycket går det i?

Tacksam om någon kan svara på dessa frågor. Kanske finns det till och med någon vänlig själ i Helsingborgstrakten som kan tänka sej att hjälpa till rent praktiskt också? :D

Med vänlig hälsning
Mats
medlem 3779
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Byta kylarvätska i en 92:a

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Det går i 16,9 liter om det är helt tomt.

Sen sitter det 2 st luftnipplar, en uppe till höger
vid gasspjället, en nere till vänster mot vattenpumpen.

Dom ska vara öppna när du fyller på vatten i tanken uppe
mot torpedväggen, när det rinner vatten där då stänger du dom.

Sen varmkör du några minuter och fyller på mer om det behövs
sen sätter du på locket på tanken, sist så fyller du på vatten i
tanken nere i höger hjulhus till " HOT " märket på stickan !

Sen är det bara att provköra o kolla nivån så att det är OK !
Användarens profilbild
MatsKj
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tor maj 03, 2012 11:02
Ort: Helsingborg

Re: Byta kylarvätska i en 92:a

Inlägg av MatsKj »

Tack för ditt svar Peter!

Det låter ju inte så svårt. Men jag undrar hur man tömmer systemet, så man får ut allt gammalt rostvatten. Även om man spolar så stoppar väl termostaten genomflödet.
Vilken kylarvätska rekommenderar du?

Mvh
Mats
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Byta kylarvätska i en 92:a

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Det enklaste sättet att tömma kylsystemet borde
vara att lossa på kylarslangar, och sen spola ur ?!

Vilken typ av glykol det ska vara, vet jag inte, men
sök här på Forumet så finns det säkert svar !
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Byta kylarvätska i en 92:a

Inlägg av Hot Rod »

Det finns en dränerkran i nedre högra hörnet av kylaren samt 2 st dränerpluggar på motorblocket, vä + hö sida strax ovanför trågkanten ungefär mitt på sett i längsled. Ev sitter knacksensorn i ett av dessa dränerhål, dom kanske är lite bökiga att komma åt?

Fyll på med bara vatten, starta motorn o kör den varm, dra på värmen inne så även värmepaketet spolas. Dränera sen igen, gör detta några gånger så är systemet rent. Finns även olika typer av "cooling flush"-medel som hjälper till att rena systemet.

GM rekommenderar sin egen orange Dexcool eller annan som uppfyller deras spec 6277M. Kollar man i Hansen-katalogen så finns ex Gulf XLL.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Skriv svar